Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

GPS of Wielsensor? (+waarschuwing telefoonhouder)

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 15 jul 2014 11:38

Hallo,

Gisteren brak mijn Haicom fietshouder voor mijn telefoon af tijdens een hobbelig stukje asfalt en hierdoor viel mijn telefoon met 30km/u op het asfalt. Wonderbaarlijk genoeg geen schade aan de telefoon, maar ik ga dat risico niet nog een keer lopen. Daarom ben ik nu opzoek naar een fietscomputer.
Ik heb mij al een beetje georienteerd op mogelijk fietscomputers. Ik zou graag een computer willen die ik later eventueel ook kan uitbreiden met een hartslagmeter en cadansmeter. Hierdoor kwam ik bijvoorbeeld uit op de "Bryton Rider 20 +E GPS" en de "Pro scio ant+". De 1 maakt gebruik van een wielsensor en de andere van GPS om de snelheid te bepalen. Ik heb hierover 2 vragen:

Ik vroeg mij af hoe goed de GPS is in het realtime weergeven van de snelheid. Op mijn telefoon had ik het gevoel dat het even duurt voordat die de snelheid kan weergeven. Is dit met fietscomputers met GPS ook een probleem?

Tot slot, als je gebruik maakt van een wielsensor kan je dan langer doen met je batterij? Of verbruikt de ant+ verbinding net zoveel energie als de GPS?

Andere tips voor de aanschaf van een fietscomputer zijn uiteraard ook welkom. :D

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2014 11:45

Met GPS heb je altijd een vertraging. Bovendien werkt 't niet goed in tunnels en onder bladerdek. Ook is een GPS onnauwkeurig bij zeer lage snelheden en bij stilstaan (het apparaat geeft dan regelmatig 1 km/uur aan).

Een wielsensor is derhalve nauwkeuriger en reageert sneller. ANT+ verbruikt stukken minder dan GPS dus ja, dat gaat veel langer mee.

Mocht ik in jouw schoenen staan dan zou ik voor de good old Garmin Edge 500 gaan. Is voor rond de 200 euro te krijgen inclusief cadans/snelheidssensor en hartslagband.
Laatst gewijzigd door havana op 15 jul 2014 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 15 jul 2014 11:47

Ik ben super tevreden over miojn Sigma ROX 6.0 CAD (gemonteerd op de nieuwe "butler" houder voor het stuur.
http://www.sigma-rox.com/nl/rox-serie-2 ... -rox6.html
Is nog best betaalbaar ook : mits een beetje zoeken voor € 100 (aanbevolen prijs ca. € 140)
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 jul 2014 12:05

bartg schreef:Ik ben super tevreden over miojn Sigma ROX 6.0 CAD (gemonteerd op de nieuwe "butler" houder voor het stuur.
http://www.sigma-rox.com/nl/rox-serie-2 ... -rox6.html
Is nog best betaalbaar ook : mits een beetje zoeken voor € 100 (aanbevolen prijs ca. € 140)
Ik ben ook super tevreden, alleen krijg hem niet gesynchroniseerd als deze is gemonteerd op de stuurpen vandaar dat hij (in het zicht van de trapsensor) is gemonteerd op het stuur, zonder "butler". :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 15 jul 2014 12:09

Ik ben heel tevreden over mijn GlobalSat GB850P, zie ook ;

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=47639

Incl. hartslagmeter + cadanssensor + snelheidssensor, is te vergelijken met een Garmin 500, prijs onder de € 150,-

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 16 jul 2014 09:54

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik wil dus zeker een fietscomputer die de snelheid bepaald met een wielsensor.

Ook bedankt voor de andere aankoopsadviezen. Het wordt er niet gemakkelijker mee :P
-De Garmin 500: duurste optie, maar wel gelijk alle sensoren die ik wil plus ook nog eens GPS navigatie. De fietscomputer krijgt ook nog een heel veel goede reviews.
-De Sigma rox 6.0: Dezelfde prijs als de Bryton 20 en Pro Scio, maar dan heeft de computer al een HR, snelheid en cadance sensor. Waarom een fietscomputer kopen die je eventueel kan uitbreiden met sensoren als je een computer kan kopen die alles al heeft :P.
-De GlobalSat GB850P: Een goedkopere chinese variant van de Garmin 500. Ik heb ook al een Chinese Xiaomi telefoon waar ik zeer tevreden mee ben, dus over de kwaliteit maak ik mij niet heel veel zorgen. minpuntje is de oranje kleur, die niet bij mijn zwart-wit-rode fiets past.

Ik moet er maar eens goed over na gaan denken. :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2014 13:30

De Edge 500 heeft niet echt GPS navigatie, met sommige firmware versies kan je een kruimelspoor volgen, maar meer is het niet. Wil je echt navigeren dan moet je naar een Garmin Edge 800 of hoger.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 17 jul 2014 09:51

GPS navigatie is inderdaad een groot woord voor de Edge 500. Het kunnen volgen van een kruimelspoor van ingelade routes lijkt mij ook wel een handige opie.

De prijs van de Sigma is aan de andere kant ook wel een groot voordeel. :)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jul 2014 10:26

SupaX schreef:GPS navigatie is inderdaad een groot woord voor de Edge 500. Het kunnen volgen van een kruimelspoor van ingelade routes lijkt mij ook wel een handige opie.

De prijs van de Sigma is aan de andere kant ook wel een groot voordeel. :)
Vwb navigatie, veel smartphones met GPS hebben ook navigatie, een oortje erin, in je achterzak en je wordt bij elke verandering gewaarschuwd. Alleen is de autonomie van de batterij het probleem bij lange ritten, maar ook daar zijn oplossingen voor zoals een accu backpack. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ajh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:37

ajh 17 jul 2014 11:28

En vervolgens sleep je een kilo aan apparatuur mee die je halverwege laat staan. Been there, done that. Een smartphone als navigatie werkt echt niet. Als je wilt navigeren koop dan een Garmin 800, 810 of 1000 o.i.d. Die hebben ook hun beperkingen, maar niet die van een smartphone.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jul 2014 15:19

ajh schreef:En vervolgens sleep je een kilo aan apparatuur mee die je halverwege laat staan. Been there, done that. Een smartphone als navigatie werkt echt niet. Als je wilt navigeren koop dan een Garmin 800, 810 of 1000 o.i.d. Die hebben ook hun beperkingen, maar niet die van een smartphone.
Hoezo een kilo aan apparatuur? Een telefoon (smartphone) heb je toch altijd bij je of jij niet soms, in ieder geval ik wel. Dan is de stap gauw gezet naar een navigatie app. zie verder http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=53006. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 17 jul 2014 17:28

Tuurlijk, een mens kan tegenwoordig niet meer zonder een telefoon. :-[

Plaats reactie