Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het werelduurrecord

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 03 sep 2014 15:58

Leuk nieuws van de net gestopte Jens Voigt: op 18 september valt hij het werelduurrecord aan. Waarom? Waarom niet...

Hier zijn "bekentenis":
Hello friends,
Jensie here. I have big news, and I want Trek Factory Racing fans to be the first to hear it from me:

On September 18 in Grenchen, Switzerland, I am going to attempt to break the hour record mark of 49,7 km, previously set by Ondrej Sosenka. It’s a huge challenge for me, both physical and mental. This is a huge project and probably it’s going to come as a surprise for many people. We have been doing some discrete tests in the velodrome in Roubaix prior to the Dauphiné and we believe that I have a fair chance.

It’s a fascinating event: it’s super hard, but it’s a great discipline. Man and machine against the clock. A lot of logistics comes in play: when, where, how, etc. But I didn’t have to convince anybody: both Trek and our GM Luca Guercilena were all exited when I told them about my idea. They gave me a lot of support. Luckily we could use some of the blueprints that were being drawn for Fabian, so we kind of hit the ground running.

...

Why I do this? Why not! Everyone saw the memo from the UCI. It’s been four months and I honestly find it quite strange that nobody has given it a try so far. We have 18 WorldTour teams, plus more than a 1000 pro continental riders and an immense group of amateurs that also can have a go. I’m not to blame that I take the chances that life - or in this case the UCI - gives me. I’m the first one that’s brave enough to do it. Everybody had the same time frame to be ready for it.

The hour record is one of the oldest events in our sport. I want to put a little bit of light and focus on this. The UCI wanted to give back some recognition to the event and I follow their reasoning. It will be no pleasure cruise, but I’m really convinced that I can make it. It’s never 100 percent sure, of course, but I worked hard and I will keep working hard until the day is there.

I always ride my best when you are cheering for me, so I'm asking you to cheer one more time. Join me at the Velodrome Suisse by getting tickets at the link below, or join the conversation on Twitter with #HourRecord.

Best,
Jens Voigt
Bron: http://app.bronto.com/public/?q=preview ... =31334&t=3 (via Twitter)

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 03 sep 2014 16:01

Dat noem ik pas eens je carrière afsluiten
Maak joe woar

P_Roeske
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 apr 2014 08:15

P_Roeske 03 sep 2014 16:03

Wat is de memo van UCI waar naar verwezen wordt?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 sep 2014 16:31

Gaaf!!!

Ik ben benieuwd.


Dat het record de laatste jaren minder in de belangstelling staat, heeft volgens mij trouwens te maken met het "zwabberende" beleid van de UCI.

M4rtijn76
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:47

M4rtijn76 03 sep 2014 16:45

Fietsen?altijd schreef:Dat noem ik pas eens je carrière afsluiten
Dat zou inderdaad een geweldige kroon op de carriere zijn. Hoop dat we ergens kunnen volgen hoe het verloopt.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 03 sep 2014 21:49

Heel goed dat dat idiote beleid is geschrapt. Alsof Schaatsers voor records weer terug moeten naar houten noren.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 sep 2014 10:27

dc schreef:Heel goed dat dat idiote beleid is geschrapt. Alsof Schaatsers voor records weer terug moeten naar houten noren.
Wat jij idioot vindt, vind ik dan weer niet idioot, en misschien ook omgekeerd.
Even idioot dan dat er niet met zwempakken wereldrecords aan gruzelementen worden gezwommen?
Er is al lang en breed gedebatteerd over het werelduurrecord en het materiaal. Voor mij maakt het eigenlijk niet veel uit waarop ze rijden, maar iedereen moet met gelijke wapens strijden en het record niet pakken door voortschrijdend inzicht in de techniek. Anders is het geen record meer van atleten.
Feit is dat ze het in Japan met de keirin wél goed weten te regelen: level playground, iedereen gelijk wat het materiaal betreft. Daar draait het om.

edit: nu weet ik even niet volgens welke regels Voigt gaat rijden: gaat hij voor het 'Merckx' record of blijkbaarvoor het aero-bars etc. record? In dat laatste geval moet het een grap zijn, want bvb. Rominger gaat hij niet voorbijsteken maar die zijn fiets was blijkbaar ook niet niet goed genoeg om volgens de nieuwe regels gehomologeerd te geraken.
Laatst gewijzigd door de zwarten op 04 sep 2014 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 04 sep 2014 10:55

'''Shut up legs''

https://www.youtube.com/watch?v=RahvWjoU9Xc

Geweldige renner, hoop voor Jens dat ie het record weet te breken, zou wel een mooie afsluiting zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2014 12:21

hup Jens!
;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 04 sep 2014 13:29

Uitleg over de categorie (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Werelduurr ... ielrennen) )

Vanaf 2000, zonder aerodynamische verbeteringen

De volgende records zijn gereden op een door de UCI goedgekeurde fiets, gelijk aan die van Merckx in 1972.

49,441 Chris Boardman, Verenigd Koninkrijk, 2000, Manchester
49,700 Ondřej Sosenka, Tsjechië, 2005, Moskou

Sinds Boardman zijn er intenties (Abraham Olano, Lance Armstrong, Graeme Obree) en daadwerkelijke pogingen (Thomas Liese, Jean Nuttli, Michael Hutchinson) geweest, maar pas na vijf jaar wist de relatief onbekende Tsjech Sosenka het record te verbeteren.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 sep 2014 19:23

Ik weet niet of het al doorgevoerd is;
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 5_01107340
Maar ik zie er wel wat in, als het nog maar 'normaal' blijft.
Een fiets zoals ze nu bij de achtervolging gebruiken mag van mij voor het werelduurrecord gebruikt worden maar zo'n maf model wat toendertijd door die Brit is gebruikt gaat mij weer te ver.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 04 sep 2014 22:54

de zwarten schreef: Voor mij maakt het eigenlijk niet veel uit waarop ze rijden, maar iedereen moet met gelijke wapens strijden en het record niet pakken door voortschrijdend inzicht in de techniek. Anders is het geen record meer van atleten.
Claim je dat Merckx op dezelfde fiets reed als Olmo? Reed Olmo in Mexico?

We weten allebei dat dat niet zo is, dus waar leg je die grens?

De regel moet gewoon zijn: wat is toegestaan in de wedstrijdsport is toegestaan als wereldrecord fiets. Elke andere regel is gewoon een soort misplaatst romantisch waanidee.

Tenzij jij een methode vind waarbij je altijd dezelfde omstandigheden kan hercreeeren is dit een heilloze aanpak. Merckx was een groot kampioen, maar tegenwoordig rijden we harder door beter materiaal, voeding en trainingsmethoden.

Plaats reactie