Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campagnolo 11 Speed ervaringen

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 18 aug 2014 21:18

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik mij mateloos aan het ergeren op mijn Record 11 speed groepset. Ik heb de groep vorig jaar nieuw gekocht, aanvankelijk schakelde hij perfect maar na een half seizoen begonnen de ergernissen. Kortom de groep schakelt nu slecht... Ik heb reeds de pat van het frame gecontroleerd, nieuwe originele Campa kabelset geplaatst, nieuwe ketting, nieuwe pion en een nieuwe achterderailleur. Blijven nog over het frame (ColnagoEPQ) en de Ergopowers...
Uiteindelijk heb ik de fiets, eerder tegen mijn zin, bij de FM binnen gedaan. Ik zie niet direct in wat hij nog gaat kunnen doen om het probleem op te lossen. Mijn persoonlijke conclusie is dat de Ergopowers 11 speed een té zwakke veer hebben om het schakelen naar behoren te laten verlopen. Zeker bij frames met interne kabelbegeleiding! Het valt me ook op de Campa nu net van af midden deze zomer de 'nieuwe' RS Super Record voorziet van krachtigere veren in de Ergopower en de achterdrailleur.
Indien er mensen zijn die hier ervaringen of tips in hebben dan hoor ik het graag.
Stef

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2014 21:33

Hier lopen een Chorus, Record en SR groep, alleen 11sp. Totaal geen problemen mee. Voel bij de Red 10sp groep wel een nog hardere klik, maar kwalitatief is het allemaal gelijk. Herken het ook niet van andere fietsen waar ik wel eens aan sleutel. Mijn allereerste gedachte is direct dat die kabelgeleiding intern niet lekker loopt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2014 21:40

Ik ben heel tevreden met mijn 11-speed record groepset die ik in 2013 heb aangeschaft.
Heb nog wat fietsmaten die ook een probleemloze Record, Athena en Chorus 11-speed groep op hun fiets hebben

Heb je je kabels niet te kort gemaakt? Te korte bochten?
Heb je de buitenkabels wel goed afgeknipt? Geen bramen aan waar de binnenkabel tegen kan schuren?
Interne kabelgeleiding, heb je de kabels net een keer teveel gekruist?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 18 aug 2014 21:54

Rij al een hele tijd met 11-speed probleemloos en naar volle tevredenheid. Zo ook een stuk of 5 fietsmaten. De problemen die je stelt zouden mijns inziens een specifieke oorzaak moeten hebben. Ik heb dit soort zaken ook niet eerder gehoord op internet, bij andere gebruikers of aan fietsen waar ik aan sleutel..

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 18 aug 2014 22:21

Lcsmet schreef:Ik ben heel tevreden met mijn 11-speed record groepset die ik in 2013 heb aangeschaft.
Heb nog wat fietsmaten die ook een probleemloze Record, Athena en Chorus 11-speed groep op hun fiets hebben

Heb je je kabels niet te kort gemaakt? Te korte bochten?
Heb je de buitenkabels wel goed afgeknipt? Geen bramen aan waar de binnenkabel tegen kan schuren?
Interne kabelgeleiding, heb je de kabels net een keer teveel gekruist?

De problemen zijn inderdaad begonnen wanneer ik overgeschakeld ben van een Deda RHM Zero 100 stuur(compact model) naar een traditionele stuurbocht Deda Zero 100 Shallow. Toen heb ik ook een nieuwe kabelset geplaatst, niet tekort geknipt, goed ontbraamt en mijn inziens zijn er ook geen korte bochten. Niettegenstaande de kabels toch net wat meer gedwongen zitten door de bocht van het traditionele stuur...? Achteraf heb ik terug het compact stuur gemonteerd maar hier ook geen succes meer. Met de interne kabelbegeleiding kan er alvast niet veel verkeert gaan denk ik, de kabel loopt gewoon door de schuine buis en komt onderaan het bracket vrij uit. In principe zie je wanneer de kabels gekruist zouden liggen.

Ik ben alvast blij dat de jullie dergelijke problemen niet hebben, dit bewijst alleen maar dat er een montage of een shifter probleem is. Wat hopelijk kan opgelost worden...
Stef

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2014 00:21

Hier ook probleemloos schakelen met chorus 11v (binnenwerk chorus ergopowers is identiek aan record trouwens).

Iets heel sufs: zitten de tussenringen van je cassette nog wel in de juiste volgorde?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 aug 2014 00:34

Volgens mij schakelen alle campa 11s groepen perfect bij correcte installatie.

Wat fout kan gaan in de installatie:
- achterderailleurkabel op de verkeerde plaats vastzetten (dan legt de derrie per klik een andere afstand af)
- tussenringen cassette verkeerd
- kabelvoering stroef of buitenkabel meeverend, draadje los, kabel verkeerd geknipt, buitenkabel niet goed tegen aanslag in ergopower voordat stuurlint is gemonteerd, van alles met kabel doorvoering door frame of stuurbocht
- scheve of losse derailleur hanger
- b schroef niet goed afgesteld (afstand tussen bovenste derrie wieletje en cassette.

Die veerspanning is volgens mij meer dan voldoende
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 aug 2014 21:21

Hier ook geen probleem na 16.000 km Athena groep.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 19 aug 2014 22:15

nijkie schreef:Hier ook geen probleem na 16.000 km Athena groep.

Alvast bedankt voor de reacties! Voor mij is het duidelijk dat er iets mis is met de montage en/of een onderdeel van mijn groepset. Ik wilde voornamelijk eens polsen of er nog mensen waren met dergelijke klachten, niet dus...
Het komt er nu op aan om de juiste oorzaak te vinden van het probleem, in principe mag ik aanstaande donderdag de fiets afhalen bij mijn FM. Ik ben toch benieuwd of hij het probleem gaat kunnen oplossen...Wordt vervolgd.

Btw: ik ben reeds van 1980 een Campa gebruiker. Het zou me eigenlijk ook verwonderen dat Campa nu plots producten op de markt zou brengen die niet deftig werken, toch zeker niet in de Record groep..?
Stef

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 aug 2014 08:22

Vorig jaar heb ik ook een tijdje schakelproblemen gehad, dan weer niet goed opschakelen dan weer niet goed afschakelen etc. Die ontstonden toen ik mijn groep overzette van mijn Scott CR1 naar de Alan (interne kabelgeleiding). Echt alles geprobeerd. Tot ik een bikefit had die gedaan werd door oa een mechanieker. Hij adviseerde me dunnere gecoate kabels (v olgens mij truvativ) te gebruiken, omdat de binnenkabel waarschijnlijk net wat te groot was voor de liners in het frame. Toen ik dat gedaan had, schakelde het direct weer perfect.

Nu weet ik niatuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, zeker nav wat je zegt over je stuur, maar het is het proberen natuurlijk altijd waard.
~live fast, die young ~

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 20 aug 2014 11:52

girlinred schreef:Vorig jaar heb ik ook een tijdje schakelproblemen gehad, dan weer niet goed opschakelen dan weer niet goed afschakelen etc. Die ontstonden toen ik mijn groep overzette van mijn Scott CR1 naar de Alan (interne kabelgeleiding). Echt alles geprobeerd. Tot ik een bikefit had die gedaan werd door oa een mechanieker. Hij adviseerde me dunnere gecoate kabels (v olgens mij truvativ) te gebruiken, omdat de binnenkabel waarschijnlijk net wat te groot was voor de liners in het frame. Toen ik dat gedaan had, schakelde het direct weer perfect.

Nu weet ik niatuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, zeker nav wat je zegt over je stuur, maar het is het proberen natuurlijk altijd waard.
U beschrijft het probleem perfect, dit is idd het probleem. Ik gebruik de originele kabels van Campa dit moet toch normaal gezien in orde zijn...? In mijn frame zitten er wel geen liners, de kabels lopen vrij in de schuine buis. Voor mij blijft het toch een raadsel:(
Stef

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 aug 2014 12:44

In principe moeten de normale campa kabels goed zijn ja, maar bij mij was dit dus niet zo. Liever gezegd: de liners hadden een iets grotere diameter mogen hebben.

Als je alles al geprobeerd hebt, zou je toch zeggen dat er ergens een geleidingsfoutje zit. Zeker als het niet een consequent (bijv alleen niet op de 12 willen), maar wisselend probleem is. Maar als het met je vorige stuur wel goed ging, zou ik dat oude stuur, als je dat nog hebt, terugzetten.

Of bij een handige fietsenmaker langsgaan. Weet niet in welke omgeving je woont?
~live fast, die young ~

Plaats reactie