Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jun 2021 15:07

Of de discipline moeilijk is hangt ook van de persoonlijkheid af. Een Rohan Dennis is ook een voorbeeld die zich heel goed zelf kan focussen op dat onderdeel. of meneer Campenaerts. Zo zijn er in een peloton ook mannen die niet de 1e wedstrijd direct om de knikkers rijden en "er in moeten komen". Mensen zijn verschillend daarin.
Datzelfde geldt voor het pijnlijden en dat moeten (willen) oefenen. Iemand die een werelduurrecord wil neerzetten pakt in zijn voorbereiding ook niet een wedstrijdje zo ver mogelijk fietsen in 60 minuten mee ;-) .

Ja, het is handig om je opwarm protocol te oefenen, te ervaren en te checken.
Dus ja een wedstrijd als een NK tijdrijden is daar een geschikt iets voor. Maar het zou net zo goed gesimuleerd kunnen worden in een training of door te starten bij de plaatselijke tijdritcompetitie. Overigens pakt hij de ronde van zwitserland mee, zit daar niet ook een tijdritje in?

En of hij er zo lang uit is.., dat valt toch wel mee? Tot eind van 2020 gewoon mee gekoerst. En al in maart oid kwamen de 1e filmpjes dat hij in Limburg aan het trainen was. Nieuwe fiets, nieuwe helm etc kan je allemaal prima aan wennen in trainingen. Uren maken op dat apparaat lijkt me uitstekend.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 02 jun 2021 15:15

daniel1975 schreef: 02 jun 2021 14:55 Een klein mirakel zou het natuurlijk wel zijn; in een relatief korte tijd de switch maken van niet willen fietsen naar een van de moeilijkste disciplines.
Maar aan de andere kant; met de waardes van de laatste TT in de Tour kun je thuis komen. Daar liet hij toch wel even zien dat het nog absolute wereldtop is. En toen had hij toch al die twijfels in zijn hoofd zou je zeggen.
Precies, in de Tour liet Dumoulin zien gewoon de beste te zijn, als je de buitenaardse prestatie van de winnaar even wegdenkt. Dat zegt wel iets over zijn talent en mogelijkheden, ook nu nog. Hij is echt geen 10 kilo aangekomen de afgelopen maanden.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 jun 2021 15:22

Ik ben heel benieuwd naar zijn trainingsarbeid de afgelopen periode. Ronde van Zwitserland gaat mogelijk al een indicatie geven.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 jun 2021 15:37

@Mark: Het stelt allemaal niet zo veel voor dat rijden van wedstrijden, zoals jij het schetst. :)

Koershardheid, melkzuur dat uit de oren spuit, tempo van een ander volgen ipv dat van jezelf, wedstrijdspanning, camera's om je heen, interviews geven, etc. Heel dit jaar nog niet gehad. Kun je maar beter iedere mogelijkheid daarvoor aangrijpen. NK past daar dus prima bij. Net als de Ronde van Zwitserland met 2 TT's.

Podium op OS zou ik zeer straf vinden. Het potentieel is er in ieder geval.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jun 2021 16:32

Als je conclusie van mijn verhaal is dat het rijden van de wedstrijd niet zoveel voorstelt, moet je het misschien herlezen ;-).

Koershardheid heb je nodig voor de lange, slopende koersen met tempowisselingen, met factoren van buitenaf (zoals de renners om je heen), met wisselende koersverloop. Een tijdrit waarin je zo constant mogelijk je krachten moet verdelen is alles behalve koershardheid.
Wél moet je mentaal super goed zijn om jezelf tot het uiterste te dwingen. En mijn mening is dat je dat ook prima in training kunt doen. Dat een wedstrijdsetting weliswaar daar ook goed voor is sluit dat niet uit. Melkzuur dat uit je oren spuit --> juist een einzelganger als een goede tijdrijder kan dat in trainingen al prima voor elkaar krijgen.

En "heel het jaar nog niet gehad".., klopt, maar het is niet alsof een lijf en geest met 6 maanden meteen elke ervaring kwijt is. Tom is super ervaren en weet dondersgoed wat hij nodig heeft en hoe hij op de dag van een wedstrijd zijn ding moet doen. En, wederom, uiteraard kán je het wel opzoeken in wedstrijden. Dat is zeker niet slecht. Maar het is echt geen noodzaak voor een tijdrijder.

Dus zomaar "iedere mogelijkheid die er is aangrijpen" lijkt me niet. Dan zou je ook de tour nog kunnen starten, of nu in de Dauphine kunnen zijn. Volgens mij moet zo'n atleet vooral heel gericht zijn schema naar de OS inrichten. En als daarin bepaalde piekinspanningen mooi kunnen samenvallen met koersen, dan pak je de koers mee. Klopt het van geen kant (Tour de france), laat je de koers links liggen en ga je trainen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 jun 2021 17:33

Het ging om al dan niet deelnemen aan NK TT...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 jun 2021 19:57

litespeed schreef: 02 jun 2021 17:33 Het ging om al dan niet deelnemen aan NK TT...
een tijdrit kun je volgens mij perfect voorbereiden zonder wedstrijdritme. Er zijn renners die een grote ronde gaan rijden als voorbereiding voor een ek of wk. Ik heb dat nooit begrepen. Net of een rit van 200 kms en 5 uur je sneller een tijdrit van bvb 40 kms gaan doen rijden dan dat je specifiektraint en bvb blokken van 5, 10 en afstanden een paar maal per dag van 20 40 en 60 kms zou gaan rijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 05 jun 2021 18:32

https://www.ad.nl/sport/dumoulin-vlak-v ... ~aa9be8a6/

Ik wil me testen in de twee tijdritten en verder vooral hardheid opdoen in deze zware koers. Het zal soms pijn doen, maar dat maakt niet uit. Dat heb ik nodig en daar word ik beter van.

Het gaat er vooral om het gevoel met de fiets te krijgen. En weten waar ik nog aan moet werken dus.

:mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2021 08:29

Aan de andere kant denk ik: Daar gaan we weer.

Je weet toch met zijn ervaring wel waar je staat. dat je een koers mee wil pakken snap ik heel goed. Het klinkt allemaal weer zo met voorbehouden en als dit dan dat. Ga gewoon fietsen.

Fysiek kan ie goud halen 100%. De vraag is waarom hij denkt dat het allemaal niet kan........

Dat pijn lijden vind ik ook zo overratted. Als het goed gaat lijd je geen pijn als het slecht gaat wel. Dat is voor een prof, maar ook voor een amateur.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 jun 2021 10:49

Je moet ook wat open deuren benoemen in zo'n interview. Tom / Jumbo zijn profi genoeg om met een plan richting Tokio te gaan. Als ie volle bak is gegaan in de tijdrit, dan is denk ik de conclusie dat er nog wel wat werk aan de winkel is, maar hij heeft ook niet stil gezeten.

#gotom
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jun 2021 12:50

Prima resultaat.., nog wat werk te doen inderdaad.
Al weet je niet met deze tijdrit wie welke risico's genomen heeft in de regen.
Tom ongeveer gelijk aan vd Poel is bijv. niet wat je direct verwacht. Van de andere kant kan vd Poel natuurlijk ook zijn wattages trappen, zeker op die 12,5 minuut van gister.

16e klinkt nog niet heel goed.., maar op de top 3 na, zat het toch wel dicht bij elkaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jun 2021 14:43

Van der Poel spaarde zich voor vandaag denk ik ;)
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie