Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel / omgaan met NAH (Hersenletsel)

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 jul 2014 19:07

Als gevolg van een zwaar fietsongeval in januari (auto frontaal erin, hij zat volledig op verkeerde weghelft) blij ik dus Niet Aangeboren Hersenletsel te hebben...

Gewend om 40u per week te werken en 15u per week te trainen (triathlon) en daarnaast nog van alles en nog wat te doen...is dat nu heel anders.

Letsel leek mee te vallen in eerste instantie, wat botbreuken, longperforaties en heleboel zware kneuzingen. 2,5 maand na ongeluk kon ik weer fluitend 3 uur op de fiets zitten op redelijk normaal tempo. alles leek voorspoedig te gaan.

Werken weer oppakken op eigen initiatief, halve dagen....hmm...voelt niet lekker...snel moe...uren nodig hebben voordat brein ook wakker wordt...moeite met concentratie....dingen vergeten...ach...gewoon even wennen weer..niet bewusteloos geweest, CT scan was schoon....uren in een maand uitgebreid naar 6u per dag.... en dan op een gegeven moment gaat kwartje vallen..overleg met bedrijfsarts...neuroloog en revalidatie arts.

Uren zijn inmiddels weer verder afgebouwd terug naar 3u/dag.... sporten op laag pitje...veel slapen en een lijst van klachten waar je niet vrolijk van wordt (vermoeidheid, moeite met overzicht, traag informatie verwerken in bijv verkeerssituaties, overgevoelig voor lichtprikkels, korte termijn geheugen, moeite met focussen, lezen, en wat fijne motoriek)

binnenkort in behandeling bij revalidatiecentrum... en het beste ervan hopen.

Nu is het 10u naar bed, slapen tot 0630, werken van 0730 tot 1045u....naar huis...eten...1uur op bed liggen (bij 4uur werken had ik 2uur slaap nodig na afloop en wist ik niet hoe ik veilig die 5km naar huis kon fietsen)
Vervolgens wat dingen doen in huis en als ik fit genoeg voel even fietsen/hardlopen, 2u maximaal, en daarna weer uurtje liggen in de hoop dat ik in de avond nog wat waard ben.

Over het algemeen ben ik effectief maar <8u per dag wat waard (in de zin van voldoende helder in mijn hoofd). Weet dat ik de grens in de gaten moeten houden...ik kan in nog geen 15minuten van fit naar zwaar vermoeid gaan, dat moet ik voor blijven om te kunnen herstellen.
En rekening houden met het feit dat zelfs een uurtje koffiedrinken met iemand een boel energie vreet, net als autorijden en een boek lezen....

Mensen met ervaring hiermee? Hoe ermee om te gaan? Lichaam wil veel...hoofd wil niks...
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 jul 2014 19:55

pffff dat is heftig, ik heb geen idee hoe je hier goed mee om moet gaan. .. wat dat betreft is mijn post redelijk zinloos.. Ik wil je alleen wel een hart onder de riem steken!
:winkthumb:

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 05 jul 2014 20:44

Tjee, inderdaad heftig. We zijn kwetsbaar, maar hebben dat maar weinig in de gaten.

Ik kan je ook geen tips geven vanuit ervaring, ik denk dat je vooral de tijd moet nemen. En proberen te accepteren dat het voorgoed anders zal zijn. Hoewel dat het lastste is wat je waarschijnlijk wil horen.

Heel veel succes en sterkte!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5195
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 05 jul 2014 20:53

Ikzelf heb hier persoonlijk geen ervaring mee. Maar mijn vader heeft een hersenaneurysma gehad. Daardoor is er bij hem heel veel veranderd. Hij zal nooit meer de oude zijn, maar zelfs na een aantal jaar zien we nog steeds veranderingen plaatsvinden. Hersenen kunnen heel veel, maar kost vaak ook veel tijd. Ik weet dat dit niet te vergelijken is en eigenlijk is geen enkele situatie met elkaar te vergelijken. Ik wil hiermee alleen aangeven dat er nog heel veel verbetering mogelijk is. En ik hoop dat je er weer bovenop komt. Misschien niet zoals het voordien was, maar wel zo dat je er vrede mee kunt hebben en goed kunt leven. Sterkte!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2014 21:24

(vermoeidheid, moeite met overzicht, traag informatie verwerken in bijv verkeerssituaties, overgevoelig voor lichtprikkels, korte termijn geheugen, moeite met focussen, lezen, en wat fijne motoriek)
Al deze klachten heb ik standaard bij mijn geboorte meegekregen als gevolg van een aangeboren hersenletsel. Alleen waarschijnlijk niet zo heftig als jij dat nu hebt. Ik kan mijn dagen dus ook nooit op dezelfde manier vullen als andere mensen want ik heb heel veel mentale hersteltijd nodig. En ook mijn lijf zou veel meer kunnen dan mijn hersenen willen toelaten.

Ik begrijp dat het bij jou tzt wel zal moeten herstellen? Als dat zo is zou ik echt de tijd voor dat herstel nemen hoe frustrerend het ook moge zijn. Zeker voor jou omdat je zo'n actief leven gewend bent.

Probeer in de tussentijd uit te vinden welke activiteiten of omstandigheden bij jou de ergste vermoeidheid veroorzaken. Is dat een familiebezoek? Deelname in het verkeer? Of bepaalde werkzaamheden? Geef deze activiteiten een "zwaarte" cijfer, bijvoorbeeld - ochtend werken 5...boodschappen doen in een drukke supermarkt - 3...rondje hardlopen - 2...
Zomaar voorbeelden. Voor jou liggen die waardes misschien heel anders.

Dan kan je activiteiten voor zover mogelijk op elkaar af stemmen door niet teveel hele zware op één dezelfde dag te doen, of zelfs meerdere keren na elkaar. Als je allemaal activiteiten categorie 5 op een dag gaat doen weet je zeker dat je gaat crashen. Zo probeer ik het. (daarmee zeg ik dus niet dat het altijd maar lukt)

Dat is de praktische kant. De mentale kant...namelijk accepteren dat het niet gaat...heb ik het zelf ook nog steeds moeilijk mee dus ik kan je daar niet echt in adviseren. Behalve dat boos worden en frustratie óók weer energie vreet dus je het beter kunt nemen zoals het is. Maar aangezien ik ook de Dalaï Lama niet ben loop ik ook geregeld met mijn hoofd tegen een muur te bonzen.

Misschien kan je een dagboek bijhouden en noteren wat je hebt gedaan en hoe dat ging. Als je daar een licht herstel in kunt zien na een tijdje kan je daar hoop uit putten en heb je ook misschien een idee hoe lang het nog gaat duren. Dan kun je naar iets toewerken als ware het een trainingsschema.

Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt en ik wens je sterkte met je herstel.
Veni. Vidi. Fietsie.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 jul 2014 21:40

Thanks iedereen voor de ondersteuning!

Ja, je bent kwetsbaar, ik stond notabene stil om die persoon voorrang te geven.,.. was woonwerk...en droeg geen helm )(tegenwoordig wel), frontaal erin, met rug op de vooruit, hoog opgeslingerd en loodrecht naar beneden gevallen op gezicht en borst (klap was dusdanig dat er oa drie breuken in het aangezicht zaten... mag blij zijn dat ik er nog ben en alles kan bewegen.

@TumTumTum
Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee.

Mentaal ben ik redelijk nuchter, het is gebeurd, kan het niet terugdraaien...maar natuurlijk heb je van die knak-momentjes... ook omdat je moeilijker met bepaalde emoties kan omgaan/verwerken.
Baal er van dat ik het probleem te laat heb onderkent, ben nu slechter dan 2-3mnd geleden

Drukte vermijd ik al. geeft mij teveel frustraties en teveel prikkels. Trainingen vallen op zich mee, mits ik variatie erin breng, geen ellenlange duurtrainingen, kan beter 1,5 u heuvelinterval draaien vreemd genoeg dan 2u extensief duur.
En asl iets niet gaat, accepteren en wegleggen voor een andere keer

Qua herstel: nog onbekend, zal een goed deel herstellen, maar men liet al doorschemeren dat er altijd sporen achterblijven afhankelijk van de schade. Ik ben gelukkig in goede handen
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2014 21:53

Qua herstel: nog onbekend, zal een goed deel herstellen, maar men liet al doorschemeren dat er altijd sporen achterblijven afhankelijk van de schade.
Juist daarom kan het zinvol zijn om te noteren hoe het gaat en wat je hebt gedaan. Je denkt misschien dat je het zo ook wel onthoudt maar meestal werkt ons geheugen niet zo nauwkeurig. Als je dan ziet dat je inmiddels weer iets kan dat drie maanden geleden nog niet lukte kun je je knak-momentjes wat beter aan.

En dat je een heuveltraining van 1.5 uur makkelijker afgaat dan een duurtraining van 2 uur is niet zo vreemd; in twee uur doe je meer indrukken op dan in 1.5, en als je supergeconcentreerd aan het sporten bent sluit je je ook wat meer af van je omgeving. Fysiek is het zwaarder...maar mentaal juist niet.
Veni. Vidi. Fietsie.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 06 jul 2014 07:10

Heftig!

Ik heb het met mijn zus meegemaakt. Ook zij in het woonwerkverkeer. Maar dan gevallen door gladheid.

Bij haar bleek ( na een paar weken) dat ze een bloeding had in haar hoofd, waardoor de hersenen door het vocht in de verdrukking kwamen met allerlei uitval als resultaat. Een lang verhaal, maar in het kort: 7 neurochirurgische ingerepen met schedellichting, infecties en uiteindelijk een schedelreconstructie. Bij haar is alles goed gekomen en ze functioneerd weer volledig.


Wat ik in jou verhaal niet tegen kom is wat voor schade je hebt gehad? Is er ook een bloeding geweest? Of hersen kneusing?


Ik hoop voor je dat het goed zal herstellen. Probeer de rust te behouden ook al duurt het je te lang.

Ik wens je heel veel sterkte toe!

cube_m
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 aug 2006 19:54

cube_m 06 jul 2014 08:54

Zelf ben ik zo'n 10 jaar terug eens op mijn hoofd gevallen tijdens het wielrennen (geen helm op....) de huisarts die ter plekke kwam nam het allemaal niet te serieus en stuurde me met mijn vrouw mee ondanks dat ik mijn korte termijn geheugen nog steeds kwijt was. (ik vroeg om de 30 seconden wat er gebeurt was en mijn 2e vraag was hoe het met mijn fiets was om vervolgens weer te vragen wat er gebeurd was) Mijn korte termijn geheugen kwam pas uren later terug.

Diagnose van mijn eigen huisarts was dat het een zware hersenschudding was en dat ik een paar weken rustig aan moest doen om dan vervolgens weer rustig te beginnen. Na 6 weken ben ik voorzichtig begonnen met werken. Maar wanneer je na kantoor gaat en je bent er net een paar uur, dan voel je je erg schuldig dat je eigenlijk al weer weg wil na 2 uur. Ik bleef dus 3 uur. Volledig uitgeput en gesloopt ga je dan naar huis. Dit ging een paar maanden zo door totdat ik na 6 maanden nog steeds niet volledig werkte.

Bij een bezoekje van de arboarts kreeg ik de boodschap dat hij twijfelde aan mijn verhaal en dat hij het advies aan mijn werk zou geven dat ik maar weer fulltime aan de slag moest gaan. Behoorlijk van slag, omdat ik echt op mijn tandvlees liep van 6 uurtjes werken, ben ik weer naar mijn Huisarts gegaan die ook schrok dat ik nog steeds niet volledig hersteld was. Hij stuurde me eindelijk door naar een neuroloog de met een kort advies opmerking kwam: Die arboarts is knettergek en je gaat de komende 3 maanden heel rustig aan doen.

In die 3 maanden ben ik eindelijk echt aan mijn herstel gaan werken en na die tijd kon ik redelijk snel mijn uren opbouwen.

Ik kan nu al weer jaren volledig werken, maar mijn concentratie vermogen is wel afgenomen en na een dag ben ik wel mentaal moe. Ook is mijn nachtrust me heilig. 1 nacht slecht slapen overleef nog wel, maar na 2 slechte nachten kun je me wegdragen.

Achteraf had mijn herstel een stuk sneller kunnen gaan wanneer ik in die eerste maanden niet de hele tijd tegen mijn eigen grenzen was aangelopen.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 12 jul 2014 16:14

Thanks :)

Er is geen bloeding geweest in de hersenen, CT scan was schoon en toonde alleen botbreuken rondom jukbeen. Kan me ook elk detail nog herinneren van het ongeval, dat hij geen richting aangaf, hoe ik geraakt ben, geland ben etc.

Ik moet echt de grens kennen merk ik, zeker nu het zulk warm weer is gaat het gewoon hard, heb ik maar te accepteren. zijn geen dagen die voldoening geven, leuk dat ik nu in feite de gehele tour kan zien, maar dat maakt mijn niet gelukkig :)

Ik zorg er iig voor dat ik geen energie verspil met teveel bezoek (heel gezellig, maar 1 tegelijk is genoeg en dan liefst thuis op de bank zonder herrie van buiten). Goed slapen 's nachts, verspreid over de dag nog 2x 30-60min rusten, en met dit weer zorgen dat ik lichaam koel houd.

Qua sportief vlak idem. accepteren dat eerste helft van seizoen verloren is ,en 2e helft nog onzeker is omdat ik zeker met warm weer nu geen deuk in een pakje boter kan rijden.

Belangrijkste is nu de tijd nemen om te herstellen. Ben deze week onder het rood kunnen blijven over het algemeen (alleen gisteren nog een afspraak staan waarbij ik te lang in de auto zat te bakken) en toen was het wel even op. Het aanpassen van 4u naar 3u per dag werken werpt zijn vruchten af, ik blijf nu onder de grens ipv zo zwaar over die grens heen dat ik niet weet hoe ik veilig thuis moet komen.
Zolang ik niet in het rood ga met energie in de hersenen is er spraken van heel geleidelijk herstel (echt langzaam, dus werd er al voor gewaarschuwd niet overmoedig te worden) . Het is een lang proces.

Acceptatie is er, wat er gebeurd is kan ik niet terugdraaien. Maar het is gewoon moelijk omdat het lange dagen zijn zo, je niet kan genieten zoals je wil doen..
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jul 2014 11:49

Als ik het zo lees lijkt de kans op een 2e helft van een seizoen maar erg klein, is het niet beter omdat uit je hoofd te zetten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 14 jul 2014 16:59

amclassic-fan schreef:Als ik het zo lees lijkt de kans op een 2e helft van een seizoen maar erg klein, is het niet beter omdat uit je hoofd te zetten?
Ik zal de 2e seizoenshelft draaien op recreatief niveau zeg maar....nu ambities, gewoon sfeer proeven. resultaten zitten er gewoon niet in. tweede helft zijn alleen maar 3 wedstrijden over korte afstand, 1 of 2 uur werk per keer.

En als ik er op de dag van de start geen goed gevoel bij heb dan draai ik me nog een keer om ;)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Plaats reactie