Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa 10 speed naar 11 speed

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2010 17:04

Mijn vriend heeft onlangs zijn 10 speed veranderd naar 11 speed. Hij heeft alleen de shifters, cassette en ketting veranderd. fietst zonder probleem. Ik heb altijd begrepen dat de derailleur ook veranderd moesten worden.

Zijn er meer mensen die ook alleen de shifters, cassette en de ketting hebben veranderd?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 21 aug 2010 18:44

gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 aug 2010 19:04

Waarom zou je de derailleur moeten vervangen? Het is toch dezelfde slag die gemaakt moet worden? Ook een 9v derailleur kan die slag maken. Campa wil verkopen en dus zeggen ze alles tegelijk vervangen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 aug 2010 19:11

Je kan gewoon de oude 10s achterder. houden.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2010 19:49

thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur


Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.

Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.

Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 21 aug 2010 20:03

body schreef:
thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur


Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.

Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.

Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?


Toch kan het zijn dat een 11 speed derailleur een andere constructie heeft mbt de de mate van overbrenging waarin een derailleur bij een gegeven stukje kabel bij het schakelen verschuift. Als het niet aan de derailleur zou liggen dan kan je er ook een SRAM of Shimano derailleur voor gebruiken . Dat is wat ik betwijfel !
Ik weet niet welke voordelen een 11 sp heeft tov een 10 sp. In ieder geval 1 kransje meer en het schijnt bij compact wel grote voordelen te hebben omdat je dan eventueel met een 12-29 de bergen in kan gaan.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2010 20:11

body schreef: Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Hetzelfde als het voordeel van een 10 speed tegenover een 9 speed?

1 Kransje meer achteraan. Dus meer keuze, kleinere sprongen tussen de verschillende kransjes of de mogelijkheid om een groter (of kleiner) kransje te monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

paulb
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 mar 2009 11:04
Locatie: West Brabant

paulb 21 aug 2010 22:56

Geeft de smallere ketting geen problemen met de kettingbladen ?
In de winter : Columbes X-wing
In de zomer een Basso

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 aug 2010 23:13

Nee.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2010 23:14

paulb schreef:Geeft de smallere ketting geen problemen met de kettingbladen ?



Geen problemen


Bedankt voor de reacties
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2010 00:20

body schreef:
thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur


Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.

Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.

Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Het ligt wel degelijk ook aan de derailleur. Beide moeten gewoon op elkaar afgestemd zijn. En er zit gewoon een beetje verschil tussen de 10 en 11 speed Campa derailleurs waardoor ze niet 100% compatible zijn. Ik moet nog zien dat het goed blijft werken als de boel een paar duizend km oud is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2010 00:49

Marconi schreef:
body schreef:
thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur



Toch kan het zijn dat een 11 speed derailleur een andere constructie heeft mbt de de mate van overbrenging waarin een derailleur bij een gegeven stukje kabel bij het schakelen verschuift. Als het niet aan de derailleur zou liggen dan kan je er ook een SRAM of Shimano derailleur voor gebruiken.


Een denkfout: de ratio wordt bepaald door de shifter en die is zowel bij Campagnolo als Shimano 2:1. Een SRAM derailleur gaat niet, want SRAM heeft immers 1:1 schakelratio!

Plaats reactie