Pagina 1 van 6
Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 09:53
door peter1981
Beetje in het kort...
Ik was helemaal ervan overtuigd dat Zoran m`n wielen ging maken en dan wel novatec naven met Kinlin XR270 velgen 24/28
prijs met zwarte spaken en verzending 420euro
Nu kom ik gistere bij m`n VW specialist en blijkt z`n zwager Paul Leentjes van handgespaakt.nl te zijn
Najah ik natuurlijk niet de beroerdste en had zoiets dan vraag maar eens een offerte op
Nu krijg ik van Paul de volgende aanbieding
Kinlin XR300 velgen met Novatec naven voor 399euro
20/24 spaaks
of Kinlin XR270 velgen met Hope naven voor 450euro
Ben dus nu even helemaal van slag af en weet het even niet meer
Het doel van de wielen is puur wedstrijden ermee rijden en voor de training zal ik andere wielen steken.
En vraag me dan af of ik niet beter die 50euro in m`n zak zou houden of zijn die hope naven nu echt zoveel beter ?
Wat betreft de velg lijkt me de XR300 stijver toch ? teminste als ik zo alles lees zijn hogere velgen stijver en 30mm velg kan ik ook gewoon m`n korte ventiel in gebruiken lijkt me.
Nou kom maar op met die adviezen .... wat zouden jullie doen en wat is wijsheid ?
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 10:10
door amclassic-fan
Meeste bouwers geven de voorkeur aan de 270 velg omdat deze iets breder is dan de 300 die wel erg smal is.
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 10:15
door peter1981
Ok
maar wat is dan het verschil?
ik rij sowieso met 23mm band en ga dus ook niet met 25mm rijden in de toekomst en comfort maakt me niet veel uit ik heb liever meer stijfheid zoals je natuurlijk wel zal snappen
Het is feitelijk maar 30euro verschil want ik stond eigenlijk op het punt om Zoran ok te geven maar zijn die Hope naven dan ook zoveel beter.
Paul van handgespaakt zegt natuurlijk dat ze echt high end zijn en beter dan de novatec maarja is dat ook zo?
Een lager vervangen in de Novatec naven is het werk ook niet natuurlijk en ze zullen misschien 3dkm per jaar maken.
Ervanuit gaande dat ze alleen worden gebruikt in koersen en een hele enkele keer voor de training maar dat zal niet vaak zijn.
Normaal zou me die paar tientjes niet zoveel uitmaken maar ik ben van 350euro naar 420euro gegaan en zit nu alweer over 450euro na te denken en echt breed heb ik het totaal niet
Maar ik wil natuurlijk wel goed koers materiaal hebben en als het echt een vooruitgang is dan overweeg ik zeker wel de hope naven
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 10:41
door Lcsmet
Hoi Peter,
Als je er met de Novatec naven uitgereden wordt zal dit met de Hope naven niet anders zijn

Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 10:59
door kees0251
Zo te lezen heb je de 23 mm trend gemist.
Het verschil in breedte tussen de XR270 en XR300 is minimaal, het zijn allebei ouderwets smalle velgen.
Er zijn sinds een paar jaar velgen op de markt met 17tot 18 mm binnenbreedte die een paar voordelen (zouden) hebben:
Geeft de band meer volume zodat je op iets lagere druk kan rijden met gelijke rolweerstand en meer grip. (met name bij 23 mm banden)
De band vervormt minder in bochten> stabieler.
Ook zouden er aerodynamische voordelen zijn, maar marginaal.
Lijkt me voor criteria ideaal.
Velgen van dat type:
H+ +Son Archetype
Pacenti SL23 (lichtste)
Veocity A23
Kinlin XC279
De laatste is iets zwaarder dan de eerste 3 maar wel de stijfste (28 mm hoog) , het is de vraag of je daar wat van gaat merken, met 24/20 kan je waarschijnlijk hele stijve wielen maken.
Ik heb inmiddels een paar van die Kinlins op zolder liggen en ben nog op zoek naar de goeie spaken.
Over de naven zou ik met niet heel erg druk maken.....
Voor serieus koersgebruik lijken mij de Pacenti's het meest interessant , maar wel prijziger.
Toch denk ik dat een set daarmee voor 400€ moet kunnen.
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 16:48
door peter1981
Als je zo leest worden de lichtste velgen juist beetje afgeraden ivm stijfheid.
Zoran kan zijn eigen merk ook leveren en dat is ook een behoorlijk lichte velg maar ook hij zegt dat ik met de Kinlin beter uit bent ivm stijfheid.
Ik merk het wel vrij snel allemaal en zoek toch wel het gene wat erg stijf is en dat ze dan 40gram zwaarder zijn maakt me niet zo gek veel uit dit compenseer ik ruimschoot met de BIB en BUB wat samen 220gr wegen ( zelf gewogen )
Wat betreft hope naven of novatec zie ik meer erin dat je bij de hope naven minder spaken kan pakken en een iets lagere velg.
Wat ik trouwens in het verleden gereden heb of nu nog rij zijn Shamal , Eurus , R5 , R3 , R7 , RS11 en kies nu bewust voor handgespaakt omdat een enkel wiel vervangen vrij makkelijk is anders zou ik met de ogen dicht weer voor R3 gaan want die zijn gewoon erg goed geprijsd
@ Mackersv2.0
verklaar je nader ? je maakt me nieuwsgierig

Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 17:30
door nijkie
Vorig jaar was de prijs xlight velgen met novatec naven bij Zoran €336,00
xlight velgen wegen 420gr.
laser of revolution spaken.
Met Velocity naven €390,00 24-28sp
Let op prijzen Mei 2013.
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 17:37
door peter1981
die prijzen zijn nu nog het zelfde met Xlight velgen.
Maar Kinlin velgen zijn een stukje duurder en zwarte spaken telt hij ook weer 25euro extra voor en verzending is ook 10euro dus vandaar de 420euro
Wat betreft Zoran / handgespaakt heb ik op 1 of andere manier wel een iets beter gevoel bij Zoran en vraag me niet waarom maar heeft waarschijnlijk te maken dat ik met hem het eerste contact gehad heb.
Enige voordeel van handgespaakt is dat hij hier dus 3 km vandaan woont
Die 20euro prijsverschil tussen beide vind ik zelf ook echt niet spannend dus daar is het totaal niet om te doen hooguit de verschil in velgen / naven Zoran gebruikt iets zwaardere novatec naven dan handgespaakt en ook iets meer spaken
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 17:47
door peter1981
type`s van de naven voor de kenners ervan..
Zoran:
front novatec A141SB
back novatec F172SB HG
zijn trouwens 28/32 spaaks en niet de eerder genoemde aantal spaken
handgespaakt.nl
front:Novatec superlight 291 SB
Back:Novatec superlight 482 SB
20/24 spaaks
dan wel bij zoran de XR270 velg en bij handgespaakt de XR300 dus iets hoger maar zal kwa stijfheid denk ik zelf niet echt merkbaar zijn.
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 17:54
door loos
Zoran is van het heel degelijke. 28/32 lijkt mij overkill, minder wil hij waarschijnlijk niet.
Dat gezegd hebbende, 3 km bij jou vandaan voor service met 20/24 patroon en Hope naven, lijkt me prettig.
Hope is heel degelijk en beter afgedicht dan Novatec. Naven gaan natuurlijk langer mee dan je wielset. Dat gezegd hebbende, wat dacht je van White industries T11 of Alchemy Elf/Orc met een v/d al eerdere genoemde bredere velgen.
Bijgaand wat leesvoer voor als je geen zin hebt om te fietsen.
Naven:
http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... ub-review/
Velgen:
http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... m-roundup/
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 18:05
door peter1981
H+ son archetype en pancenti sl 23 heeft hij op z`n site staan maar de kinlin 279 niet
ik vond 28/32 persoonlijk ook nogal erg veel maargoed ik ben niet z`n super kenner en koop om die reden meestal gewoon systeem wielen , maar toch wel fijn als je een voorwiel aan gort rijd dat je maar 1 wiel hoeft te kopen of zelf alleen een velg en een paar spaken
Kwa degelijkheid van de naven moet je wel meenemen dat ze echt niet veel zullen lopen.
Trainingswielen komen erin met training want ik heb nu in 5 maanden een setje R5 erg ver versleten en heb geen zin om dat met m`n redelijk dure koers wielen ook te hebben.
Die 3dkm wat ik eerder zei is nogal erg ruim genomen
En een setje van 100euro verslijten in 5 maanden is niet zo erg dan een setje van 400euro of nog meer
Re: Wielen dilemma , what to do
Geplaatst: 25 mar 2014 18:09
door loos
peter1981 schreef:
En een setje van 100euro verslijten in 5 maanden is niet zo erg dan een setje van 400euro of nog meer
tip 1: niet zo veel remmen
tip 2: je verslijt alleen je velg bij een handgespaakt wiel, dus dat scheelt weer.
