Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racfiets voor lange mensen (2m)

2mRobbie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 10:38

2mRobbie 08 apr 2014 10:45

Hallo,
ik fiets inmiddels bijna 10 jaar. Enkele jaren geleden heb ik een Cervelo S2 gekocht. Een fantastische fiets, maar ik kreeg wel last van mijn rug na gemiddeld een uur. Mijn eigen idee is dat het frame model iets te krap was voor mij. Nu is mijn dierbare fiets recent gestolen. Daar ga ik verder niet op in, maar het goede nieuws is dat ik een nieuwe fiets kan gaan kopen.

Ik kan me zomaar voorstellen dat er lange mensen zijn zoals ik (2.00 meter), die dit lezen, die weten welke merken/types over het algemeen meer geschikt zijn voor lange mensen. Wellicht hebben andere lange mensen daar ook weer wat aan.
Ik kijk er enorm naar uit om binnenkort weer mooie lange en pijnloze ritten te maken.

Mijn budget is EUR 2500. Ik sta overigens helemaal open voor een verouderd model of een (hele goede) tweede hands.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tips & tricks.

Vriendelijke groet,
Rob

tallguy
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:38

tallguy 08 apr 2014 11:15

Hoi Rob,

Mijn tip, ga op zoek naar een comfort racer die verkrijgbaar is in een grote maat. Zelf ben ik 1.98m met een bbl van 99cm en ben ook aan het oriënteren naar een andere fiets met een grotere stack en balhoofd. Ik heb nu een drop van 13 cm op mijn huidige Cube Peloton en na 2 uur fietsen begint er ook een zeurende pijn op te komen in de rug.

Ik heb drie fietsen op het oog, namelijk de Trek Domane 4.5 of 5.2 in de maat 62 of een Specialized Roubaix maat 61. De Roubaix schijnt ook in de maat 63 beschikbaar te zijn, maar volgens zegge uitsluitend op order met een (erg) lange levertijd.

Overigens staat er volgens mij bij Arno de Jager nog een Trek Madone 5.2 in de maat 64 voor een aantrekkelijke prijs.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 08 apr 2014 12:33

Canyon heeft de grote maten in de uitverkoop staan, ik zou daar gaan kijken

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 08 apr 2014 14:14

Belangrijk zijn ook een aantal eisen die jij aan de fiets stelt. Verder wat is je bbl? op basis daarvan kun je kijken naar een fiets met een geschikte bovenbuislengte en drop. Heb je lange benen, dan zul je een wat korter frame nodig hebben en omgekeerd. Korte frames zijn bijv. die van Cube en een langer frame is een Trek.

2mRobbie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 10:38

2mRobbie 08 apr 2014 22:07

Dank voor jullie reacties, dat helpt alweer.

Iemand een idee welke Canyon zich verhoudt tot het model van bijvoorbeeld de Roubaix? Het idee van een comfortabele lange afstandsracer spreekt me aan! Prijzen van Canyon zijn mogelijk aantrekkelijker ??

Groet, Rob

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 apr 2014 22:18

Canyon Roadlite
Afbeelding

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 apr 2014 22:19

Ik kan je niet helpen met bovenstaande vraag. Maar ikzelf ben 1.98 m en rijd met veel plezier en comfort op een Bianchi Impulso (2012), een fiets waar jij er twee van zou kunnen kopen met jouw budget ;)
Maar misschien heb je wat aan de geometrie-maten van 'mijn' frame (grootste frame). Ik heb op internet een tabelletje gevonden http://www.epic-cycles.co.uk/images/Bia ... o-geom.jpg
Succes met de keuze.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2014 00:29

Met een Roubaix of Domane win je 2cm balhoofdbuis. Bij de Roubaix verlies je 5mm lengte, bij de Domane 2cm. Ik zou als eerste bij de Roubaix gaan kijken.
Campagnolo Ultra Dork

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 09 apr 2014 10:57

Iets om in de gaten te houden:
Lange mensen zitten vaak te kort op de fiets omdat de geometrie van grote frames merkwaardigerwijs qua lengte niet evenredig toeneemt ten opzichte van de kleinere.
Daardoor komt men al snel met een sterk gebogen onderrug te zitten en dat leidt snel tot rugklachten.
Cheap light strong, choose two

tallguy
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:38

tallguy 09 apr 2014 12:34

Een langere stuurpen kan het lengteverschil compenseren, maar het is inderdaad opvallend dat de bovenbuislengte in verhouding gezien te beperkt toeneemt in lengte bij de grote framematen.

Ik heb de geometrie van je ontvreemde Cervelo S2 bekeken en dat van de Roubaix en zoals Ernie C. al aangaf zal 2cm winst op de balhoofdbuislengte en 1,3cm op de stack. De 0,7cm op je reach kun je oplossen door een langere stuurpen.

De grotere Canyon frames (3xl) evenaren niet de groei in lengte van de balhoofdbuis en stack, maar de bovenbuis daarvan is wel beduidend langer.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 09 apr 2014 13:29

Die compacte stuurtjes hebben een korte reach. Met een niet compact stuur win je zo een een cm lengte als je de handen op de grepen hebt.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 apr 2014 10:37

Tegenwoordig komt bij veel merken bij de grootste maat de bovenbuislengte nog steeds maar uit op 60-60.5 cm. Ik weet zo even niet of dat genoeg is voor 2m. Maar je zou ook bij Rose naar de Xeon crs of de Xeon team GF kunnen kijken. ( sowieso de grootste maat nodig ). Maar of dat past kan ik zo niet zeggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie