Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De bel

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 07 apr 2014 21:56

Uit het onderzoek van de ANWB naar ergernissen op de fiets staan racefietsers zonder bel bovenaan.
Niet verwonderlijk helaas.

Tijd voor het promoten van een elektronische fietsbel.
Zo een met een luid en duidelijk hoorbaar en herkenbaar piepje die mooi verstopt kan worden in de aankleding van je stuur.
Bijna niets weegt en dus de laatste smoezen van de "serieuze" fietsers wegneemt.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 07 apr 2014 22:01

Bv te genereren door de fietscomputer. Overigens werkt een vriendelijk "pardon" roepen meestal ook prima. Het zijn enkel de figuren die menen de volledige breedte van het fietspad te moeten claimen die moeilijk doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 apr 2014 22:11

Ik zit te denken om deze eens mee te nemen tijdens een rondje Walcheren in de zomer. Je wordt dan gek - Echt GEK van de rondfietsende bejaarden die echt niet achter elkaar - maar altijd naast elkaar blijven rijden...

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 07 apr 2014 22:18

achjah vanmorgen om 8uur nog een flinke scheldpartij gehad omdat ik deed bellen.
De dorpsgek van Koningsbosch vond het blijkbaar niet normaal dat ik voorbij wou terwijl hij met 2 vettige honden de hele fietspad nodig had.
Ik wou het hem vriendelijk even vertellen dat het niet normaal is om het hele fietspad te gebruiken en dan te zeuren dat iemand graag voorbij wilt maar zover ben ik niet gekomen.
Dus of je nu een bel hebt of niet het is meestal toch nooit goed.
Krijg ook regelmatig de opmerking of ik niet even kan roepen en als ik geen bel erop heb hoor ik het commentaar of ik niet eens kan bellen.
Dus eigenlijk een volstrekt overbodig topic dit want een trimmer/renner kan het toch niet vlug goed doen.

Ook wel trouwens een enkele keer positief commentaar gehad dat ik een bel had maar dat is misschien 2x gebeurd op 6 jaar fietsen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 07 apr 2014 22:29

Degenen die klagen over het niet bellen bedoelen eigenlijk dat ze niet wensen te worden gepasseerd.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 apr 2014 22:30

Met kommetjes en pr's in het achterhoofd valt het me soms moeilijk om in te houden.
(Hoewel kommetjes nu niet meer zo'n drijfveer zijn :mrgreen: ...).
Maar door ervaring wijs geworden en vanwege fatsoen (we delen de weg met elkaar):

Ruim vantevoren gaan freewheelen, tempo aanpassen aan de voorganger en tikje op de bel geven. Meestal volgt een schrikreactie (ws. vanwege in gedachten verzonken zijn) en een slinger naar links (altijd naar links, nooit naar rechts). Vervolgens krijg ik dan de ruimte en mag ik voorbij. Dan groet ik altijd (nee, niet met de middelvinger) en bedank de mensen. Bijna altijd een positieve reactie terug.
Op Strava zie ik dan waar en waarom ik weer geen pr heb gereden :roll:

Maar ik probeer de drukte te mijden. Daarom op zondag altijd vroeg weg.
older Budweiser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 apr 2014 22:45

Je moet je er maar niet druk om maken en rekening blijven houden met medeweggebruikers, dan doe je het igg zelf niet verkeerd. Sommige mensen zijn nou eenmaal wandelende zure lappen, daar doe je niks aan. Ik ben wel eens uitgescholden omdat ik iemand al hardlopend passeerde. Had ik toen ook moeten bellen? Roepen, schreeuwen, vuurwerk afsteken? Gewoon maar niet bestaan? Sommige mensen willen er niet aan herinnerd worden dat ze niet alleen op de wereld zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 apr 2014 22:52

Ik heb hier zo'n balhoofdbel maar als het echt nodig is toch omhandig omdat je dan liever handen bij de remmen hebt.
Fietsers die bijvoorbeeld plotseling naar links afslaan en dan boos roepen of je niet kon bellen.
(nee keus is dan remmen of bellen ;) )

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 07 apr 2014 23:03

Tieners met iPhone in de hand en earplugs in de oortjes zijn pas gevaarlijk aan de linkerkant op het fietspad.
Je kan bellen en roepen tot je een ons weegt, ze horen en zien niets.

Doorgaans volstaat het stil houden van de benen door de beschaafde ratel van de CK naven al om anderen te laten weten dat je wil passeren ;)

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 07 apr 2014 23:50

Helemaal mee eens. Ik mocht de zegeningen van het met het met oordoppen in sms-end fietsen onlangs nog aan den lijve ondervinden... (Meiske rijdt virtueel doof en blind pardoes de rijbaan op, ouwe idioot op racefiets kan haar niet meer ontwijken). Kwam er de dag na de crash op pijnlijke wijze achter dat ik geen 18 meer ben... Zowel meiske als ik moeten blij zijn dat het bij blauwe plekken en kneuzingen is gebleven...

Mezelf ergeren aan breeduit naast elkaar rijdende, op electrieke fietsen rijdende oudere jongeren, vaak zonder al te veel recente verkeerservaring, en meestal op z'n minst auditief beperkt, doe ik niet meer. Zonde van de energie (en m'n goede humeur). Remedie (zeker in de zomermaanden): 's ochtends vroeg op pad gaan.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 apr 2014 00:54

DDX schreef:Ik heb hier zo'n balhoofdbel maar als het echt nodig is toch omhandig omdat je dan liever handen bij de remmen hebt.
Fietsers die bijvoorbeeld plotseling naar links afslaan en dan boos roepen of je niet kon bellen.
(nee keus is dan remmen of bellen ;) )
Heel herkenbaar, als het tricky wordt, ga ik eigenlijk automatisch met mijn handen naar de shifters om te kunnen remmen en niet naar de bel. Met als gevolg dat je toch weer een brul geeft vanwege de adrenaline van de schrik reactie.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 08 apr 2014 01:03

rene schreef:Ik zit te denken om deze eens mee te nemen tijdens een rondje Walcheren in de zomer. Je wordt dan gek - Echt GEK van de rondfietsende bejaarden die echt niet achter elkaar - maar altijd naast elkaar blijven rijden...

Afbeelding

doe ff filmpje maken, ben heel benieuwd...

:lol:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie