Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smeermiddel Boeshield T9

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 mar 2019 11:19

Even dit topic terug bovenhalen. Ik fiets er nu een hele winter mee dus stilaan kan ik mij wel een beeld vormen. Eigenlijk snap ik niet waar alle positieve reacties vandaan komen (bv op Futurum, 69 reviews 4.5/5). Ik had me dan ook op die reviews gebaseerd om het product eens een kans te geven.

Groot pluspunt: ketting is zeer gemakkelijk schoon te maken. Afspuiten, wat ontvetter, een propere doek of een combinatie van die drie volstaat. Voor iemand als ik die zijn fiets zeer regelmatig poetst is dat zeer aangenaam.

Groot nadeel: de ketting loopt zo ontzettend snel droog. Ik smeer na elke poetsbeurt en minimaal 2-3 x per week (400-500 km per week). In het begin loopt de ketting lekker stil maar ik kan er geen 60 km met fietsen of ze loopt droog. Het is te zeggen: ze klinkt droog. Misschien moet ik wennen aan een smeermiddel gebaseerd op wax? Ik vermoed dat deze altijd wat droger klinken dan een klassieke kettingolie. Maar dan nog: woensdag avond fiets gepoetst en ketting gesmeerd, donderdag en vrijdag een uurtje op rollen en zaterdag gaan koersen. Al vanaf het begin van de koers klonk de ketting zo droog dat het gewoon genant was, piepen langs alle kanten. Moet ik dan een busje van dit wondermiddel in mijn achterzak steken als ik een +100 km rit ga doen? Of doe ik iets grandioos verkeerd bij het aanbrengen? Ik zou niet weten wat. Ik gebruik wel regelmatig ontvetter maar ik laat dit niet intrekken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mar 2019 11:38

Hoeveel km heeft die ketting al gelopen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2019 13:23

Ik heb er ook geen goede ervaringen mee, bleef max 80km stil.

Maar als je een wax gebruikt moet je de ketting eigenlijk wel van al het vet ontdoen en dat wordt dan toch uitkoken of ultrasoon reinigen. dan waxen en laten drogen en dat 1 of 2x herhalen na een uur of twee.

Voor de MTB vond ik het wel gaan wat er blijft minder zand ed plakken.

Ik ga binnenkort misschien een ketting met molten speed wax of parrafine waxen, maar ook dat schijnt meer herrie te maken dan olie.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 mar 2019 14:46

amclassic-fan schreef: 12 mar 2019 11:38 Hoeveel km heeft die ketting al gelopen?
Naar schatting halfweg levensduur, nog onder de 0.75 slijtage

Boeshield zelf zegt dat ontvetten niet nodig is. Toch heb ik ketting regelmatig ontvet en zeker in het begin meermaals aangebracht om een laagje te kunnen opbouwen. Ik kan ook niet meer smeren want zit nu al op de limiet wat betreft spatvrij op de rollen kunnen fietsen, na overnacht drogen en exces licht afvegen met een doek.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 12 mar 2019 19:06

Ik gebruik Boeshield al een tiental jaren. Ontvetten doe ik nooit. Als de ketting (te) vuil is, afvegen met een droge doek tot ze weer blinkt en derailleurwieltjes zuiver maken (want daar hoopt zich ook troep op). Daarna druppelen met Boeshield, nachtje laten intrekken en de volgende dag ketting licht afvegen met droge doek. Dan kan ik weer minimaal een weekje fietsen (ca. 200 km) zonder dat de ketting gaat piepen (ook niet als het regent). Ik gebruik altijd Campa kettingen, levensduur minimaal 6000 km (bij ca. 6000 km wordt de ketting altijd vernieuwd, ook als ze nog niet versleten is). Ik gebruik wel altijd de vloeibare Boeshield (flaconnetje), met de spuitbus heb ik ook slechte ervaringen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2019 20:22

Dat je 6000 met een ketting doet zegt genoeg over de belasting en slijtage ik red net de 3500, dus dat mijn ketting dat twee keer zo snel geluid gaat maken is niet zo gek.

Het hangt er ook vanaf hoe en waar je rijd.
Ik heb altijd een ander geluid uit mijn drive train dan mijn fiets maat ook als we van fiets ruilen, de manier van rijden maakt dus al ook. Ik rijd veel door de duinen hvh noordwijk, daar waait veel fijn zand, dat is ook niet bevoordelijk. Als ik bv op vakantie ben in Italie of spanje hoef ik ook maar elke 400km te smeren ipv elke 200 a 250

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 12 mar 2019 21:57

Ik gebruik altijd dry lubes dus ben het gewoon om regelmatig te smeren. De reden waarom ik eens iets anders wou proberen was omdat ik met andere dry lubes soms al een droge ketting krijg tijdens lange ritten (200 km of meer). Maar momenteel is het extreem, het lijkt ook alleen maar erger te worden. 2 uurtjes rollen kan je moeilijk extreme omstandigheden noemen.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 13 mar 2019 06:32

Ik zou de ketting wat minder (of niet) ontvetten. Dan loopt ze met gelijk welk middel veel sneller droog. En met boeshield kan je de ketting makkelijk met een doek proper maken ipv ze te moeten ontvetten.

Vind het zelf zeker geen wondermiddel maar er is toch weinig beter. Pure wax niet waterbestendig en gewone olie trekt veel vuil/zand aan waardoor je de ketting meestal wel moet ontvetten als je in de regen hebt gefietst.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mar 2019 08:51

rob86 schreef: 13 mar 2019 06:32 Ik zou de ketting wat minder (of niet) ontvetten. Dan loopt ze met gelijk welk middel veel sneller droog. En met boeshield kan je de ketting makkelijk met een doek proper maken ipv ze te moeten ontvetten.

Vind het zelf zeker geen wondermiddel maar er is toch weinig beter. Pure wax niet waterbestendig en gewone olie trekt veel vuil/zand aan waardoor je de ketting meestal wel moet ontvetten als je in de regen hebt gefietst.
Ik heb nu de ketting een aantal keren ultrasoon gereinigd daarna even een uurtje drogen en dan shimano olie erop, loopt echt een stuk langer dan dat ik niet of oppervlakig ontvet. Wel goed in laten trekken natuurlijk.
Nog even zien of het straks in de zomer ook zo gaat, met dit weer gaat je smeermiddel sowieso langer mee dan in de zomer.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 mar 2019 09:18

Boeshield (ik noem het Bullshit), ik geef het 1 op 5. Gebruik al jaren Shimano olie (dry) en vind dit nog een van de beste. Ik heb nog een vol flesje Bullshit T9 staan, wie interesse heeft mag het komen halen. (regio zuid Limburg)

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 13 mar 2019 10:48

Gene & wasbeer2006, hebben jullie het beiden over Shimano PTFE lube?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 mar 2019 13:39

rob86 schreef: 13 mar 2019 10:48 Gene & wasbeer2006, hebben jullie het beiden over Shimano PTFE lube?
Inderdaad, PTFE.

Plaats reactie