Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smeermiddel Boeshield T9

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 06 jun 2015 11:56

Sweety2008 schreef:Ik heb even een vraag mijn ketting is langzaam aan vervanging toe ik heb een triple groep is tiagra van Shimano welke ketting moet ik dan kopen? Zijn er veel verschillen in merk en prijzen? Heb nu 2575 km op zitten en heb gister met zo'n kettingtool gemeten en die viel er zo in denk dat het nu tijd word voor een nieuwe.

Misschien dan even een nieuw topic openen. ;) Nu krijgen we een discussie in een discussie die niets met elkaar te maken hebben. Het gaat hier specifiek over het smeermiddel Boeshield.
Laatst gewijzigd door Spaceship op 06 jun 2015 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jun 2015 12:02

Spaceship schreef:Misschien dan even een nieuw topic openen. ;) Nu krijgen we een discussie in een discussie die niets met elkaar te maken hebben. Het gaat hier specifiek over het smeermiddel Boeshield.
Goed idee.
Een nieuw topic met welk smeermiddel is de beste en dan met het toevoegen van een Poll.
Ben ook benieuwd naar ervaringen over Morgan blue olie
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 06 jun 2015 12:14

Hmm mijn post was een reactie op Sweety maar had haar niet gequote, nu dus aangepast.

Verder zijn er al topics over het beste smeermiddel
Het beste smeermiddel bestaat niet trouwens. Dat is een fabel. Het hangt nl af van je gebruik en omstandigheden. Je hebt wel het beste smeermiddel voor bijv droge stoffige omstandigheden wat weer anders is dan het beste smeermiddel voor in natte omstandigheden.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 06 jun 2015 13:51

Begin maart mijn Synapse uit het vet gehaald, 5700 groep met KMC X10 SL Ketting. Ketting in lampolie schoongemaakt en gedroogd. Flesje Boeshield gekocht bij Futurumshop. Ketting twee maal behandeld zoals hier werd beschreven.

Inmiddels is mijn flesje bijna leeg en er komt geen nieuwe. Ketting begint zo'n 100 km na smering lawaai te maken, heel irritant, je zit constant te kijken of er niet iets aanloopt.
Ook komt er steeds een zwarte smurrie van de ketting af, ook de cassette zit onder. Ik heb zelfs het gevoel dat schakelen minder gaat.

Of extra lawaai ook mindere smering betekend weet ik niet, ik denk het wel.
Boeshield is niet mijn ding, heb het serieus getest, geprobeerd. Ook de dosering steeds aangepast. Bij heel zuinig gebruik al na 60/70 km lawaai, bij royaal gebruik een vieze smurrie.

Nu weer terug naar Brunox Lub.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 jun 2015 15:46

Toch apart, al die wisselende ervaringen. Ik rij al 1,5 á 2 jaar met Boeshield T9. Zomer en winter.
Gisteren even een doek over de ketting gehaald. Daarna de boel opnieuw ingedruppeld. Net 155 Km gereden. In alle rust.
Ik herken wel dat soms, na 75 á 100 Km de boel wat meer geluid maakt, maar dat is een soort ruisen. Verder ben ik erg tevreden. En slijtage is m.i. ook prima. Ik wissel m'n kettingen meestal na 3 á 4 duizend Km. Maar dan zit hij altijd ruim binnen de 0,75. Dat geldt zowel Campa kettingen als de goedkope KMC kettingen.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 06 jun 2015 16:51

Ik gebruik Boeshield nu ca. 7 - 8 jaar. Na elke 2 - 3 ritten een druppel op elke schakel. Ontvetten doe ik niet aan. Alleen ketting afvegen met poetsdoek alvorens te druppelen. Druppelen doe ik wel steeds de avond voordat ik ga fietsen en laat dan het spul een nacht intrekken. Momenteel heeft mijn ketting (Campa) 6687 km gelopen en is nog steeds niet versleten (kettingtooltje valt nog niet tussen de schakels bij stand 0,75). Nog steeds zeer tevreden.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 06 jun 2015 17:53

@Spaceship heb twee nieuwe topics aangemaakt maar zie ze nu nergens staan vind ik raar. :x
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 jun 2015 17:55

Ze zijn er toch echt.....

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 06 jun 2015 21:02

Boeshield werkt bij mij ook +/-300km stil. Op een ontvette en op een niet ontvette ketting, beide campa record 11s. Ik doe er wel wat meer op dan een druppeltje per rol, dat laatste gaat me wat te langzaam. Flesje is daardoor wat sneller leeg dan wat ik overal lees.
Het is in ieder geval veel schoner dan squirt want dat gaat toch snel klodderen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jun 2015 21:55

Het heeft ook met je rijstijl te maken. Ik heb altijd vrijsnel een rumoerige ketting en om een lang verhaal kort te maken, heeft een maat van mij mijn ketting gesmeerd omdat hij altijd (naast mij) wel een stille ketting heeft.

Drie dagen achterelkaar, nou gewoon na 80/90 km herrie en bij hem na 120 nog niet, zelfde da11 speed ketting gewoon zelfde parcours naast mij, Enige is dat mijn cadans 5rpm meer is.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jun 2015 09:38

Ik was altijd gek van Pedro's Ice Wax 2.0 en daarna Squirt. Echter ben ik nu al een aantal flesjes overgestapt op T9, al ruim een jaar.

Het is inderdaad maar net hoe je fiets gebruikt en hoe oud je ketting is. Met Squirt en Ice Wax reinigde ik mijn nieuwe ketting volledig, anders kwam dat dikke spul toch niet tussen de schakels. Op de racefiets allebei prima, maar met veel klimwerk in de Alpen op de mountainbike was de werking snel weg. (denk dat dat ook geld op de racefiets bij veel klimwerk). Al heb ik daar nog geen ervaring mee. Maar bij een hogere spanning op de ketting zal bij veel smeermiddelen eerder geluid optreden, omdat je de smering eerder wegdrukt. Vraag me alleen af of dat juist bij een lagere cadans is of bij een hogere cadans (denk toch bij een hogere cadans, waarbij je sneller kunt accelereren met hogere spanning).

Vooralsnog vind ik bij een nieuwe ketting T9 erg goed werken en het loopt makkelijker tussen de schakels. Overigens heb ik mijn laatste Shimano Ultegra 6800 ketting gewoon fabrieksaf gebruikt. En ik moet zeggen dat de ketting daar erg stil mee was voor zeker 200km. Zit er ook aan te denken om Shimano smeermiddel te gaan gebruiken hierna, al weet ik niet wat er standaard op Shimano kettingen zit. Voelde niet als een conditioneringsmiddel. Bij KMC kettingen was dat toch een ander soort goedje leek het (iets dikker).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2015 19:49

De shimano drylube is ook erg goed en niet te dun.
Ik heb nu zeven verschillende flesjes staan ik zal in het andere topic over een paar weken eens een review doen, dan rijd ik ook weer een nieuwe ketting en wat op de MTB rond.

Plaats reactie