Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

twijfel framesize nieuwe fiets

Cuball
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2014 19:39

Cuball 16 jun 2014 10:00

Ik sta op het punt een nieuwe fiets te bestellen maar twijfel welke framesize ik zou nemen.

Ik zou graag een Canyon Endurance CF bestellen (iets rechtere positie dan puur race frame). De berekening volgens de site geeft aan dat ik voor een 2XL (62) zou moeten gaan. Ik weet niet goed of dit niet te groot zal zijn? Mijn vorige fiets (Focus Variado) was een 60.

lengte: 190
binnenbeen : 93.5
romp: 65
schouder: 44
arm : 70

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 16 jun 2014 10:40

Staar je niet blind op een framemaat. De lengte van de bovenbuis is van veel groter belang net zoals de Stack & Reach.

Is de maat en afstelling van de Focus goed? of zou je graag iets anders zien bij de nieuwe fiets?

Cuball
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2014 19:39

Cuball 16 jun 2014 11:31

De Focus was wel ok, ik had er wel enkele spacer tussengevoegd om stuur wat hoger te plaatsen.
Ik kies wel voor een endurance bike omdat ik mijn nek toch minder wil belasten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jun 2014 14:18

Om je nek meer te ontlasten (rechter op zitten) moet je de 2XL hebben, echter is deze wel 2cm langer dan jouw huidige fiets. Als je nu een stuurpen hebt van minder dan 120mm gaat het niet lukken om je zit korter te maken of gelijk de houden aan je huidige. Het is dan raadzaam om eerst een een langere stuurpen op jouw Focus te monteren om te kijken of je een langere zit prettig vindt. Bij een XL komt je stuur maar een paar mm hoger uit.

Als minder diepe zitten het belangrijkste is dan zou ik ook kijken naar een Trek Domane of een Specialized Roubaix. Voor een vergelijkbare afmontage betaal je dan wel flink wat meer. Canyon heeft de Endurance echt heel scherp geprijsd, waarschijnlijk om snel marktaandeel te veroveren. Echte ouderwetse Canyon prijzen.
Campagnolo Ultra Dork

Cuball
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2014 19:39

Cuball 16 jun 2014 14:29

Bedankt voor de info,

maar ik heb het beetje moeilijk met de verschillende termen:
Wat is het verschil tussen en het bijhorende effect:

* korter <-> langer zitten
* dieper <-> hoger zitten

Mijn Focus is reeds verkocht, ik kan dus niet meer vergeljiken. Inderdaad Canyon mijn voorkeur op dat deze qua prijs echt wel goed zit!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 16 jun 2014 14:44

* korter <-> langer zitten -> hierdoor kun je lager/hoger zitten door de schouder/elleboog/onderrughoek te veranderen, waarbij de onderrug redelijk gelijk blijft.
* dieper <-> hoger zitten -> Dieper zitten geeft vooral meer een kromming in de onderrug wat kan leiden tot klachten.

Cuball
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2014 19:39

Cuball 18 jun 2014 12:08

Voorkeur is dan om voor een 2XL te gaan? Dit zal ervoor zorgen dat ik wat rechter kan ziten (door iets hogere balhoodbuis. Echter is het wel zo dat de stuurpen lengte van 120mm (bij de 2XL) ervoor kan zorgen dat ik iets langer zal zitten (wat wel beter is voor rug en nek, maar niet altijd even comfortabel).

Is dit niet comfortabel genoeg kan ik een iets kortere stuurpen nemen om zo wat korter te ziten?

De maat XL best niet nemen dus?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jun 2014 12:18

Hoe lang was de stuurpen op de Focus?
Campagnolo Ultra Dork

Cuball
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2014 19:39

Cuball 18 jun 2014 12:23

Dit is het probleem, ik weet het helaas niet meer..

De fiets is ondertussen verkocht en op het net kan ik enkel de frame maten terugvinden, maar niets over de stuurpen lengte :(

update: in de specificaties staat enkel FSA OS-190, maar dat is algemene info en niet per framegrootte..

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 18 jun 2014 13:18

Tsja dat is natuurlijk wel naïf om niks te noteren van de oude fiets.
Wellicht kun je de koper nog contacten over de stuurpenlengte?

10cm is wat mij betreft wel de ondergrens voor een stuurpen net zoals 14cm mijn bovengrens zou zijn. Wijk je daar vanaf, dan is het frame niet in de goed maat gekocht.

Dus als er een 12cm pen meegeleverd wordt, zou je die kunnen proberen en daarna nog kunnen gaan voor een korter pen mocht dat nodig zijn. Doordat je minder diep komt te zitten zou een langere stuurpen wel eens heel prettig kunnen uitvallen overigens.

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 18 jun 2014 14:11

Is natuurlijk ook een optie om ritje naar Koblenz te maken. Kun je de fiets live zien en belangrijker, meten = weten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jun 2014 14:54

+1. Ik vind het nogal gewaagd om zo'n aankoop via internet te doen. De 2XL is echt flink langer en als het gaat om de standaard door Focus geleverde stuurpen gaat dat niet heel kort zijn bij een framemaat 60 maar als het een 120mm was zou je bij de 2XL naar een 100 moeten gaan en dat vind ik al erg kort voor zo'n groot frame. De XL sluit qua maten beter aan op je vorige frame maar de gewenste langere balhoofdbuis heeft deze nauwelijks.

Ik zou ook zeker andere merken nog niet uitsluiten. Een goed passend frame vind ik een stuk belangrijker dan de prijs of de afmontage. Zeker als je nog even geduld hebt kun je ook kijken naar een fiets met 105 5800, dan lever je niet al te veel in met de kwaliteit. De Endurance is ook pas de begin augustus leverbaar en met een beetje pech mag je daar nog wel een paar weken bij optellen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie