Of dit valt onder techniek? Geen idee, maar wil wel graag een deskundig advies.
Heb voor een prikkie een Scott Team Issue frame over kunnen nemen, wat helaas flink is gecorrodeerd. Wil hiervan mijn winterfiets maken (heb hem ook als zomerfiets in dezelfde maat, maar die ziet er nog picobello uit), maar zit er over te denken om frame te laten ontlakken (zit id transparante lak) en ontstikkeren en daarna in kleur te laten spuiten. Is dit mogelijk met een Alu frame of moet ik dan laten poedercoaten of iets dergelijks? En wat is een goed adres hiervoor?
Alu frame ontlakken en overspuiten?
Heb zelf al dergelijk werk laten doen bij Brady van Dalen http://www.specialpaintwork.nl/index.asp
Niet goedkoop, maar héél erg goed gedaan.
Niet goedkoop, maar héél erg goed gedaan.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
In het blad fiets waren ze niet heel enthousiast over een overgespoten mtb frame. Volgens mij was dat bij BCP.
Was dat ook een Alu frame Bartg?
bartg schreef:Heb zelf al dergelijk werk laten doen bij Brady van Dalen http://www.specialpaintwork.nl/index.asp
Niet goedkoop, maar héél erg goed gedaan.
Het kan allebei, zowel ontlakken en (zelf) spuiten, als poedercoaten. Poedercoaten is verreweg het meest duurzaam, maar ook minder mooi dan lakken.
Ik heb mijn stalen fixie laten poedercoaten en het is ongelofelijk hoe sterk zo'n laag is en het framemateriaal is daarom zeer goed beschermd tegen de viezigheid van de weg. Heeft mij 2 jaar geleden 60 euro gekost voor het stralen en poedercoaten samen bij een metaalreinigingsbedrijf in Badhoevedorp.
Ik heb ook een aluminium frame en carbon frame geschuurd, vervolgens gespoten, decals geplakt en afgelakt met een blanke laag. Ging beide prima, maar het is veel minder duurzaam dan of professioneel laten spuiten of poedercoaten. Ik zou het in ieder geval niet aanraden voor een winterfiets. Het resultaat is wel mooier. Laten spuiten kost je minimaal 200 euro of meer. Zelf spuiten kost je aan verf +-20 euro, maar vergeet niet dat je ook nog veel schuurpapier nodig hebt, ontvetter, een geimproviseerde spuitcabine, maar bovenal: veel tijd.
Ik heb mijn stalen fixie laten poedercoaten en het is ongelofelijk hoe sterk zo'n laag is en het framemateriaal is daarom zeer goed beschermd tegen de viezigheid van de weg. Heeft mij 2 jaar geleden 60 euro gekost voor het stralen en poedercoaten samen bij een metaalreinigingsbedrijf in Badhoevedorp.
Ik heb ook een aluminium frame en carbon frame geschuurd, vervolgens gespoten, decals geplakt en afgelakt met een blanke laag. Ging beide prima, maar het is veel minder duurzaam dan of professioneel laten spuiten of poedercoaten. Ik zou het in ieder geval niet aanraden voor een winterfiets. Het resultaat is wel mooier. Laten spuiten kost je minimaal 200 euro of meer. Zelf spuiten kost je aan verf +-20 euro, maar vergeet niet dat je ook nog veel schuurpapier nodig hebt, ontvetter, een geimproviseerde spuitcabine, maar bovenal: veel tijd.
Voor zover ik weet is zandstralen voor zowel staal als aluminium geen enkel probleem, omdat het zand enkel de verf aantast en niet het frame zelf. Daarvoor is het materiaal veel te hard. Maar ik ben op dit gebied geen expert, dus bv. een metaalreinigingsbedrijf kan je hier vast meer over vertellen. Zandstralen kan in ieder geval niet op carbon, mocht je ook wat met je voorvork van plan zijn
hoe heb jij die laklaag mooi glad kunnen aanbrengen? ik heb zelf eens geprobeerd op een stuk van het frame waar blanke lak vh carbon was gekojmen maar het zag er echt niet uit. alleen maar bobbels en bulten. Geprobeerd met autolak en een klein kwastje.zlyrinx schreef:.
Ik heb ook een aluminium frame en carbon frame geschuurd, vervolgens gespoten, decals geplakt en afgelakt met een blanke laag. Ging beide prima, maar het is veel minder duurzaam dan of professioneel laten spuiten of poedercoaten.
Met een kwastje krijg je dat nooit goed.
Je moet de verf spuiten.
Voor het verven heb je een even belangrijke klus : het schuren.
Beginnen met grove korrel : 100-120.
Daarmee alles wegschuren wat weg moet, en oneffenheden verwijderen.
Daarna verfijnen van korrel : 240.
Daarmee schuren tot je geen putjes meer voelt.
Indien je een verf op waterbasis gebruikt, schuur dan nogmaals om het geheel volledig gaaf te krijgen met korrel 500.
Daarna goed ontvetten alvorens te verven.
Best spuiten in dunne laagjes (1-2 lagen grondverf, 3-4 lagen kleur, 2 lagen vernis).
Beter een laag die niet perfect alles dekt, dan een lelijke 'loper' door te veel verf, want dat is volledig herbeginnen.
NEEM VOOR ELKE STAP DE TIJD EN BEGIN NIET AAN DE VOLGENDE STAP ALS DE VORIGE NIET PERFECT WAS.
Je moet de verf spuiten.
Voor het verven heb je een even belangrijke klus : het schuren.
Beginnen met grove korrel : 100-120.
Daarmee alles wegschuren wat weg moet, en oneffenheden verwijderen.
Daarna verfijnen van korrel : 240.
Daarmee schuren tot je geen putjes meer voelt.
Indien je een verf op waterbasis gebruikt, schuur dan nogmaals om het geheel volledig gaaf te krijgen met korrel 500.
Daarna goed ontvetten alvorens te verven.
Best spuiten in dunne laagjes (1-2 lagen grondverf, 3-4 lagen kleur, 2 lagen vernis).
Beter een laag die niet perfect alles dekt, dan een lelijke 'loper' door te veel verf, want dat is volledig herbeginnen.
NEEM VOOR ELKE STAP DE TIJD EN BEGIN NIET AAN DE VOLGENDE STAP ALS DE VORIGE NIET PERFECT WAS.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En voor de knutselaars onder ons een Scott team Issue kan niet worden gestraard. De buizen zijn zo dun dat je er zelf met het minst aggressieven straalmiddel onherstelbare schade door krijgt.
Met de hand schuren = corrosie weghalen en de rest goed opruwen is je beste optie, daarna kun je of zelf lakken (maar a.u.b. niet met acryl lak dat is gewoon zonde van de moeite) of wegbrengen (niet goedkoop maar bij bijv. Specialpaints o.i.d. zullen ze best met een mooi eindresultaat kunnen komen.
Met de hand schuren = corrosie weghalen en de rest goed opruwen is je beste optie, daarna kun je of zelf lakken (maar a.u.b. niet met acryl lak dat is gewoon zonde van de moeite) of wegbrengen (niet goedkoop maar bij bijv. Specialpaints o.i.d. zullen ze best met een mooi eindresultaat kunnen komen.
Ik heb nog nooit een klein stukje gespoten, dus dat zou ik niet precies weten. Wel is het belangrijk om van te voren de ondergrond goed geschuurd te hebben, want anders heeft de lak geen houvast om vast te blijven zitten. Dit heb ik de tweede keer veel beter gedaan en daardoor is de lak veel duurzamer geworden.Eindbaas schreef:hoe heb jij die laklaag mooi glad kunnen aanbrengen? ik heb zelf eens geprobeerd op een stuk van het frame waar blanke lak vh carbon was gekojmen maar het zag er echt niet uit. alleen maar bobbels en bulten. Geprobeerd met autolak en een klein kwastje.zlyrinx schreef:.
Ik heb ook een aluminium frame en carbon frame geschuurd, vervolgens gespoten, decals geplakt en afgelakt met een blanke laag. Ging beide prima, maar het is veel minder duurzaam dan of professioneel laten spuiten of poedercoaten.
De kunst is om niet te dichtbij (=druipers) of te ver weg (vloeit de verf niet mooi uit) te spuiten. Mocht er een stap niet briljant gaan: laten drogen en weer schuren. Met veel tijd en geduld kom je dan best een eind.