Koga Project (?)
Geplaatst: 25 jun 2014 22:42
Beste mede-forum'ers,
Ik heb het (voor mij) ambitieuze plan opgevat om de oude fiets van mijn 6 jaar geleden overleden vader een 2e leven te gunnen. Ik heb de fiets gekregen nadat hij was overleden en er ook nog een tijdje op gefietst. Sterker nog, daardoor is mijn passie voor het wielrennen ontstaan. Echter, de fiets was al wat ouder en op een gegeven moment heb ik een andere fiets gekocht, waardoor deze fiets bleef staan.. Ik vind het zonde en wil er iets mee doen! Dit om er zelf nog gebruik van te kunnen maken maar ook zodat mijn zoon er over een paar jaar misschien ook nog wat lol van kan hebben. Lijkt me een mooie gedachte dat straks 3 generaties de fiets hebben gebruikt!
Let wel, ik ben een redelijke leek op dit gebied, vandaar een aantal vragen..
Eerst maar even waar we het over hebben. Het gaat om een aluminium Koga Miyata Granlux, mt 58, voorzien van een Shimano RX100 groep. Zie de link hieronder voor wat foto's van het frame.
https://www.dropbox.com/sh/4sc1tkczl8di ... epNvYFjXMa
Ik heb, zoals jullie kunnen zien, inmiddels alle onderdelen gedemonteerd (muv de trapas en 1 pedaal, krijg ik niet voor elkaar, zitten muurvast, iemand tips?) en ben al voorzichtig begonnen met schuren. Ik wil het frame zelf schuren en opnieuw spuiten. Ik denk erover om de fiets strak wit te maken, met verder voor zover mogelijk zwarte onderdelen en nieuwe zwarte Koga decals (iemand een goed adres?). Maar dit kan nog wijzigen natuurlijk..
Mijn plan is om er een single speed van te maken zodat ik de fiets dagelijks kan gaan gebruiken. Waar ik dan natuurlijk tegenaan loop is het feit dat er verticale dropouts op zitten. Ik dacht dit te kunnen oplossen door óf de juiste tandwiel-combinatie te vinden waardoor de ketting de juiste spanning heeft, óf een kettingspanner te gebruiken. Ik dacht gelezen te hebben dat dit voor een fixed gear niet handig is, maar voor een single speed goed te doen (?).
Een andere optie is natuurlijk om een andere, nieuwere groep te monteren, maar daar komen dan weer flinke kosten bij kijken en daarbij weet ik niet in hoeverre het wel mogelijk is om op dit frame een nieuwere groep te monteren?
Hebben jullie nog tips en trucs, antwoorden op mijn vragen of een bepaalde mening over het bovenstaande, ik hoor het graag!! En ik zal natuurlijk proberen jullie nu en dan op de hoogte te houden van eventuele vorderingen.
Ik heb het (voor mij) ambitieuze plan opgevat om de oude fiets van mijn 6 jaar geleden overleden vader een 2e leven te gunnen. Ik heb de fiets gekregen nadat hij was overleden en er ook nog een tijdje op gefietst. Sterker nog, daardoor is mijn passie voor het wielrennen ontstaan. Echter, de fiets was al wat ouder en op een gegeven moment heb ik een andere fiets gekocht, waardoor deze fiets bleef staan.. Ik vind het zonde en wil er iets mee doen! Dit om er zelf nog gebruik van te kunnen maken maar ook zodat mijn zoon er over een paar jaar misschien ook nog wat lol van kan hebben. Lijkt me een mooie gedachte dat straks 3 generaties de fiets hebben gebruikt!
Let wel, ik ben een redelijke leek op dit gebied, vandaar een aantal vragen..
Eerst maar even waar we het over hebben. Het gaat om een aluminium Koga Miyata Granlux, mt 58, voorzien van een Shimano RX100 groep. Zie de link hieronder voor wat foto's van het frame.
https://www.dropbox.com/sh/4sc1tkczl8di ... epNvYFjXMa
Ik heb, zoals jullie kunnen zien, inmiddels alle onderdelen gedemonteerd (muv de trapas en 1 pedaal, krijg ik niet voor elkaar, zitten muurvast, iemand tips?) en ben al voorzichtig begonnen met schuren. Ik wil het frame zelf schuren en opnieuw spuiten. Ik denk erover om de fiets strak wit te maken, met verder voor zover mogelijk zwarte onderdelen en nieuwe zwarte Koga decals (iemand een goed adres?). Maar dit kan nog wijzigen natuurlijk..
Mijn plan is om er een single speed van te maken zodat ik de fiets dagelijks kan gaan gebruiken. Waar ik dan natuurlijk tegenaan loop is het feit dat er verticale dropouts op zitten. Ik dacht dit te kunnen oplossen door óf de juiste tandwiel-combinatie te vinden waardoor de ketting de juiste spanning heeft, óf een kettingspanner te gebruiken. Ik dacht gelezen te hebben dat dit voor een fixed gear niet handig is, maar voor een single speed goed te doen (?).
Een andere optie is natuurlijk om een andere, nieuwere groep te monteren, maar daar komen dan weer flinke kosten bij kijken en daarbij weet ik niet in hoeverre het wel mogelijk is om op dit frame een nieuwere groep te monteren?
Hebben jullie nog tips en trucs, antwoorden op mijn vragen of een bepaalde mening over het bovenstaande, ik hoor het graag!! En ik zal natuurlijk proberen jullie nu en dan op de hoogte te houden van eventuele vorderingen.