Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fiets navigatie

Jurgen
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2014 08:49

Jurgen 12 aug 2014 08:54

Hallo,

Eerst en vooral: ik ben een complete leek op gebied van fietsnavigatie.

Wat zoek ik:
Een fietsgps die snelheid weergeeft, hoogteprofiel kan weergeven (%), routes kan opladen (bestaande routes van bv routeyou ed), en geluid geeft tijdens het rijden wanneer je moet afslaan.
Tevens wil ik voornamelijk in Belgie, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italie rijden.
Ik zou geen software willen komen dus de mogelijkheid om kaarten gratis te uploaden moet ook mogelijk zijn. Ik lees hier veel over OSM enz.

Momenteel registreer ik mijn ritten via Strava.

Wat kunnen jullie mij aanraden?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 aug 2014 09:02

lees in dit onderdeel van het forum de diverse topics even rustig door: bijvoorbeeld die over de Garmin 800/810/1000/Mio Cyclo

Jurgen
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2014 08:49

Jurgen 12 aug 2014 09:09

monsieurpinot schreef:lees in dit onderdeel van het forum de diverse topics even rustig door: bijvoorbeeld die over de Garmin 800/810/1000/Mio Cyclo
Daar was ik aan begonnen maar ik zie het bos door de bomen niet meer.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 aug 2014 09:10

de faq bij de 800 ook gezien? http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=67769
hangt er ook een beetje vanaf wat je budget is natuurlijk

Jurgen
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2014 08:49

Jurgen 12 aug 2014 09:20

Wat mij opvalt is dat er telkens verschillende modellen worden aangeboden.
De basis, met bundel en met city navigator.
Is die bundel en city navigator nodig?
Ik moet geen hartslagteller en cadansteller hebben.
Kan je die kaarten niet gewoon uploaden?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 aug 2014 09:23

bundel = + hartslag + cadans,

antwoord op je andere vraag staat in de faq die ik je aanraadde:
Basiskaart
Standaard is een basiskaart geïnstalleerd, de meeste gebruikers zullen deze echter te beperkt vinden.

CityNavigator (CN)
De CityNavigator kaarten van Garmin zijn erg goed, maar hebben als nadeel dat ze geen aparte fietspaden kennen. Dat is met name een probleem als de Garmin zelf een route laat bereken (A--->B zoals bij TomTom). Uiteraard heb je dit probleem alleen in landen met veel fietspaden, zoals ederland, maar ook Duitsland. Daarnaast is CN niet gratis.

OSM/OFM (Open Fiets Map)
Een alternatief dat wel gratis is, is de Open Fiets Map. Deze kaart is gebaseerd op het Open Streep Map project (OSM). OSM en OFM kennen i.t.t. CN wel kent wel fietspaden. In Nederland is dit in principe de beste keus. Voordeel van OFM boven OSM: makkelijker downloaden en installeren en de mogelijkheid tot het opzoeken van adressen (kan met OSM niet). Voor de verschillen tussen de OFM en OSM, lees deze post.

Topo
Topo-kaarten zijn alleen per land verkrijgbaar, een Topo-kaart bevat hoogte informatie in tegenstelling tot een CN-kaart of OSM-kaart. Deze kaart is tevens een 'routable map' evenals CN of OSM. Topo kaarten zijn vooral handig als men veel onverhard fietst (Cyclocross/MTB) omdat er op deze kaart ook kleinere wegen te vinden zijn. Deze kleinere wegen zijn veelal zandpaden, wandelpaden en onverhard terrein. Een Topo kaart is dus bij uitstek geschikt voor op de Cyclocross of MTB door de meer gedetailleerde kaart.

Overigens is het mogelijk meerdere kaarten tegelijk op je Garmin te hebben. Tijdens het fietsen kan eenvoudig gewisseld worden.

Jurgen
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2014 08:49

Jurgen 12 aug 2014 09:33

Dus als ik het goed lees, is het perfect mogelijk een basis model aan te schaffen, zonder kaarten, maar enkel de OSM/OFM kaarten te downloaden zonder de basiskaart van Garmin te hebben. Dan werkt dit perfect?

Sorry voor de moeilijke vragen maar ik ben ook echt een leek op gebied van dit soort dingen.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 aug 2014 09:48

Wat houdt je tegen om naar een winkel te gaan waar ze meerder soorten en types hebben? Die paar euro die je meer betaald dan op internet is de service en uitleg die je hierbij krijgt.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 12 aug 2014 09:50

Zelf heb ik recent de Garmin 810 gekocht. Deze lijkt alles te kunnen (en doen) wat ik wil. Deze kan ook wat jij zou willen al moet je voor het rijden met TBT (Turn By Turn) informatie wel de juiste werkwijze hanteren. (Zie topic Garmin 800 resp. 810).

De Mio wordt geleverd met OSM Benelux / West Europa. Deze zijn wel te updaten, maar als je de Benelux koopt kan je zover ik weet niet alsnog West Europa installeren. De Garmin toestellen worden in diverse bundels geleverd; sommige met een versie van Open Street Map andere weer met een versie van City Navigator. Sowieso staat er op een Garmin standaard een basiskaart.

Ik zie nu ook de nagekomen berichten. Het is inderdaad perfect mogelijk om een basismodel aan te schaffen samen met een mini-SD kaart en daarop OSM en/of OFM te installeren.

In het algemeen wordt vaak gezegd c..q. geschreven dat de Mio wat gebruiksvriendelijker is en meer gericht op navigatie en de Garmin meer gericht op sportief fietsen en trainingsondersteuning.

Het lijkt mij een goed idee om bij je fietsenmaker / winkel in de buurt langs te gaan om beide merken eens te zien en proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 12 aug 2014 11:16

Zonder enige twijfel de Bryton Rider 60. Heeft alles wat je wil, plus veel meer, zelfs gesproken navigatie en heel gebruiksvriendelijk. Nu inclusief heel Europa geinstalleerd op het apparaat.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 12 aug 2014 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 aug 2014 11:45

Een complete leek en je wil het volgende
- GPS Toestel
- Gratis kaarten
- Cadans
- Hartslagmeter

=> De Garmin Touring Plus.
Cadanssensor en HRM (Ant+) koop je gewoon los.

Opstarten, taal selecteren je leeftijd, geboortedatum ingeven en je kan vertrekken.

Succes.

Als je iets anders wil zal je toch de verschillende topics moeten doorspitten.
Jammer maar het is niet anders :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 aug 2014 12:15

+1 ide Edge Touring plus en daarbij van Decathlon de HR band en Cadans/snelheid sensor

zie: http://www.dcrainmaker.com/2013/08/garm ... puter.html
Afbeelding

Plaats reactie