Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smeermiddel Boeshield T9

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mar 2019 09:13

Ik ook de PTFE, das niet echt de dry lube hoor. Hij is goed en goedkoop.

Gebruik ook morgan blue race olie die is ietsje dikker, wordt wat zwarter, maar bij een ketting die bijna op is werkt die iestje beter.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 27 mar 2019 09:12

Update: momenteel gebruik ik geen ontvetter meer op de ketting. Ik smeer ook zeer regelmatig. Meestal na elke rit, max na 2 ritten. Ketting loopt nu niet meer droog, onlangs zelfs zonder al te veel last 200 km gereden. Op het einde loopt ze wel wat droger natuurlijk, maar niet meer zoals voorheen. Het proper vegen van de ketting blijft even gemakkelijk. Geen economisch gebruik van Boeshield zo natuurlijk, flesje zal er wel op enkele maanden door gaan maar momenteel ben ik dus wel meer tevreden.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 mei 2020 05:27

Gisteren de Boeshield T-9 ontvangen. Ik rij al jaren lang tevreden met Ballistol.olie op de ketting. Loopt ontzettend goed, niet waterbestendig op langere termijn, wel makkelijk schoonmaken.
Vanwege het aantrekken van vuil Squirt geprobeerd. Dat rijdt niet fijn, ziet er vies uit en schakelt onprettig.
Nu de Boeshield T-9 testen, maakt een goede 8ndruk. Maar hoe maak ik de ketting het beste schoon na het experiment met squirt?
Dogma F

wotan
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jun 2008 11:55

wotan 26 mei 2020 12:36

Ik ben van wax terug naar olie,
Wax geeft uiteindelijk ook een vuile ketting, of anders een droge.
Regelmatig schoonmaken en olie erop.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 mei 2020 14:22

Ramon73 schreef: 26 mei 2020 05:27 Gisteren de Boeshield T-9 ontvangen. Ik rij al jaren lang tevreden met Ballistol.olie op de ketting. Loopt ontzettend goed, niet waterbestendig op langere termijn, wel makkelijk schoonmaken.
Vanwege het aantrekken van vuil Squirt geprobeerd. Dat rijdt niet fijn, ziet er vies uit en schakelt onprettig.
Nu de Boeshield T-9 testen, maakt een goede 8ndruk. Maar hoe maak ik de ketting het beste schoon na het experiment met squirt?
Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 mei 2020 19:22

Orlok schreef: 26 mei 2020 14:22

En? Zeg even wat je wil zeggen, ik ben heel slecht in het tussen de regels door lezen, de onuitgesproken vraag beantwoorden en mijn kristallen bol is in reparatie, samen met mijn rechterhand (dat was ineens een linkerhand geworden dankzij squirt)
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 29 mei 2020 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 mei 2020 19:50

Ramon73 schreef: 27 mei 2020 19:22 Gisteren de Boeshield T-9 ontvangen. Ik rij al jaren lang tevreden met Ballistol.olie op de ketting. Loopt ontzettend goed, niet waterbestendig op langere termijn, wel makkelijk schoonmaken.
Vanwege het aantrekken van vuil Squirt geprobeerd. Dat rijdt niet fijn, ziet er vies uit en schakelt onprettig.
Nu de Boeshield T-9 testen, maakt een goede 8ndruk. Maar hoe maak ik de ketting het beste schoon na het experiment met squirt?

En? Zeg even wat je wil zeggen, ik ben heel slecht in het tussen de regels door lezen, de onuitgesproken vraag beantwoorden en mijn kristallen bol is in reparatie, samen met mijn rechterhand (dat was ineens een linkerhand geworden dankzij squirt)
Dat heb ik gemerkt: ;)

Ramon73 schreef: 25 mei 2020 22:51
Keezx schreef: 25 mei 2020 11:49 De crux bij smeermiddelen is dat het komt op de plek waar het moet, en dat is tussen pen en de flensjes van de plaatjes , wat vroeger busjes waren ( zien we niet meer bij fietskettingen...)
Zodra je het dus tussen plaatjes en rolletjes ziet verdwijnen is het okee....
De squirt die ik heb doet dat niet of nauwelijks, eender hoe schoon of vuil de ketting is en of ik nou veel of weinig gebruik.
Ketting gisteren eraf gehaald, grof vuil met dasty eraf, uur geweekt in wasbenzine, daarna terpentine die gewoon schoon bleef. Schoon gespoten met perslucht en opnieuw uitgewassen in alcohol en droog geblazen.
Op paar schakels squirt geprobeerd, spul trekt er ongeveer een derde in en de rest verdeeld zich aan de buitenkant. Maakt niet uit of ik veel of weinig squirt gebruik, het meeste zet zich af aan de buitenkant. Toch nog 24 uur aan de lucht de ketting laten drogen, squirt trekt nog steeds niet in. Schudden van het flesje maakt ook niet uit, harder schudden geeft een nóg slechter resultaat.
Maar ja, ik heb immers twee linkerhanden hé.
De Boeshield T-9 die ik vandaag ontving trekt wél volledig in de schone, droge ketting. Een uur na aanbrengen blijft de witte poetsdoek ook helemaal wit. Ketting wordt niet stug zoals bij squirt.
Dus dat flesje squirt wordt binnenkort ritueel verbrand. Leuk voor de liefhebbers, niks voor mij.
Pffff, lezen is en blijft een kunst. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 mei 2020 19:48

Vier ritten gemaakt, totaal 120km met Boeshield. Vanmiddag liep de ketting toch wel droog. Nu was die na ontvetten pas 1x gesmeerd, dus vanmiddag goed afgeveegd en opnieuw gesmeerd. Nu, 2 uur later, nogmaals afgeveegd. Ketting is mooi schoon en piept niet meer zoals bij thuiskomst.
Met mijn oude smeermiddel piepte de ketting echter nooit. Moet ik wel zeggen dat ik iets minder zuinig was bij het smeren en nooit afveegde.
Ben ik te zuinig geweest met de Boeshield of is bijsmeren na 120km vrij normaal?
Hersmeren is zich geen probleem, kan makkelijk een 3mL flesje meenemen. Die flesjes voor e-smoke vloeistof zijn echt ideaal voor dat soort dingen. lekvrij, kost geen fluit, duurzaam en ook in kleine maten (3/.5/10mL) te koop. Ik reed ooit met finish line dry lube, die was na 30-40km wel ver weg....dan is zelfs 120km enorm veel beter.
Dogma F

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mei 2020 20:45

Hey Ramon,

Waarom gebruik je eigenlijk niet gewoon je oude smeermiddel? Dit is nu je tweede probeersel wat niet bevalt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 mei 2020 22:40

Philippos schreef: 29 mei 2020 20:45 Hey Ramon,

Waarom gebruik je eigenlijk niet gewoon je oude smeermiddel? Dit is nu je tweede probeersel wat niet bevalt.
Ik weet niet waar je leest dat Boeshield ook niet bevalt. Ja, ik merk een verschil op met mijn oude smeermiddel. Dat bleef langer smeren maar gaf ook meer poetswerk en een viezere ketting. Nergens zeg ik dat Boeshield beter of slechter is dan wat ik gebruikte, alleen dat het ánders is. Als dat al teveel is.....
Misschien heb ik gewoon beetje advies nodig van zeer ervaren en wijze mensen? Zelf kom ik met vragen, misschien is gewoon een redelijk en zinvol antwoord geven de juiste methode om daar mee om te gaan. En heb je geen antwoord dat bijdraagt aan een oplossing dan is zwijgen en niet reageren eerder de juiste benadering.

Dus, lees de vraag nog eens en geef advies. Als het advies is om terug te gaan naar het oude smeermiddel dan óf weet je er niks van óf Boeshield is inderdaad bagger.
Tot nu toe ben ik best tevreden over Boeshield, dus denk niet dat het product slecht 8s. Vraag me alleen af of de werking bij 100-120km stopt of dat ik iets verkeerds doe. Dus nogmaals, help me een antwoord of onthoud je van een reactie als je niks zinvols kunt bijdragen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mei 2020 22:47

Het was maar een vraag en ik was serieus benieuwd naar de reden waarom je naar iets anders keek en wat je vorige smeermiddel was...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 mei 2020 00:13

Philippos schreef: 29 mei 2020 22:47 Het was maar een vraag en ik was serieus benieuwd naar de reden waarom je naar iets anders keek en wat je vorige smeermiddel was...
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn vorige smeermiddel is Ballistol, eigenlijk soort van wapenolie. Smeert uitstekend, biologisch afbreekbaar maar wel altijd zwarte ketting. Gelukkig met een eenvoudig oplosmiddel (zeep) prima te reinigen.
De reden om iets anders te willen proberen is de wens om minder te poetsen. Met Ballistol moet na drie ritten van 80-110km het zaakje echt wel gepoetst worden. Vandaar dat ik iets anders test. Squirt rijdt voor mij onprettig en geeft toch nog veel rommel die lastig te poetsen is. Boeshield geeft minder vuile ketting, rijdt beter. Vroeg me alleen af of het na 100km wel klaar is.
Dogma F

Plaats reactie