Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Type fiets bepalen

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 04 okt 2014 13:19

Dionysos schreef:Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden.
1. Is dat zo? Ik zou denken dat bij gelijke druk bredere banden juist meer grip hebben dan dunnere banden omdat het contactoppervlak met de weg groter is.

2. Zou je bij een bredere band uberhaupt wel dezelfde druk gebruiken als bij een dunnere band? Je gaat de bredere band toch juist minder hard pompen?

Opmerking: Dit alles in de veronderstelling dat alle overige variabelen constant worden gehouden, dus ook bv het merk/type/model band.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 04 okt 2014 13:41

Racefiets, cyclocrosser of fitnessbike/hybride:
snellegazelle schreef:De reden waarom ik twijfel heeft voornamelijk te maken met dat ik niet weet of ik op dunne bandjes durf te rijden. Dit in verband met ook in de herfst/winter/regen/donker te willen rijden. Sneeuw wordt teveel van het goede, dan pak ik de bus.
Bredere banden monteer je het makkelijker op een cyclocrosser en op fitnessbike/hybride. Op een racefiets ben je vaak beperkt tot 28mm, soms zelfs tot 25 mm. Op een cyclocrosser of fitness/hybride fiets monteer je doorgaans makkelijk zelfs een 32 mm band.
Score: cyclocrosser of fitnessbike/hybride.

snellegazelle schreef:Ik zou graag wat sportiever van de fiets gebruik willen maken, zodat ik na een betere conditie meer kilometers kan gaan vreten.
Score: racefiets of cyclocrosser.
snellegazelle schreef:Bagagedrager en spatborden zijn niet nodig, aangezien ik een tasje op de rug meeneem en op mijn werk me netjes kan opfrissen.
Score: racefiets of cyclocrosser

Conclussie: ik zou zeggen cyclocrosser.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 04 okt 2014 16:50

Jackbrown, mijn natuurkunde is wat roestig, maar volgens mij zijn er in wezen twee factoren die het contactoppervlak tussen band en weg bepalen: de bandendruk en het totale gewicht dat op de band rust. Een smalle band heeft net zoveel contact met de weg als een net zo hard opgepompte brede band. Het enige verschil is dat het contactoppervlak van de brede band kort en breed is, terwijl dat bij een smalle band lang en smal is (om die reden heeft een bredere band minder rolweerstand). Maar goed, dit is natuurlijk een theoretisch verhaal, omdat een brede band in de praktijk met een lagere druk wordt gereden. Mijn bedoeling was alleen maar om de topicstarter van zijn vrees voor smalle bandjes af te helpen.

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 04 okt 2014 16:58

MarkVeenstra schreef:
Dionysos schreef:Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden. Mijns inziens zijn spatborden voor woon-werkverkeer belangrijker dan de bandbreedte. Het fietst niet zo prettig met een waterstraal op je schoenen en onderrug gericht.
Maar je hoeft niet een fiets te kopen waar de spatborden al in de showroom op zitten. Of specifiek voor dit argument afzien van een racer. Want er zijn prima spatbordjes voor racers (en voor alle andere type fietsen), die je ook nog eens makkelijk kan bevestigen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je ook op een racefiets spatborden kunt monteren. Ik wilde er alleen op wijzen dat spatborden toch wel prettig zijn voor woon-werkverkeer. Overigens moet ik bekennen dat een winter/regenfiets met oogjes voor spatborden hoog op mijn verlanglijstje staat, want die vastklikdingen voor de racefiets bieden toch wat minder bescherming

snellegazelle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2014 18:24

snellegazelle 05 okt 2014 11:33

Goeie bruikbare tips, wel grappig om te zien dat ik niet de enige ben die twijfelt. Ik neig nu naar een cyclocrosser met een extra set wielen. Weet alleen niet of ik binnem mijn budget kan blijven. Gelukkig heb ik nog een paar weekjes voordat het fietsplan op het werk wordt opgeheven... :(

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 05 okt 2014 16:53

Bij een cyclocrosser zou ik voor schijfremmen of hydraulische velgremmen kiezen, cantilevers vind ik onvoldoende remmen op de weg.
Heeft meestal ook geen voorzieningen voor spatborden.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 06 okt 2014 20:01

snellegazelle schreef:Goeie bruikbare tips, wel grappig om te zien dat ik niet de enige ben die twijfelt. Ik neig nu naar een cyclocrosser met een extra set wielen. Weet alleen niet of ik binnem mijn budget kan blijven. Gelukkig heb ik nog een paar weekjes voordat het fietsplan op het werk wordt opgeheven... :(
Waar je nu naar neigt is het gene ik precies zou doen. Als je boven budget komt dan is dat geen punt want je krijgt ook meer. ;) :)

Plaats reactie