Pagina 1 van 1
cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 18:56
door GeertSmits
Het seizoen begint tegen het eind te komen, en ik wil binnenkort weer het veld in duiken. Ik weeg 57kg en heb een challenge grifo draadband. weet iemand watvoor bandendruk ik fatsoenlijk kan rijden zonder een grote kans op stootlek? Ik ben gewoon van plan om wat door het bos te crossen en niet perse wedstrijden of dergelijken.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 19:32
door edwin01
Dat ligt helemaal aan de omstandigheden.... Hard opgevroren? Harde banden. Veel blubber? Zachte banden. En alles daar tussenin... Over het algemeen het liefst zo zacht als mogelijk voor de beste grip in de bochten.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 19:47
door piti
Met 1.9 voor en 2.1 bar achter ben je met jouw gewicht zeker veilig. Ik weeg 85 en rij met 2.0 en 2.2 bar in mijn Challenge banden.
Als er weinig boomstronken zijn kun jij zeker nog met minder druk rijden.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 19:52
door simondepimon
Qua druk inderdaad wat piti zegt; rond de 2 bar.
Tegelijk kun je daar zelf ook een beetje mee experimenteren, als is het maar omdat verschillende fietspompen nu eenmaal niet exact hetzelfde zullen aangeven.
Zelf neem ik ook altijd een handpompje, bandenlichtertjes en biba mee het bos in. Niets in fijner dan de zekerheid te hebben dat je thuis kunt komen

Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 20:28
door Harryfietst
Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 20:30
door Gerboon
harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 17 sep 2014 21:53
door sirikde
Gewoon proberen.is het glad of mul dan lage druk. Hoe duurder, hoe soepeler de band en hoe minder de weerstand. Tijdens een wedstrijd ken je precies de stronken en stenen en kan je veel lagere druk rijden. Toertocht rijd je met hogere druk, want je wilt geen stootlek.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 18 sep 2014 07:24
door simondepimon
Gerboon schreef:harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.
Zou je dat kunnen uitleggen? Ik leef namelijk in de veronderstelling dat juist wanneer een band soepeler is, je met minder druk zou kunnen rijden..
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 18 sep 2014 15:50
door amclassic-fan
piti schreef:Met 1.9 voor en 2.1 bar achter ben je met jouw gewicht zeker veilig. Ik weeg 85 en rij met 2.0 en 2.2 bar in mijn Challenge banden.
Als er weinig boomstronken zijn kun jij zeker nog met minder druk rijden.
Als de omstandigheden slecht zijn is dat 1.9 en 2.1 echt te veel voor iemand van 57 kg.
Ik zou overigens wel latex binnenbanden monteren, dat verkleint het risico op stootlek rijden aanzienlijk.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 18 sep 2014 15:57
door jawie
met 57kg moet je een stuk lagere druk kunnen rijden dan 2 bar.
Maar vooral elke keer voelen en proberen. Zo nauwkeurig zijn de meeste pompen niet. 1.5 op de ene pomp is niet 1.5bar op de andere.
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 18 sep 2014 18:04
door Gerboon
simondepimon schreef:Gerboon schreef:harryprog schreef:Zit er nog verschil in met andere banden? Ik heb Racing Ralph's en weeg 70kg..
Simpel gezegd: hoe stugger de band hoe lager de druk kan zijn.
Zou je dat kunnen uitleggen? Ik leef namelijk in de veronderstelling dat juist wanneer een band soepeler is, je met minder druk zou kunnen rijden..
De totale vering/demping van de band en de luchtkamer bestaat naar mijn inziens uit 2 delen.
Allereerst de banddruk. De hoger de druk des te stugger de veerweg aangezien het meer energie vraagt om de luchtkamer in te drukken
Ten tweede de stugheid van de band. Een stugge band brengt ook een deel van de stugge demping met zich mee. Hoe stugger de band, hoe moeilijker deze indeukt en hoe moeilijker je dus een stootlek oploopt.
Wat de verhouding is tussen beide delen in het totale veersysteem is mij niet bekend.
Maar zover ik kan inschatten is de totale demping gelijk aan de som van de luchtdemping en de banddemping.
Als dan de één toeneemd, kan de andere afnemen wanneer dezelfde demping wenselijk is.
Voor een zo laag mogelijke demping heb je idd een soepele band en een lage druk nodig, maar dat was naar mijn inziens niet wat er gevraagd werd.
P.S. please correct me if I'm wrong
Re: cross bandendruk
Geplaatst: 19 sep 2014 08:33
door GeertSmits
hartstikke bedankt allemaal!