Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kniepijn door lange broek?

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 02 dec 2014 22:12

Interessant! Ik herken het ook en er dus nooit bij stil gestaan dat dit de oorzaak kan zijn. Ik rij inderdaad ook met een lange broek met windstopper en lusjes. Altijd gedacht dat dit meer met mijn werk te maken had waarbij ik vaak op mijn knieën zit. Weer wat geleerd dus! :)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 02 dec 2014 22:22

Het heeft inderdaad met verschillende lagen van de broek te maken of de afwerking waar het stiksel loopt. Na lang zoeken ontdekte ik dat iemand baat had met Endura Thermolite Beenwarmers, deze heb ik nu ook naar alle tevredenheid.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 dec 2014 09:54

Met beenwarmers of een "gewone" lange broek (Roubaix?) heb ik er geen last van, maar dat is nu bij de bovenbenen net niet warm genoeg.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 03 dec 2014 19:30

Wanneer rijdt je met een lange broek of beenstukken?

De broek krijgt steeds de schuld in dit topic. De temperatuur kan wel eens de echte boosdoener zijn.

Niet iedere broek die thermo heet geeft dezelfde bescherming. Probeer eens verwarmende crème op je knieën .

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 04 dec 2014 11:21

Bij mij is het duidelijk de broek, ik voel dat de broek blijft "hangen" op de knieschijf, dus ik voel dan geen pijn in mijn knieschijf, maar dat de broek niet meegeeft. Bij beenstukken en mijn roubaix broek heb ik het nog nooit gehad en die zijn flexibeler.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 08 jan 2015 17:05

Dit topic weer wat leven inblazen.

Inmiddels kan ik weer beginnen met fietsen. Ik heb namelijk eind augustus mijn knieschijf uit de kom gehad. Naast de botkneuzingen en pees- en spierverekkingen heb ik mijn knieschijf hierbij gebroken. Welliswaar niet compleet doormidden, maar de stressfractuur is dermate groot geweest dat het ruim 3 maanden nadien nog te zien was op de MRI scan. Dit alles was veroorzaakt door een verdraaiing van de knie waarbij mijn onderbeen onder hoge druk meer dan 90 graden naar buiten draaide. Door een samenhang van anatomische afwijkingen in mijn knie is de knieschijf vanzelf weer terug gegaan.

Deze kwetsuur heeft er echter wel voor gezorgd dat ik in 1 klap mijn kraakbeen heb vernacheld aan de achterzijde van de knieschijf en in de knie zelf. Hierdoor kan in geen druk om de knieschijf meer verdragen langer dan een minuut of 5.

Nu na 4 maanden alles weer heel is, op het kraakbeen na, probeer ik weer te beginnen met fietsen. Echter kan ik de winterbroek niet meer verdragen die ik had en met temperaturen van rond het vriespunt is het mij te koud met alleen beenstukken.

Naast de koude scheenbenen heb ik in het bijzonder veel last rond je heup/bil waar maar 1 dunne bib-tight zit. Nu ben ik dus opzoek naar een winterbroek of in ieder geval een oplossing om mijn onderstel warm te kunnen houden.

Ik heb bij Mantel alle, ja serieus, winterbroeken aangehad die ze maar hebben. Probleem is dat ik van nature forse benen heb die door het fietsen alleen maar groter zijn geworden. De winterbroeken hebben te weinig stretch en zijn van nature te smal voor het gehele been. Ik ben 1.95m bij 84kg en zelfs de grootste winterbroeken hebben niet genoeg ruimte rond de knie.

Normaal rijdt ik met Zaes korte broek in XL en Zaes beenstukken in XL. De manier manier waarop de korte broek valt vermoed ik dat de lange broek van Zaes te krap gaat zijn rond de knieën. Optrekken van de onderkant van de broek kan niet omdat dan mijn kuit niet meer in de broek past en deze vanzelf weer naar beneden wordt getrokken.

Dus wie o wie heeft er een oplossing (mocht deze er zijn)

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 08 jan 2015 17:40

M.vr.gr. André

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 08 jan 2015 19:44

Avado schreef:Is dit misschien iets voor je?
http://www.uniform.nl/blog/2013/06/28/e ... lle-maten/
Bedankt voor de tip maar dit is geen optie. Ik ben namelijk in de heupen niet breder dan een XL en ga zodoende zwemmen in broeken die groter zijn dan dat.

Zaak is om een broek te zoeken met "wijde" pijpen rond de knie.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 08 jan 2015 22:13

Herkenbaar probleem, dacht dat ik de enige was met dit probleem. Ben ook 194cm met bbl van 100cm bij 85kg. Altijd ellende met lange winterbroek, zere knieën, pijpen te kort. Heb nu een broek van Gore, maar da's ook nog niet de ultieme oplossing.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 18 jan 2015 15:29

Heb de oplossing gevonden. Van de club hebben we kleding van Zaes. Kwaliteit is top en vergelijkbaar met Castelli etc. Die maken gebruik van winter overbroeken (zonder zeem) van een soort opgeruwd rekkend materiaal, waardoor er een aansluitende pasvorm is, maar bij buigen de broek 0 weerstand geeft en geen druk verhogende werking heeft. In maatje 2XL zit hij rond de heupen nogsteeds strak maar heb ik rond de benen voldoende lengte en ruimte.

Geloof alleen niet dat ze losse kleding verkopen aan particulieren dus dat is niet voor iedereen een oplossing.

Ik heb na 5 maanden rust voor het eerst weer pijnvrij op de fiets kunnen zitten in ieder geval.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 feb 2015 17:28

Zijn er nog andere beenwarmers die geen frictie geven op de knie?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 feb 2015 14:32

Sportful second skin is extreem elastisch, alleen geen beenstukken voor de Nederlandse winter, want ze zijn niet heel dik.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie