Pagina 1 van 2

Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 30 jul 2014 16:34
door Tux
Hallo,

ik ga mijn eerst racefiets kopen om hiermee 1 a 2 keer per week een km of 40 a 60 mee te gaan rijden (is het doel althans). Ik woon in midden limburg en vandaar dat iets van heuvels wel regelmatig op mijn vaarwater zal komen :)

Nu ben ik aan een fiets van rond de 1000 euro aan het kijken en heb de volgende opties voor mezelf op een rij gezet.

optie 1: Focus Culebro SL 2.0 2014 voor € 1.059 bij lokale en zeer gerenomeerde FM
optie 2: Focus Culebro SL 1.0 2014 voor € 999 bij 12Go
optie 3: Bianchi Impulso Campagnolo Veloce 2014 (zwart) voor € 1.149 bij Bike24.de
optie 4: Bianchi Nirone 7 105 10sp Triple Team Belkin 2014 voor € 959 bij Salden (alleen nog maat 57. BBL is 86 a 87 ?)

Ik heb dus een 105, Ultegra en Veloce op het oog en 2 Focus fietsen en 2 Bianchi's. Overige opties zijn al eerder afgevallen omdat ik ze niet mooi vond (denk ik :? ) (o.a. Bulls Harrier en Cube Peleton Race)

De vragen welke ik heb zijn:
- is een van de fietsen superieur ten opzichte van de anderen ? Hoe goed is Focus ten opzichte van Bianchi kwam frames ?
- in hoeverre kan 1 maar verschil een issue opleveren ? Ik lees en hoor nl. verschillende verhalen over mensen welke ipv 57 bijv 59 of zelfs 61 rijden en geen probleem hebben na jaren. Mocht dat geen issue zijn, dan kan een internet koop een optie zijn ?
- verder nog zaken om over na te denken ?

Ben benieuwd naar de reacties aangezien ik sta te popelen om een mooie bike te kopen :P

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 30 jul 2014 16:45
door Ernie C.
Bianchi is zeker niet beter dan Focus, het is meer de naam waar je meer voor betaald. Een eerste racefiets moet ook gewoon goed passen en ik raad daarom aan om naar de zeer gerenommeerde fietsenmaker (Beurskens?) te gaan. Daar valt meestal ook nog wel wat korting of wat extra accessoires te regelen.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 30 jul 2014 17:20
door Gerboon
Framemaat getalletje loslaten. Zoek een frame met de juiste stack en reach. Kijk wat voor een drop je krijgt op zo'n fiets en houdt wat normale maten aan. Een stuurpen korter dan 9cm of langer dan 13cm betekent in 98% van de gevallen een verkeerde framemaat of uberhaupt een niet geschikte geometrie.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 30 jul 2014 20:12
door Tux
Ernie C. schreef:Bianchi is zeker niet beter dan Focus, het is meer de naam waar je meer voor betaald. Een eerste racefiets moet ook gewoon goed passen en ik raad daarom aan om naar de zeer gerenommeerde fietsenmaker (Beurskens?) te gaan. Daar valt meestal ook nog wel wat korting of wat extra accessoires te regelen.
Jip, beurskens ;) (ben je het ermee eens dat deze gerenomeerd bekend staat ?)

En was een beetje bang dat Focus niet zo goed was door het feit dat ik merk dat deze op maar weinig plaatsen verkocht wordt (voor zover ik kan zien)

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 30 jul 2014 20:16
door Tux
Gerboon schreef:Framemaat getalletje loslaten. Zoek een frame met de juiste stack en reach. Kijk wat voor een drop je krijgt op zo'n fiets en houdt wat normale maten aan. Een stuurpen korter dan 9cm of langer dan 13cm betekent in 98% van de gevallen een verkeerde framemaat of uberhaupt een niet geschikte geometrie.
Oke, dus ik zou bij de FM moeten vragen welke frame het beste bij mijn 'figuur' en wensen (zithouding, aandachtspunten zoals klachten) past ?

Ik kreeg nu nl. van de FM 3 merken als mogelijke optie (gezien mijn budget) en hij gaf aan dat ik maar moest kijken welke ik het mooiste vond aangezien ik dan ook graag op mijn fiets zou stappen en de hobby niet snel ten einde zou komen.

hm....confused :?

Morgen in ieder geval maar eens even aangaan bij de FM dan kijken wat hij te vertellen heeft,

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 09:41
door Gerboon
Tux schreef:
Gerboon schreef:Framemaat getalletje loslaten. Zoek een frame met de juiste stack en reach. Kijk wat voor een drop je krijgt op zo'n fiets en houdt wat normale maten aan. Een stuurpen korter dan 9cm of langer dan 13cm betekent in 98% van de gevallen een verkeerde framemaat of uberhaupt een niet geschikte geometrie.
Oke, dus ik zou bij de FM moeten vragen welke frame het beste bij mijn 'figuur' en wensen (zithouding, aandachtspunten zoals klachten) past ?

Ik kreeg nu nl. van de FM 3 merken als mogelijke optie (gezien mijn budget) en hij gaf aan dat ik maar moest kijken welke ik het mooiste vond aangezien ik dan ook graag op mijn fiets zou stappen en de hobby niet snel ten einde zou komen.

hm....confused :?

Morgen in ieder geval maar eens even aangaan bij de FM dan kijken wat hij te vertellen heeft,
9/10 FMs willen koste wat kost een fiets verkopen en komen dan met een verhaal over passend maken etc. Een fiets hoort te passen zoals een schoen. Voor de finetuning kun je wat spelen met standen en hoogtes zoals je ook strakker of minder strak kunt veteren. Een fiets die te groot of te klein is zorgen hoe dan ook voor problemen op een x moment.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 12:39
door Soap
Mijn advies na mijn aankoop van mijn eerste racefiets in oktober vorige jaar?

Veel meer proberen en meer fm's afgaan dan 1 enkele, hoofd motto van de fm is toch inderdaad gewoon een fiets aan je verkopen. Ze denken mee binnen hetgeen zij je kunnen verkopen. Zoveel mogelijk proefrijden op zoveel mogelijk merken.

Ook het op laten meten en n.a.v. daarvan kopen is echt essentieel, veel belangrijker dan de kleur van de fiets, merk, etc. Daarna afmontage pas en wielen kun je altijd laten nog upgraden als je eenmaal echt aan het fietsen bent geslagen.

Achteraf had ik ook liever nog even gewacht en was ik iets te enthousiast om te kunnen gaan fietsen! De mensjes op dit forum kunnen je een heel stuk op weg helpen als je goed je maten weet en je andere voorkeuren. :D

Succes!

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 13:35
door Tux
Bedankt voor de reactie's wederom.

Wil best nog naar andere FM's gaan om in ieder geval ook nog wat andere merken te zien en wat ander persoonlijk advies te krijgen.

Het testrijden echter voor een beginner vind ik nog een lastige. Ik kan nl. wel een fiets gaan zitten, maar aangezien het mijn eerste renner wordt weet ik niet wat de juiste manier van zitten is voor mij. Kan best zijn dat de FM zegt dat ik op een manier op de fiets moet zitten welke nu nog niet lekker zit maar na een tijdje wennen/fietsen wel. Hoe kan ik dan bepalen of de fiets voor mij de juiste keuze is ? :?

Het enige wat de FM tot nu toe nog aangaf was dat ze zodra ik een fiets gekozen heb ze mijn lichaam gaan opmeten (8 maten) en op basis hiervan de juiste framemaat gaan bestellen. (framemaat kan verschillen per merk gaf de FM aan).
Hierna komt dan de fine-tuning door de FM op basis van de meting.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 15:57
door Tux
Zojuist bij een tweede fm geweest. Bijna dezelfde info als bij fm 1, alleen andere merken. Heb nu een mogelijke carbon bike gezien van Wilier met Campo Veloce (Izoard XP) waar ik me eens op ga focussen. Zag er mooi uit en maar een tikkie boven budget.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 16:24
door Ernie C.
Ik vindt Beurskens over het algemeen een prima fietsenmaker. Het is bij mij in de straat en ik kom er regelmatig voor kleine onderdelen die de moeite niet waard zijn om via internet te bestellen of als ik iets direct nodig heb. Het advies om alleen voor de mooiste te gaan vind ik echter minder. Er zit een aardig verschil in geometrie tussen de Focus (sportief) en de Cube (comfortabel) en de Bulls zit daar een beetje tussenin. Daar hadden ze je m.i. op moeten wijzen. Als je een normale gezondheid hebt en geen al te extreme lichaamsverhoudingen zul je op al die fietsen wel goed komen te zitten maar het is beter om eerst te meten en dan pas definitief te kiezen. Het is inderdaad erg moeilijk om als beginner te weten hoe een racefiets precies moet zitten en vooral om aan de hand van een proefritje te bepalen wat je na 60km of meer nog lekker vindt rijden. Daarom is het eigenlijk verstandiger om voor de iets minder sportieve geometrie te kiezen, tenzij je korte benen hebt of erg lenig bent.

Zelf ben ik toen ik een nieuwe fiets wilde kopen daar ook geweest en er werd prima met mij meegedacht over een geschikte geometrie. Uiteindelijk heb ik daar geen fiets gekocht omdat die andere gerenommeerde fietsenmaker hier in de buurt (Hendrikx) toen stopte met Colnago en ik voor een prikkie een mooie Italiaan heb kunnen kopen.

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 16:55
door Tux
Had zojuist bij die andere fm (Salden) ook een gesprek over geometrie van fietsen (omdat op dit forum daar nogal de aandacht naar uit gaat), en de verkoper vertelde mij dat dat binnen mijn budget niet veel uitmaakt, dus het uiteindelijk ook weer gewoon neer komt op 'een leuk en mooi fietsje gewoon uitzoeken'.

Ben nu (naast de Focus Culebtro SL1.0 en 2.0 en Cube Peleton Race en Pro van Beurskens) nu ook aan het kijken wat Salden in dat bereik heeft. In de winkel werde me die Wilier dus al 'mooi aangeprezen' en om een of andere reden vind ik deze toch wel interressant. Denk doordat deze een carbon frame heeft, Italiaan is (tja, favo vakantieland in europa) en Campo heeft (campo zou net wat degelijker zijn volgens verkoper bij Salden).

Heb dus nog een extra berg aan fietsen bij Salden te vergelijken op specs en look. .... En ja, deze keuze voor carbon en een net iets mindere groep (105/Veloce) of alu met een iets betere afmontage (105/Ultegra)



Mocht iemand een reden kunnen vinden om wat bikes af te strepen dan hoor ik dat natuurlijk graag :oops: (ben overigens 1,81 en zo'n 74kg met normaal postuur en (nog) niet echt sportief). ;)

Re: Eerst racer, veel vragen en afwegingen

Geplaatst: 31 jul 2014 17:21
door scottpch
Zoals Ernie al zegt, kun je beter met een fiets die een wat comfortabelere geometrie heeft, beginnen.
Die Wilier bij Salden heeft een iets sportievere geometrie en 105 of Veloce is een uitstekende groep.
Gezien je lengte icm je gewicht denk ik dat je niet veel problemen met een sportieve of comfortabele geometrie hebt.
Laat je keuze niet afhangen door de prijs, de fiets die je het mooist vindt is dan de betere keus. ;)