Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schokkerig remgedrag bij dalen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jul 2014 13:27

Leg het voor bij farsports je hebt je huiswerk goed gedaan in dit geval.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 15 jul 2014 21:09

Volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem. Grote problemen bij afdalen van de Mont Ventoux. Thuis alles bekeken en geprobeerd. Hier is het schokkerige remeffect zeer gering en te doen, maar ik ben bang als ik in september de Alpen in ga. Wiel is kaarsrecht, maar schokt toch. Schoongemaakt, nieuwe remblokken en al het andere gedaan. Ik zal ook eens gaan meten. Wat heb heb je in jouw geval gedaan? Is die verdikking te herstellen of kun je het wiel afschrijven?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 15 jul 2014 23:41

Misschien kan je met een goede regenrit de verdikking er uit remmen...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2014 13:32

Nee hoor dat wordt alleen maar erger, zeker niet minder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 16 jul 2014 23:37

Ik ben op dit moment met Farsports aan het mailen om te kijken hoe of wat. Ik word in ieder geval wel serieus genomen.
Amclassic, heb jij een technisch verhaal van hoe dit kan gebeuren? Neem aan dat jij ook denkt dat dit niet hoort te kunnen?

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 19 jul 2014 11:11

Heb contact gehad met Farsports en ze willen de twee velgen vervangen. Ze sturen mij twee nieuwe velgen op a 65 dollar verzendkosten. Is ongeveer 50 euro. Beetje jammer, maar aan de andere kant zijn dat hun garantieregels, dus moet ik ook niet achteraf gaan miepen.

Stomme is wel dat ik zelf zorg moet dragen voor het opnieuw inspaken van de wielen. Maar denk dat dit wel moet gaan lukken. Kent iemand een goede en betaalbare wielbouwer in de buurt van Amsterdam? (+-20km)

Ik heb aan Farsports gevraagd hoe zij denken dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Ik heb nogmaals benadrukt dat ik de wielen ook in de bergen wil kunnen gebruiken en toen verwezen zij me naar hun (duurdere) full carbon wielen. Dit lijkt me enigszins onlogisch. Bestaan er fullcarbon wielen met een betere remwerking dan alu velgen ook in natte omstandigheden?

Graag hoor ik jullie advies hierover.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jul 2014 22:47

zlyrinx schreef:Heb contact gehad met Farsports en ze willen de twee velgen vervangen. Ze sturen mij twee nieuwe velgen op a 65 dollar verzendkosten. Is ongeveer 50 euro. Beetje jammer, maar aan de andere kant zijn dat hun garantieregels, dus moet ik ook niet achteraf gaan miepen.

Stomme is wel dat ik zelf zorg moet dragen voor het opnieuw inspaken van de wielen. Maar denk dat dit wel moet gaan lukken. Kent iemand een goede en betaalbare wielbouwer in de buurt van Amsterdam? (+-20km)

Ik heb aan Farsports gevraagd hoe zij denken dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Ik heb nogmaals benadrukt dat ik de wielen ook in de bergen wil kunnen gebruiken en toen verwezen zij me naar hun (duurdere) full carbon wielen. Dit lijkt me enigszins onlogisch. Bestaan er fullcarbon wielen met een betere remwerking dan alu velgen ook in natte omstandigheden?

Graag hoor ik jullie advies hierover.
Of je nu met full carbon of aluminium rem randen rijdt voorzichtigheid met regen is altijd geboden.
Tegenwoordig zijn veel rem randen bewerkt voor betere remwerking.
p,s hoe veel ritten maak je in de regen?
mocht je een echte regenrijder zijn dan zou ik een goedkoop setje wielen nemen.
Dus wielen met een aantrekkelijk prijskaartje wordt nu dus een stukkie duurder.
Maatwielen in Nijmegen is netjes geprijsd voor dit soort klusjes.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 20 jul 2014 10:50

Dank voor je reactie Nijkie, en ik snap dat voorzichtigheid altijd geboden is, haha.

Ik heb altijd begrepen dat je beter geen full carbon wielen de bergen in kan nemen, tenzij je een pro bent. Ik daal goed en rem nooit slepend, maar als ik zelfs in staat ben om alu/carbon wielen te vervormen, dan lijkt me fullcarbon niet ideaal. Remmen in de regen is niet eens zo het probleem, alhoewel dat zeker nog wel eens voorkomt en dan wil ik eigenlijk gewoon de vertrouwde remkracht van alu.

Maatwielen in Nijmegen zal ongetwijfeld top zijn, maar zoals gezegd zoek ik wat in de omgeving Amsterdam. Anders zijn er genoeg opties in Nederland te vinden.

sjax
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jun 2008 22:22

sjax 22 jul 2014 22:52

Vertel eens gamiel, over verdikkingen rondom het ventielgat.

Ik heb op dit moment het probleem dat wanneer ik mijn band op spanning van 7.0 bar zet, de velgrand rondom het ventielgat zich uitzet en dus resulteert in schokkerig remgedrag.

Is dit gewoon slechte kwaliteit, of bestaat er een manier omd dit te voorkomen?
gamiel schreef:Zit de verdikking toevallig rondom het ventielgat?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jul 2014 08:32

sjax, is het setje soms versleten? Dit is nl niet normaal en ik denk zelfs erg gevaarlijk!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 jul 2014 09:12

sjax schreef:Vertel eens gamiel, over verdikkingen rondom het ventielgat.

Ik heb op dit moment het probleem dat wanneer ik mijn band op spanning van 7.0 bar zet, de velgrand rondom het ventielgat zich uitzet en dus resulteert in schokkerig remgedrag.

Is dit gewoon slechte kwaliteit, of bestaat er een manier omd dit te voorkomen?
Geen ervaring mee en ik weet niet hoeveel de velgrand uitzet maar ik zou er niet met een gerust hart op durven rijden want dit is niet normaal lijkt me.
Ik moet er niet aan denken dat het tijdens rijden uitscheurt en het wiel eventueel blokkeert.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jul 2014 09:43

sjax schreef:Vertel eens gamiel, over verdikkingen rondom het ventielgat.

Ik heb op dit moment het probleem dat wanneer ik mijn band op spanning van 7.0 bar zet, de velgrand rondom het ventielgat zich uitzet en dus resulteert in schokkerig remgedrag.

Is dit gewoon slechte kwaliteit, of bestaat er een manier omd dit te voorkomen?
Ik heb jaren geleden met een setje full carbon clinchers gehad dat deze tijdens het oppompen gingen uitzetten, je kon het zelfs horen (knisperend geluid). Beide wielen afgeschreven tgv delaminatie. De dag ervoor had ik in de stromende regen de Glandon afgedaald en mijn wielen stukgeremd. Kurk blokken doen nagenoeg niets in de regen. Wel kosteloos een nieuwe wielset gekregen.

Met een alu kinlin velg heb ik ook problemen gehad met schoksgewijs remmen. Heb het wiel laten nameten en daaruit kwam niets bijzonders naar voren. Enkele maanden later ontstond een scheur bij één van de spaakgaten en heb ik een nieuwe velg gekregen. Met de nieuwe velg heb ik geen problemen meer gehad.
Afbeelding

Plaats reactie