Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 04 okt 2022 10:26

De kans is groot dat wij zomervakantie 2023 richting de Eifel trekken. We gaan met de caravan. Ik heb dit draadje al doorgelezen, maar er is niet zo heel veel recente info over campings. Er zijn nog best wat campings die kampen met schade door de overstromingen. Zwembad dicht enzo, zelfs in 2023 nog (ik had al wat gezocht buiten dit forum). Ik zoek naar wat input obv recente info, van mensen die er bijvoorbeeld afgelopen zomer geweest zijn.

Is er iemand die een goede camping kan aanbevelen? Wij gaan met 2 tieners. De afgelopen jaren hebben we veel kleinschalige campings bezocht. Maar dit jaar ontkomen we niet meer aan de minimale eisen van onze mini's betreffende een zwembad, goede wifi etc.

Ikzelf zoek vooral een beetje luxe camping. Dat wil zeggen dat niet alles super nieuw hoeft te zijn, maar wel gewoon goed schoon, goede douches, e.d. Als het lukt een goede uitvalbasis voor de hier benoemde tochten, maar dat is toch wel van minder belang. Het is vooral een familievakantie. We doen volgend jaar 1 camping, ik denk er wel 2,5 week te staan.

Roept u maar.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 okt 2022 14:16

Inmiddels zijn alle Eifel-routes overgeheveld naar RideWithGPS. Waarbij aangetekend dat alle beklimmingen – inclusief afstand en stijgingspercentage – bij de RwGPS-beschrijvingen zijn opgenomen. Hoogste tijd dus voor een update van onderstaand 'aanraders'-lijstje. De onlangs gelanceerde Witzerath-route is daarin toegevoegd. Plus nog 4 nieuwe routes: twee stuks nabij de Rursee en nog twee vanuit Bad Neuenahr.

Voorts leek het me raadzaam de routes onder te verdelen in drie 'regio's', te weten: Rursee, Bad Münstereifel en Bad Neuenahr. Is wellicht iets übersichtlicher... ;)

Afbeelding

Rursee...
  1. Rott – Rursee (150 km, 2600 hm). De 'klassieke' Rursee-route.
  2. Rott – Rursee XL (165 km, 2900 hm). De 'klassieke' Rursee-route, inclusief extra lus over de Hammer-Mauer en Tiefenbachtalstraße.
  3. Steckenborn – Bergstein (100 km, 2100 hm). Compact klimrondje inclusief diverse offroad-trajecten (gravel) met een totale lengte van circa 23 km.
    Zie betreffende topic-bericht.
  4. Simmerath – Rurberg (108 km, 2100 hm). Compact klimrondje met rustieke landwegen, mooie sluipweggetjes, een drietal steile wanden en Eifelblick Mützenich als het 650 meter hoge dak van de route.
  5. Der Schwarzer Mann (155 km, 2850 hm). Start/finish in Imgenbroich. Mooi rondje in de Rureifel, Belgische Eifel en Vulkaneifel. Met uiteraard het nodige klimwerk, tal van rustieke landwegen en de beklimming van de Schwarzer Mann op 705m hoogte.
    Zie betreffende topic-bericht.
  6. Schwarzer Mann L!ght (150 km, 2600 hm). Start/finish in Mützenich. Is een milde variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Die Frauenkrone (127 km, 2300 hm). Start/finish in Imgenbroich. Is een korte variant van bovenstaande Schwarzer Mann-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  8. Rott – Eifeler Tor (130 km, 2200 hm). Selectief Rureifel-rondje met de Meuchelberg en Grünentalstraße als scherprechters om de concurrentie desgewenst op achterstand te zetten. ;)
  9. Rott – Witzerath (147 km, 2550 hm). Mooi rondje zónder serieuze slopers! Wel met diverse lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages
  10. Rott – Rothe Kreuz (162 km, 3000 hm). Variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
  11. Lammersdorf – Rothe Kreuz (125 km, 2400 hm). Korte variant van de 'klassieke' Rursee-route zónder de loeisteile Widdauer Mauer. Wel met diverse lange lopers die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages, zoals de muisstille klim naar Forsthaus Rothekreuz (10 km à 4%).
  12. Heimbach – Obermaubach (90 km, 1600 hm).
    Mooi compact Rureifel-rondje zónder serieuze slopers. Wel met lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages.
Bad Münstereifel...
  1. Nöthen – Effelsberg (150 km, 3300 hm). Mooie, uitdagende rit! Populaire route inmiddels, gezien de vele positieve reacties en reviews in dit topic en op Strava. :winkthumb:
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Nöthen – Obliers (120 km, 2600 hm). Is een korte variant van bovenstaande Effelsberg-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  3. Nöthen – Winnen (100 km, 2200 hm). Is een korte variant van bovenstaande Obliers-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
  4. Nöthen – Hummerzheim (130 km, 2700 hm). Aantrekkelijke route met tal van rustieke landwegen en beklimmingen die grotendeels voorzien zijn van vriendelijke stijgingspercentages. Bovendien in een fraaie en bovenal rustige omgeving!
    Zie betreffende topic-bericht.
  5. Nöthen – Nonnenbach (125 km, 2200 hm). Zeer aangename rit met rustieke landwegen, alsook 18 beklimmingen, grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages. Bovendien in een fraaie en bovenal rustige omgeving!
    Zie betreffende topic-bericht.
  6. Nöthen – Weiswampach (Lux) (188 km, 3300 hm). 🇩🇪🇱🇺🇧🇪 Grensoverschrijdende route met uitstapjes in België en Luxemburg, en 'en passant' 29 beklimmingen — grotendeels voorzien van vriendelijke stijgingspercentages — in een fraaie en bovenal rustige omgeving.
    Zie betreffende topic-bericht.
  7. Nöthen – Schlausenbach (120 km, 2000 hm). Is een korte variant van bovenstaande Weiswampach-route.
    Zie betreffende topic-bericht.
Bad Neuenahr...
  1. Bad Neuenahr – Gänsehals (137 km, 2750 hm). Straffe, uitdagende en fraaie klimroute met diverse sluipweggetjes, rustieke landwegen, mooie panorama's en allerlei beklimmingen... Van lange lopers tot korte slopers! ;)
    Zie betreffende topic-bericht.
  2. Bad Neuenahr – Weinberg (163 km, 3300 hm). Is een kopie van bovenstaande Gänsehals-route, waaraan een extra 'panorama'-lus van 25 km met 3 straffe beklimmingen (Silberberg, Krausberg en Weinberg) is toegevoegd.
    Zie betreffende topic-bericht.
  3. Bad Neuenahr – Niederzissen (100 km, 2100 hm). Fraaie route met rustieke landwegen, mooie panorama's en klimwerk met overwegend vriendelijke percentages!
  4. Bad Neuenahr – Freisheim (110 km, 2150 hm). Mooi compact klimrondje met beklimmingen, die grotendeels voorzien zijn van vriendelijke percentages en fraaie panorama's.
===========================================
Edit: Heimbach – Obermaubach (90 km, 1600 hm) is toegevoegd in bovenstaande 'aanraders'-lijst.
Laatst gewijzigd door buzz op 31 jan 2023 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 okt 2022 13:59

In bovenstaande 'aanraders'-lijst is de zojuist gecreëerde Bad Neuenahr – Freisheim (110 km, 2150 hm) onderaan toegevoegd. Mooi compact klimrondje met beklimmingen, die grotendeels voorzien zijn van vriendelijke percentages en fraaie panorama's...
  1. 💥 Ramersbach: 8 km à 4,5%
  2. 💥 Bockshahn: 5,5 km à 4%
  3. 💥 Linder Höhe: 5 km à 7%
  4. 💥 Plittersdorf: 1,5 km à 5%
  5. 💥 Krälingen: 6 km à 5%
  6. 💥 Wald: 3 km à 5,5% (max 16%)
  7. 💥 Maulbach: 2 km à 3,5%
  8. 💥 Krausberg: 2,5 km à 8% ↩️
  9. 💣 Weinberg: 1 km à 12% (max 17%)
  10. 💥 Silberberg: 1,5 km à 7%
Afbeelding

🥱 En nog even ter herinnering... Om enig idee te geven van de reistijd vanuit noordelijke richting (zoals Eindhoven) naar diverse start/finish-locaties in de Eifel, is het allicht handig om een vergelijking te maken met de reistijd naar het 'dichtstbijzijnde' plaatsje Rott. Oftewel, de tijd dat je (volgens ViaMichelin) langer onderweg bent dan naar Rott...
  • Imgenbroich: + 13 minuten
  • Simmerath: + 16 minuten
  • Steckenborn: + 18 minuten
  • Monschau: + 23 minuten
  • Rurberg: + 23 minuten
  • Einruhr: + 24 minuten
  • Heimbach: + 35 minuten
  • ...
  • Nöthen: + 25 minuten
  • Bad Neuenahr: + 29 minuten
  • Altenahr: + 32 minuten
Afbeelding

DaniEersel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2017 16:23

DaniEersel 02 nov 2022 09:25

Wat een geweldige info @buzz , al jaren fan van je routes en info. In de zomerstop van het voetbalseizoen al veel van je routes gebruikt om te fietsen, altijd een feestje!

Nu heb ik de voetbalschoenen aan de wilgen gehangen en bij de plaatselijke fietsvereniging gegaan. Ik ben meteen maar in de commisie zomerweekend gestapt en wil graag de hele verening meenemen naar deze fantastische fietstreek.

Heeft er iemand tips voor een Hotel/verblijf waar we met +/- 50 personen kunnen vertoeven voor een weekend.
Waar de fietsen voor een grote groep makkelijk kunnen worden gestald en ze wellicht al vaker grote groepen wielrenners over de vloer hebben gehad.

Hoor het graag als er iemand suggesties heeft! :like:

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 nov 2022 12:29

Zó, da's wel meteen een uitdaging, @DaniEersel. Als rookie in de zomerweekendcommissie stappen en dan meteen maar even met een slordige 50 man (m/v) op stap! Zal vermoedelijk niet eenvoudig zijn om in goede banen te leiden. Suggesties voor een fietsvriendelijke accommodatie voor zo'n grote groep heb ik overigens niet. Eigenlijk wilde ik simpelweg de 1000e reactie in dit Eifel-topic claimen. ;)

DaniEersel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2017 16:23

DaniEersel 07 nov 2022 16:16

Heb wat hotels een mail gestuurd, we gaan het zien. Mijn excuses als ik dat feestje heb verpest @buzz. Dat was niet de intentie.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 nov 2022 17:00

DaniEersel schreef: 07 nov 2022 16:16 Heb wat hotels een mail gestuurd, we gaan het zien. Mijn excuses als ik dat feestje heb verpest @buzz. Dat was niet de intentie.
Verpest? Nee hoor, integendeel. Uiteindelijk heb ik toch maar mooi de 1000e reactie te pakken tussen jouw 999e en 1001e. :winkthumb:

Overigens ben ik wel benieuwd bij welk hotel jullie uiteindelijk terecht kunnen met zo'n grote groep. Desgewenst kan ik wellicht nog 'n beetje helpen om de beoogde routes op maat te snijden.

DaniEersel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2017 16:23

DaniEersel 30 nov 2022 14:58

Het is gelukt om een plekje te vinden bij Dennenheuvel in Durbuy.
Helaas dus niet in de eifel, wel wat reacties van hotels in de eifel gekregen maar Dennenheuvel past beter bij wat we zoeken.
Thnx voor het meedenken👍

Rob14
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2023 21:31

Rob14 28 jan 2023 19:51

@buzz, momenteel ben ik een kort tripje (twee dagen) aan het plannen naar Heimbach voor een aantal vrienden. Door omstandigheden kunnen we alleen de zaterdag en zondag gaan. Voor Zaterdag heb ik nu Rott- Rursee op de planning staan, maar gezien we zondagmiddag weer huiswaarts moeten rijden heb je hier misschien nog aanbevelingen voor een rondje vanuit (of door) Heimbach van +/- 90km?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jan 2023 15:48

@Rob14: Toevallig heb ik er nog eentje op de plank liggen, sinds kort... ;)
  • Heimbach – Obermaubach (90 km, 1600 hm).
    Mooi Rureifel-rondje zónder serieuze slopers. Wel met lange lopers, die rijkelijk voorzien zijn van vriendelijke percentages...

    💥 Eifeler Tor: 8 km à 4% (max 11%)
    💥 Vossenack: 5 km à 5% (max 12%)
    💥 Kevelaerberg: 6 km à 4% (max 13%)
    💥 Vichterstraße: 1 km à 5%
    💥 Hürtgenwaldhöhe: 7 km à 3%
    💥 Brandenberg: 2,5 km à 7,5% (max 14%)
    💥 Schüdderfelderweg: 300 m à 10% (max16%)
    💥 Zum Hausen: 1 km à 5% (max 10%)

    Let wel, de eerste 2 km van de Hürtgenwaldhöhe (vanuit Schevenhütte over de L25) is nogal brak geasfalteerd. Aangezien je omhoog rijdt, heb je daar evenwel minder last van.
Obermaubach...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 jan 2023 16:06

Dit is er geloof ik één voor m’n “to do list” :like:

Rob14
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2023 21:31

Rob14 29 jan 2023 18:43

@buzz super bedankt, ziet er top uit! :like:

Plaats reactie