Pagina 1 van 2

Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 30 sep 2014 19:09
door zerc
Mijn idee is om van een oude batavus sprint een singlespeed fiets te maken. Nu weet ik niet precies welke gear ratio het best is. Op het moment fiets ik derailleur in dezelfde gear. Deze zijn zowel achter als voor de kleinste cog (ik heb ze waarschijnlijk fout geteld maar ze zijn achter zijn 13 tanden en voor 45/46 tanden)

Als ik nu naar een single speed ga welke single speed cog heb ik dan nodig om hetzelfde effect te bereiken als bij de huidige gearing? En wat wordt dan de ratio?

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 30 sep 2014 20:28
door Paul-Chris
Het makkelijkst is om het aantal tanden voor te delen door het aantal achter. In jou geval 46:13= 3,54. Dat lijkt mij vrij zwaar, maar als het werkt voor jou, why not. Je krijgt dan uiteraard hetzelfde verzet door er een 13 ss cog op te zetten (vooropgesteld dat je hetzelfde voorblad houdt) Of elke andere verhouding die op 3,5 uitkomt.

Zelf had ik op mijn ss racers altijd 42-16, wat uitkomt op 2,625

Maar eerst goed tellen, anders kom je er nooit uit.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 30 sep 2014 20:42
door zerc
Betekent dit dat er geen verschil is in zwaarte tussen een gear ratio derailleur en gear ratio Single speed?

Als ik de derailleur uit haal en een ss ketting op deze huidige ratio hang dan blijft de zwaarte dus gelijk

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 30 sep 2014 20:44
door Gerboon
Uiteraard. Er verandert niets aan de tandwielverhouding.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 30 sep 2014 21:27
door scepticus
Behalve dat SS meer Zen is natuurlijk.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 08:21
door jsprbcn
Ik merk echt wel verschil tussen 50-17 op mijn Canyon en 50-17 fixed op mijn Bianchi.
Mijn gevoel is dat wanneer je fixed rijd je meer constante inertie hebt en daarmee "makkelijker" sneller gaat.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 08:52
door 53x11
Zolang je gewoon trapt op je canyon is dat mechanisch gezien onzin. Afremmen is een ander verhaal natuurlijk.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 12:17
door jsprbcn
53x11 schreef:Zolang je gewoon trapt op je canyon is dat mechanisch gezien onzin. Afremmen is een ander verhaal natuurlijk.
Heb je het wel eens geprobeerd? Ik merk toch echt wel een degelijk verschil tussen.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 12:35
door japiecarbon
Fixed is wat anders dan Singlespeed hee ;)

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 12:44
door 53x11
jsprbcn schreef:
53x11 schreef:Zolang je gewoon trapt op je canyon is dat mechanisch gezien onzin. Afremmen is een ander verhaal natuurlijk.
Heb je het wel eens geprobeerd? Ik merk toch echt wel een degelijk verschil tussen.
Mijn fixed heeft 42x15 als verzet, mijn baanfiets 50x15 of 50x16, mijn wegfiets heeft deze verzetten (oa) ook, dus "ja". ;-)
Bij kruissnelheid of harder (vanaf rond de 30 zeg maar) merk ik geen verschil. Zolang je gekoppeld bent met de achteras is er ook geen verschil. Bij echt lage trapfreq (<50) merk ik soms wel een verschil, blijkbaar ontkoppel je met een fiets-met-vrijloop dan toch af en toe van de achteras in bepaalde delen van de cyclus

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 01 okt 2014 17:46
door scepticus
jsprbcn schreef:
53x11 schreef:Zolang je gewoon trapt op je canyon is dat mechanisch gezien onzin. Afremmen is een ander verhaal natuurlijk.
Heb je het wel eens geprobeerd? Ik merk toch echt wel een degelijk verschil tussen.
Zolang je voorwaartse druk op je pedalen houdt en alleen het bovenste deel van je ketting op spanning staat KAN het geen verschil maken of je fixed of freewheel rijdt. ;)

Je Bianchi heeft wrs kortere cranks en dus een grotere gain ratio, dus alleen al daardoor kan 50/17 op je ene fiets anders voelen dan 50/17 op je andere fiets.

Re: Gear ratio (van derailleur naar Single speed)

Geplaatst: 02 okt 2014 11:25
door jsprbcn
Wellicht is de crank lengte het geen wat de inertie gevoel creƫert.
Toch heb ik het gevoel dat ik makkelijker op snelheid blijf met fixed v.s. normale versnellingen.