Mijn vriend heeft onlangs zijn 10 speed veranderd naar 11 speed. Hij heeft alleen de shifters, cassette en ketting veranderd. fietst zonder probleem. Ik heb altijd begrepen dat de derailleur ook veranderd moesten worden.
Zijn er meer mensen die ook alleen de shifters, cassette en de ketting hebben veranderd?
Campa 10 speed naar 11 speed
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Waarom zou je de derailleur moeten vervangen? Het is toch dezelfde slag die gemaakt moet worden? Ook een 9v derailleur kan die slag maken. Campa wil verkopen en dus zeggen ze alles tegelijk vervangen.
thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.
Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
body schreef:thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.
Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Toch kan het zijn dat een 11 speed derailleur een andere constructie heeft mbt de de mate van overbrenging waarin een derailleur bij een gegeven stukje kabel bij het schakelen verschuift. Als het niet aan de derailleur zou liggen dan kan je er ook een SRAM of Shimano derailleur voor gebruiken . Dat is wat ik betwijfel !
Ik weet niet welke voordelen een 11 sp heeft tov een 10 sp. In ieder geval 1 kransje meer en het schijnt bij compact wel grote voordelen te hebben omdat je dan eventueel met een 12-29 de bergen in kan gaan.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15962
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Hetzelfde als het voordeel van een 10 speed tegenover een 9 speed?body schreef: Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
1 Kransje meer achteraan. Dus meer keuze, kleinere sprongen tussen de verschillende kransjes of de mogelijkheid om een groter (of kleiner) kransje te monteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
paulb schreef:Geeft de smallere ketting geen problemen met de kettingbladen ?
Geen problemen
Bedankt voor de reacties
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het ligt wel degelijk ook aan de derailleur. Beide moeten gewoon op elkaar afgestemd zijn. En er zit gewoon een beetje verschil tussen de 10 en 11 speed Campa derailleurs waardoor ze niet 100% compatible zijn. Ik moet nog zien dat het goed blijft werken als de boel een paar duizend km oud is.body schreef:thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
Hij gebruikt gewoon alles van 10 speed. Alleen shifters, cassette en ketting aangeschaft.
Inderdaad, verkopers roepen allemaal dat je alles moet vervangen. Het ligt niet aan de derailleurs maar het zit hem in de shifters natuurlijk.
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel tussen 10 en 11 speed?
Marconi schreef:body schreef:thomwittendorp schreef:gebruikte hij dan niet al een campa 11 speed als 10 speed derailleur
Toch kan het zijn dat een 11 speed derailleur een andere constructie heeft mbt de de mate van overbrenging waarin een derailleur bij een gegeven stukje kabel bij het schakelen verschuift. Als het niet aan de derailleur zou liggen dan kan je er ook een SRAM of Shimano derailleur voor gebruiken.
Een denkfout: de ratio wordt bepaald door de shifter en die is zowel bij Campagnolo als Shimano 2:1. Een SRAM derailleur gaat niet, want SRAM heeft immers 1:1 schakelratio!