FFWD F4R-c // Alu-carbon icm bergen
Geplaatst: 21 jul 2014 16:39
Ik ben meer van bewust dat er al heel veel geschreven is over dit onderwerp, maar veel is oftewel oudere informatie of het is tegenstrijdig met andere informatie.
Dalen in de bergen sis een vak op zichzelf, als je het goed wilt doen. Nu heb ik redelijk wat colletjes op- en af gefietst de laatste jaren, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen icm Alu-carbon wielen.
Waar vrijwel alle posters het over eens zijn is dat je met full carbon clinchers eigenlijk vooral weg moet blijven uit lange afdalingen. Dat zeer capabele profs dit wel doen is de reden dat ze profs zijn en dat is dus totaal geen relevant argument.
Het probleem zit hem in oververhitting met alle gevolgen van dien. Persoonlijk zou ik alleen hier om al niet willen beginnen aan een dergelijk avontuur, mijn LBS zegt echter dat het met de duurdere wielen (Zipp, Reynolds, ENVE, HED etc) nauwelijks meer een probleem is. Na informeren bij oa. Kuiper (ivm nieuwe wielset), onderschrijft hij de ervaring dat oververhittingsproblemen nog maar nauwelijks voorkomen. Gebruik van juiste remblokken is dan natuurlijk wel essentieel. [tegenstrijdigheid]
Bij Alu-carbon wielen ligt de nuance wat anders. Er is nauwelijks discussie dat Aluminium remrand het remmend vermogen van de wielen enorm laat toenemen. Er wordt nog wel gewaarschuwd om niet met te hoge druk te rijden (zodat de band, wanneer de lucht opwarmt en uitzet wat extra ruimte heeft, zonder dat hij eraf loopt). Delaminatie wordt ook genoemd, maar wordt door geen enkele FM onderschreven als een actueel probleem bij de betere wielen (FFWD, Kuiper en daar boven).
Compleet aluminium wielen hebben van dit alles de minste problemen, omdat de aluminium velgen de warmte beter (zou) kunnen afvoeren.
Een beetje verder onderzoek levert de volgende informatie op:
Continental GP 4000S band (min: 7 bar, max 8,5 bar)
FFWD FCC: 9 bar Max pressure
Wet van Regnault: p/T = constant*
(*: Bij een ideaal gas, wat lucht niet helemaal is)
Hypothetische situatie waarbij de banden op 7 bar worden opgepompt voor het fietsen, waarbij de temperatuur 25 graden celsius
Korte berekening leert dat de lucht in de band een temperatuurstijging van ca 65 graden mag ondergaan voordat hij boven de aanbevolen 8,5 bar komt. Dit is dus het punt waarop de Buitenband zijn maximum druk overschrijdt. Op dat moment mag de lucht nog verder verwarmen met 20 graden voordat we op het punt komen dat de aanbevolen maximum temperatuur van de FCC velgen wordt overschreden.
Nu is de wamtegeleidingscoëfficiënt en warmtecapaciteit van 3k carbon niet zo snel te vinden, waardoor het moeilijk te zeggen is in hoeverre deze verschilt van aluminium. De vraag is dan ook in hoeverre de kans op een blow-out reëel is. Zeker wanneer je je banden op druk brengt op locatie (dus afgaand op hoge of lage temperaturen).
Daarnaast is er het risico van delaminatie, bij grote verhitting. Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de opwarming in een velg en het gevolg daarvan op de gebruikte lijm/? tussen de lagen carbon?
Graag hoor ik jullie mening hier over.
Dalen in de bergen sis een vak op zichzelf, als je het goed wilt doen. Nu heb ik redelijk wat colletjes op- en af gefietst de laatste jaren, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen icm Alu-carbon wielen.
Waar vrijwel alle posters het over eens zijn is dat je met full carbon clinchers eigenlijk vooral weg moet blijven uit lange afdalingen. Dat zeer capabele profs dit wel doen is de reden dat ze profs zijn en dat is dus totaal geen relevant argument.
Het probleem zit hem in oververhitting met alle gevolgen van dien. Persoonlijk zou ik alleen hier om al niet willen beginnen aan een dergelijk avontuur, mijn LBS zegt echter dat het met de duurdere wielen (Zipp, Reynolds, ENVE, HED etc) nauwelijks meer een probleem is. Na informeren bij oa. Kuiper (ivm nieuwe wielset), onderschrijft hij de ervaring dat oververhittingsproblemen nog maar nauwelijks voorkomen. Gebruik van juiste remblokken is dan natuurlijk wel essentieel. [tegenstrijdigheid]
Bij Alu-carbon wielen ligt de nuance wat anders. Er is nauwelijks discussie dat Aluminium remrand het remmend vermogen van de wielen enorm laat toenemen. Er wordt nog wel gewaarschuwd om niet met te hoge druk te rijden (zodat de band, wanneer de lucht opwarmt en uitzet wat extra ruimte heeft, zonder dat hij eraf loopt). Delaminatie wordt ook genoemd, maar wordt door geen enkele FM onderschreven als een actueel probleem bij de betere wielen (FFWD, Kuiper en daar boven).
Compleet aluminium wielen hebben van dit alles de minste problemen, omdat de aluminium velgen de warmte beter (zou) kunnen afvoeren.
Een beetje verder onderzoek levert de volgende informatie op:
Continental GP 4000S band (min: 7 bar, max 8,5 bar)
FFWD FCC: 9 bar Max pressure
Wet van Regnault: p/T = constant*
(*: Bij een ideaal gas, wat lucht niet helemaal is)
Hypothetische situatie waarbij de banden op 7 bar worden opgepompt voor het fietsen, waarbij de temperatuur 25 graden celsius
Korte berekening leert dat de lucht in de band een temperatuurstijging van ca 65 graden mag ondergaan voordat hij boven de aanbevolen 8,5 bar komt. Dit is dus het punt waarop de Buitenband zijn maximum druk overschrijdt. Op dat moment mag de lucht nog verder verwarmen met 20 graden voordat we op het punt komen dat de aanbevolen maximum temperatuur van de FCC velgen wordt overschreden.
Nu is de wamtegeleidingscoëfficiënt en warmtecapaciteit van 3k carbon niet zo snel te vinden, waardoor het moeilijk te zeggen is in hoeverre deze verschilt van aluminium. De vraag is dan ook in hoeverre de kans op een blow-out reëel is. Zeker wanneer je je banden op druk brengt op locatie (dus afgaand op hoge of lage temperaturen).
Daarnaast is er het risico van delaminatie, bij grote verhitting. Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de opwarming in een velg en het gevolg daarvan op de gebruikte lijm/? tussen de lagen carbon?
Graag hoor ik jullie mening hier over.