Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Oude wielen; spaken te slap?

RuudK
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 mar 2014 11:11

RuudK 31 mar 2014 10:47

Goedemorgen heren kenners,

Ik maak nu sinds grofweg een jaar mijn fietskilometers op een fietsje uit 2001 die na aanschaf door de vorige eigenaar 1.5 tot 2 jaar gebruikt is, en vervolgens in de schuur heeft staan stof te happen tot ik hem kwam overnemen.

Onder de fiets zit een mavic cxp21 wielset

Nu is onlangs al een spaak in mijn achterwiel geknapt, en tijdens het remmen in een afdalinkje vorige week hoorde ik ineens een zoevend geluid bij het voorwiel; er bleek opeens een (heel klein) slagje in het voorwiel te zitten

Nu doe ik verder niks abnormaals met het fietsje (ik ben eerder te voorzichtig dan te lomp met het ding), en ik ben volgens mij ook niet te zwaar voor deze wielen (afhankelijk vd tijd vh jaar tussen de 75 en 80 kg :mrgreen: ); kan het zijn dat in de jaren dat het dingetje stil heeft gestaan de spanning iets vd spaken af is gegaan? (kruip?)

En hoe kan ik checken of de spaken grofweg op de goede spanning staan?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 mar 2014 12:03

CXP 21 zegt op zich heel weinig. Dat zijn namelijk altijd losse velgen die op een naaf worden gespaakt. Met die velgen zal niet heel veel mis zijn. Vrij zwaar en sterk, dus dat komt wel goed. Het hangt er een beetje vanaf hoe de velgen gespaakt zijn. Je hebt waarschijnlijk last van een nogal variabele spaakspanning. Bij een aantal spaken is de spanning te hoog, bij anderen te laag. Spaken worden normaal gesproken niet slapper. Nu kan het zijn dat er al eens een aantal keer aan gedraaid is om wat slagjes weg te werken, of dat er nieuwe spaken ingezet zijn na ongelukjes. Gebeurt dat ondeskundig of te snel dan wordt het er vaak niet beter op. Met alleen maar terugkerende slagen en spaakbreuken tot gevolg. Een goede fietsenmaker, die de tijd wil nemen om ze volledig na te lopen, kan dat wel oplossen. Tegenwoordig zijn die echter zeldzaam. De meeste fietsenmakers zullen je liever een nieuwe set wielen willen verkopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 31 mar 2014 17:07

De spaken die aan dezelfde kant van het wielen zitten moeten ongeveer dezelfde spanning hebben. Dit kun je controleren door de spaken 'aan te slaan' zoals bij een snaar van een gitaar. Is het wiel recht en zitten er grote geluidsverschillen in de spaken dan houden de spaken een vervormde velg recht. Er is dan een grotere kans op spaakbreuk omdat de spaken niet gelijkmatig belast worden.

Groeten,

Maatwielen

Plaats reactie