Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadeltassen en fietscomputers: praktisch maar lelijk

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 15 apr 2014 08:31

kees0251 schreef:...heb ik niet nodig.
In Nederland niet nee 8-) ga maar eens lange ritten maken met veel klimmen in Italië, Frankrijk of Spanje in de echte zon. Eens zien hoe snel die knapzak onder het zadel gehangen wordt.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 apr 2014 09:04

jsprbcn schreef:
kees0251 schreef:...heb ik niet nodig.
In Nederland niet nee 8-) ga maar eens lange ritten maken met veel klimmen in Italië, Frankrijk of Spanje in de echte zon. Eens zien hoe snel die knapzak onder het zadel gehangen wordt.
Ha, is dat de reden dat ik wel een hutkoffer heb?

Voor de TS, begin met fietsen, je actieradius zal toch klein zijn en als je iets gebeurt is het niet ver.... Is altijd grappig fietsers die op de sokken met de schoenen in de handen een fiets duwen.

Op het moment dat je hemelsbreed 50km van huis bent en je 1é reservebandje is erdoor dan begin je 'm toch wel te knijpen als je maar 1 bommetje, geen reserve of geen plakspul bij je hebt. (en je pa is niet beschikbaar)

Stop je alles in je truitje en je moet veel klimmen, om dan zo'n bungeltruitje te hebben die alle kanten opgaat als je uit het zadel bent. Want bij een multi-tool hoort toch echt wel een ketting pronsje. Je wil niet weten hoeveel ik er onderweg al mee geholpen heb...

De grootte van de zadeltas is volgens mij afhankelijk van je actieradius en hoeveelheid kms je jaarlijks maakt. Met rondjes van 30 km heb je niet veel problemen en indien wel ben je nooit ver weg.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 15 apr 2014 09:24

henkv schreef: Op het moment dat je hemelsbreed 50km van huis bent en je 1é reservebandje is erdoor dan begin je 'm toch wel te knijpen als je maar 1 bommetje, geen reserve of geen plakspul bij je hebt. (en je pa is niet beschikbaar)
Dat klinkt bekend, 2 weken terug nog een soort van gehad. Beetje in de buurt van de bewoonde wereld blijven en het komt wel goed.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 apr 2014 09:45

jsprbcn schreef:
kees0251 schreef:...heb ik niet nodig.
In Nederland niet nee 8-) ga maar eens lange ritten maken met veel klimmen in Italië, Frankrijk of Spanje in de echte zon. Eens zien hoe snel die knapzak onder het zadel gehangen wordt.

Doe ik elk jaar meerdere weken en NOOIT een zadeltas.
Is gewoon niet nodig als je dat niet wil.
Waar een wil is, is altijd een weg.
Extra water neem ik mee in weggooiflesjes en die drink ik eerst op.
Vaak heb ik zelfs nog water over als ik op de camping terug ben, ik ben een "droge"rijder.
Het enige dat ik verder in mijn achterzakken heb is wat bikkement (paar reepjes of een banaan) en m'n verouderde Samsung smartphone, daar heb ik dus echt helemaal geen last van.

Met een zadeltas voelt een racefiets aan als toerfiets, ik heb dan ook geen begrip voor lui die hun Superzusofzo met Hoge Wielen en dergelijke behangen met iets aan het zadel.
Merkwaardig is ook dat ik in het buitenland zelden of nooit een zadeltas zie en dan zijn het meestal landgenoten (wel makkelijk als herkenningspunt).
Cheap light strong, choose two

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 15 apr 2014 10:08

kees0251 schreef:Merkwaardig is ook dat ik in het buitenland zelden of nooit een zadeltas zie en dan zijn het meestal landgenoten (wel makkelijk als herkenningspunt).
Hier zie ik veel fietsers een zadeltasje, gezien we hier (dat zal niet enkel in Spanje zijn maar zeker ook in Italië en Frankrijk) op de openbare weg rijden omdat er geen fietspad is. Al het vuil ligt juist daar waar de fietsers moeten fietsen dus een lekke band kan zo maar gebeuren.
Ik fiets lekker met een klein tasje onder mijn zadel omdat ik het lieftste met lege zakken fiets gezien dat maar gaat hangen enzo.

Maar goed, ik merk dat je niet van je standpunt afwijkt, dus ik laat het hierbij gezien je alles 100% onder controle hebt m.b.t. je fiets-bagage.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 apr 2014 10:11

Met fietsers bedoel ik mensen op een racefiets, anderen zie je sowieso weinig.....
Cheap light strong, choose two

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 15 apr 2014 10:14

Ik heb op aan mn woon-werk fiets wel een mini-knapzakje.. 1 bandje en patroontje zegmaar.
Aan mn goeie fiets liever niet.. Ik heb toch ook de ervaring dat er vroeg of laat wel wat gaat rammelen in zo'n tasje, en dan denk ik weer dat er iets aan mn fiets rammelt, waar ik uiteraard een bloedhekel aan heb :)
Bungeltruitjes bij het klimmen heb ik eigenlijk nog nooit zo ervaren.. Maar ik heb er dan ook een hekel aan om met de rits open te fietsen, laat alles gewoon lekker dicht zitten, dan zwabbert en zwaait er ook niks in het rond en voel ik me geen geen zeiler...

Mooi is het niet zo'n zadeltastje, maar reden nr1 om het niet te doen is voor mij toch dat het weer een potentiele rammelaar erbij is aan de fiets.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 15 apr 2014 10:15

en iemand op de racefiets is geen fietser? :roll:

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 15 apr 2014 10:25

Zonder tasje willen fietsen is echt een issue voor wielertoeristen. Profs, zoals bijvoorbeeld Niki Terpstra, doen daar niet zo moeilijk over. Die denken gewoon praktisch na.

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 15 apr 2014 11:30

Praktisch nadenken lijkt me hier niet het goede woord.
Ik heb geen zadeltasje maar alles in mijn shirt, nooit iets tekort gekomen. Dit is dus niet onpraktisch.
Vind je het vervelend dingen in je zakken te hebben dan neem je een zadeltasje.

Kwestie van keuze, niets praktisch aan.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 15 apr 2014 12:08

Een zadeltasje ivm meenemen van pech onderweg spullen is een totale non-issue: koop dezelfde bidon als kees0251 en gij zult nooit pech kunnen krijgen. Vraag is alleen nog: waar is deze te koop?
kees0251 schreef:In 1 bidon zit alles wat ik nodig heb, dus pech krijg ik nooit.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 15 apr 2014 12:50

Mijn FM (Snel in Utrecht) had die bidons met een wijde opening gewoon op voorraad.

Plaats reactie