Pagina 1 van 2
Ultegra 6700 of 105 5700 naven?
Geplaatst: 15 aug 2010 15:20
door heinrich
Ben al enige tijd aan het rondkijken voor een nieuw setje handgespaakte wielen. Het plan is om dat met Shimano naven te gaan doen. Dura Ace wordt helaas te duur maar de 105 en Ultegra bieden ook veel waar voor hun geld.
Nu is mijn vraag of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee naven. In de gebruikshandleidingen staat dat veel onderdelen tussen beide naven zijn uit te wisselen en ook de opbouw van de naven lijkt mij identiek.
Wat maakt naast de naam 'Ultegra' het rechtvaardigen van het prijsverschil?
Geplaatst: 16 aug 2010 12:47
door heinrich
Het lijkt erop dat er verder geen verschillen zijn?
Geplaatst: 16 aug 2010 18:33
door aapje
De lagers zijn mogelijk ietsje beter bij Ultegra. Ik heb ook rondgekeken op het internet, maar ik zie geen overtuigende argumenten om Ultegra te kiezen boven 105. De duurzaamheid lijkt niet significant te verschillen.
Volgens mij betaal je eigenlijk vooral voor de bling-factor. Ik zag overigens wel dat de meerprijs voor Ultegra bij een handbouwer als Bikexperto voor sommige setjes heel klein is (soms maar 10 euro).
Geplaatst: 16 aug 2010 19:47
door heinrich
Bedankt voor je reactie Aapje. Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Shimano en kreeg een verrassend snel antwoord:
''De verschillen zitten in vele zaken, de 105 groep is ontworpen voor de enthousiaste veelfietser. De Ultegra groep meer voor de amateur wedstrijdrijder. De Ultegragroep is door ander materiaalgebruik en andere constructies lichter, heeft gladdere en hardere lageroppervlakken en zal dus langer meegaan. Het meest illustratief hiervoor zijn de naven, het beste is eens langs een dealer te gaan en losse naven te voelen, met name de loop is over het algemeen goed te voelen en daarmee is het snel duidelijk dat de Ultegra groep lichter zal lopen en langer mee zal gaan.''
Het binnenwerk is dus het grootste issue tussen de naven. Qua gewicht is de 105 zelfs iets lichter volgens mij, hoewel dat verschil echt grammenwerk is.
Uiteindelijk ga ik toch voor de Ultegra naaf. In de eerste plaats omdat er Ultegra op staat;-) Daarnaast neem ik aan dat ze bij Shimano weten waar ze over praten en wil ik die paar euro extra wel betalen voor wat meer duurzaamheid.
Geplaatst: 16 aug 2010 20:08
door hendrikjan
Ik heb verder niet echt een mening (105 vs Ultegra), maar om te reageren op het laatste wat je schrijft, bij shimano weten ze ook hoe je moet verkopen..
Geplaatst: 16 aug 2010 20:17
door diogenes
55 Euro voor een set 105 naven in Duitsland nu. Ultegra is beter afgedicht.
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... af3baeb37b
Geplaatst: 16 aug 2010 20:30
door heinrich
@hendrikjan klopt natuurlijk wel dat de verschillen niet gigantisch zijn, maar de prijsverschillen zijn nog te overzien.
Die 55 euro voor een setje 105 naven is trouwens wel heel goedkoop.
Geplaatst: 19 aug 2010 21:10
door erwin01
Zit geen verschil tussen de naven.
Geplaatst: 19 aug 2010 21:16
door madhill
Als het verschil in geld zo weinig is dan de Ultegra
Geplaatst: 20 aug 2010 01:18
door heinrich
@Erwin01 Is het dan alleen de finish aan de buitenkant die verschilt tussen de naven?
@Madhill Op zich ben ik het wel met je eens en ik weet dat dit ook gebeurt bij bijvoorbeeld zonnebloemolie (waarbij het A en B merk precies hetzelfde zijn). Toch blijft het vreemd voor fietsonderdelen....
Geplaatst: 20 aug 2010 09:12
door diogenes
> Is het dan alleen de finish aan de buitenkant die verschilt tussen de naven?
Nogmaals: de afdichting van ultegra is beter.
Geplaatst: 20 aug 2010 11:47
door aapje
heinrich schreef:@Madhill Op zich ben ik het wel met je eens en ik weet dat dit ook gebeurt bij bijvoorbeeld zonnebloemolie (waarbij het A en B merk precies hetzelfde zijn). Toch blijft het vreemd voor fietsonderdelen....
Helemaal niet. Bij Shimano/SRAM/Campa worden setjes gemaakt van onderdelen. Zo heb je bij Shimano het 105-setje, met bepaalde schakelonderdelen, remmen, velgen, pedalen, wielen, etc. Dan heb je het Ultegra-setjes met van al die onderdelen weer andere versies. Dus totaal zijn er voor Shimano 5 setjes voor op de weg.
Op zich slaat zo'n verdeling natuurlijk nergens op, want waarom zouden er precies 5 varianten van remmen moeten zijn of 5 varianten van pedalen? Dat is puur marketing en heeft weinig te maken met een logisch verschil in techniek.