Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Keuze helm

Fietserzl
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2014 22:40

Fietserzl 13 apr 2014 13:09

Maakt het eigenlijk wat uit wat voor helm ik kies? Is er veel kwaliteitsverschil? Wat zijn goede merken?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 13 apr 2014 13:23

Ja. Ja. Ja.

Kortom gewoon naar een winkel gaan en passen, want ieder merk heeft een eigen pasvorm.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 13 apr 2014 13:35

Nee,Nee en de mooiste kleuren zijn het best.
Helmen zijn duur gestyleerd piepschuim en daarmee letterlijk luchthandel.
Ik heb er laatst 1 bij een kringloopwinkel gescoord voor 2,50€, zeer tevreden mee.
Mer dan 3 tientjes is weggegooid geld.
Cheap light strong, choose two

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 apr 2014 13:37

Qua bescherming is er weinig verschil, alles wat verkocht wordt voldoet in principe om je hoofd te beschermen. Een ander verhaal zijn draagcomfort en looks. Op dat gebied zijn er uiteraard wel flinke verschillen.

Fietserzl
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2014 22:40

Fietserzl 13 apr 2014 13:52

elefantino schreef:Qua bescherming is er weinig verschil, alles wat verkocht wordt voldoet in principe om je hoofd te beschermen. Een ander verhaal zijn draagcomfort en looks. Op dat gebied zijn er uiteraard wel flinke verschillen.
Aan wat voor soort helm moet in denken voor een goed draagcomfort bijvoorbeeld? En hoe weet ik of een helm goed past? Moet de helm strak zitten of mag er wat speling zijn?

Gebruikersavatar
kevinp
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2011 15:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar kevinp 13 apr 2014 13:55

Pas een antal helmen en je weet wat confortabel zit. Een helm moet goed om je hoofd zitten, een losse helm is hetzelfde als geen helm dragen.
Canyon ultimate al / white / sram force / fulcrum racing zero en 5

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 apr 2014 14:04

De ene helm is zeker veiliger dan de ander. Bij een harde crash breekt een helm, en als deze helm echt in 2en breekt dan heb je er niets meer aan. De duurdere helmen hebben een carbon "skelet"en zullen dan iig om je hoofd blijven zitten.

Ook hebben de duurdere modellen een ander (beter) systeem om hem aan te passen aan je hoofd en wat beter afstelbare bandjes.

Het zijn geen wereldse verschillen, maar voor mij reden genoeg om net wat meer neer te leggen voor een helm. Je heb hem toch heel wat uurtjes op je knar zitten.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 apr 2014 14:11

japiecarbon schreef:De ene helm is zeker veiliger dan de ander. Bij een harde crash breekt een helm, en als deze helm echt in 2en breekt dan heb je er niets meer aan. De duurdere helmen hebben een carbon "skelet"en zullen dan iig om je hoofd blijven zitten.

Ook hebben de duurdere modellen een ander (beter) systeem om hem aan te passen aan je hoofd en wat beter afstelbare bandjes.

Het zijn geen wereldse verschillen, maar voor mij reden genoeg om net wat meer neer te leggen voor een helm. Je heb hem toch heel wat uurtjes op je knar zitten.


Allemaal marketing.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 13 apr 2014 14:23

Er is best wat meer over te zeggen check http://www.bhsi.org/index.htm in principe voldoen ze allemaal aan bepaalde normen. Maar er is best nog wat onderscheid te maken... ik moet zelf ook aan een nieuwe helm, en overweeg sterk om een air attack te kopen omwille van de vorm, zonder punten, uitstekende vinnen en glad... Ik geloof wel dat dat beter beschermd dan een helm die niet rond is, maar met veel uitsteeksels aan de achterkant etc.
:winkthumb:

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 apr 2014 14:27

elefantino schreef:
japiecarbon schreef:De ene helm is zeker veiliger dan de ander. Bij een harde crash breekt een helm, en als deze helm echt in 2en breekt dan heb je er niets meer aan. De duurdere helmen hebben een carbon "skelet"en zullen dan iig om je hoofd blijven zitten.

Ook hebben de duurdere modellen een ander (beter) systeem om hem aan te passen aan je hoofd en wat beter afstelbare bandjes.

Het zijn geen wereldse verschillen, maar voor mij reden genoeg om net wat meer neer te leggen voor een helm. Je heb hem toch heel wat uurtjes op je knar zitten.


Allemaal marketing.
Wat is marketing?? Dat van die bandjes enzo?? Dat is toch echt zeeer zeker niet zo.

Fietserzl
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2014 22:40

Fietserzl 13 apr 2014 16:35

Wat betreft veiligheid geloof ik het wel. Ik neem tenminste aan dat ook de basic modellen aan een bepaalde standaard moeten voldoen.

Ik denk zelf aan zo'n type helm:

Afbeelding

Is dit een goede keuze?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 13 apr 2014 16:39

Een helm is een goede keuze als die lekker zit en geen druk punten heeft.
Laatst gevallen voor een Kask maar zelfs de duurste versie zit me niet lekker en dan houd het helaas op
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie