Alles over vakanties op én met de fiets

Mallorca

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 18 mar 2014 00:49

Hallo eind april begin mei ben ik 8 dagen op mallorca, cala d'or.
Iemand bekend of in deze regio ook geklommen kan worden of dat je dan echt naar
het noorden moet?
Alle tips, routes etc. zijn erg welkom! :-)

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 18 mar 2014 09:55

De oostkant van Mallorca is een landschap van "rolling hills", bijna nooit echt vlak, maar geen echt lange klimmetjes, daarvoor moet je toch naar de westkant. Zet in ieder geval Sa Calobra (Ma 2141) bovenaan de lijst, die weg is echt uniek. De westkust van Soller naar Andratx (Ma10) is erg mooi met veel op en neer. Verder aan de W/N-kant klimmetjes te kust en te keur, Col Soller (Ma11a), Puig Major (de langste, Ma10), Calvi-Galilea (PMV 1032), etcetera, etcetera. Wat dichterbij Cala d'Or heb je het klimmetje van Randa omhoog (PMV 5018). Geweldig fietseiland, rustige wegen en overwegend prettige medeweggebruikers (de locals hebben zelden haast en de toeristen zijn meestal voorzichtig met hun huurautos als ze al van het strand afkomen). Ga ook een keer naar het strand van Es Trenc, net een tropisch resort met wit strand en blauwe zee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mar 2014 09:57

Forumlid Ericpeters kan je diverse routes sturen!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2014 12:01

losweg uit mijn geheugen:
ik denk dat er in de buurt van Felanitx toch een paar pittige klimmen zijn met een paar honderden meters hoogteverschil ?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 mar 2014 12:15

Vlak bij Cala D'Or ligt het Klooster van San Salvador (509m), de klim daar naar toe is een mooie klim en moeilijker dan bv Col de Soller. Randa (535m) is qua afstand ook nog goed te doen vanuit Cala d'Or maar de Tramuntana bergen zijn mijns inziens te ver weg om met de fiets te bereiken (Je moet al ongeveer 80km rijden tot aan de voet van de eerste berg)
Een auto huren is echter spotgoedkoop en als je echt mooi wilt fietsen dan raad ik je aan met de Auto naar Bunyola te rijden en van daar uit is er voor elk wat wils te verzinnen.
Misschien kom je mij dan nog tegen want ik zit die week ook een aantal dagen daar, maar zoals gewoonlijk zit ik in de zuidwest hoek waardoor ik direct in de bergen zit.
Laatst gewijzigd door ericpeters op 18 mar 2014 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2014 12:21

Hallo Eric, je was mij voor, ik wou er juist nog een filmpje van youtube bijplaatsen naar het klooster, een 500m hoog schat ik. Stond verleden jaar op mijn " to do" maar ik ben toen de andere kant naar "cala ratjada" gereden met ook een mooie klim naar een klooster.
http://www.youtube.com/watch?v=LIwFrQx_Cgw
Er zijn trouwens in de buurt nog een paar (doodlopende) klimmen naar kloosters.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Robdebruin
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
Locatie: Hilversum

Gebruikersavatar Robdebruin 18 mar 2014 13:45

Wij gaan de eerste week van April. We verblijven in het Taurus hotel. Schijnt dat Fred Rompelberg daar zijn fietsen verhuurd.
Iemand ervaring met Fred? Zijn de fietsen van zijn verhuurcentrum goed of kan je beter ergens anders kijken? Het hotel zit in L'arenal. Zo'n 35 km van de bergen schat ik.
Alle info over goede fietsverhuur id buurt van L'arenal zijn welkom.
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 mar 2014 15:40

Robdebruin schreef:Wij gaan de eerste week van April. We verblijven in het Taurus hotel. Schijnt dat Fred Rompelberg daar zijn fietsen verhuurd.
Iemand ervaring met Fred? Zijn de fietsen van zijn verhuurcentrum goed of kan je beter ergens anders kijken? Het hotel zit in L'arenal. Zo'n 35 km van de bergen schat ik.
Alle info over goede fietsverhuur id buurt van L'arenal zijn welkom.
Hotel is prima, ligt weliswaar in de allerlelijkste plaats van Mallorca, maar je zit zo in het mooie deel met alle genoemde klimmetjes. Ik had destijds mijn eigen fiets mee (reken op 50E vervoerskosten en eventueel de kofferhuur), maar Rompelberg heeft zat te huur. Van wat ik er van kon zien waren dat degelijke no-name alu fietsen met Ultegra triple-groepen. Rompelberg zelf kon me weinig boeien, die kerel doet niets anders dan dag-in-dag-uit vertellen over zijn snelheidsrecord. Hij organiseert ook fietstochten (en complete arrangementen), lijkt mij verschrikkelijk, maar ieder zijn meug.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 19 mar 2014 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mar 2014 16:08

Als het weer in Nederland tegenzit wil ik met 't gezin in de zomer nog wel die kant op. Iemand nog tips voor een goede, kindvriendelijke accommodatie? En hoe zit 't met de temperatuur pak 'm beet begin augustus?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 18 mar 2014 19:44

Robdebruin schreef:Wij gaan de eerste week van April. We verblijven in het Taurus hotel. Schijnt dat Fred Rompelberg daar zijn fietsen verhuurd.
Iemand ervaring met Fred? Zijn de fietsen van zijn verhuurcentrum goed of kan je beter ergens anders kijken? Het hotel zit in L'arenal. Zo'n 35 km van de bergen schat ik.
Alle info over goede fietsverhuur id buurt van L'arenal zijn welkom.
Fred heeft het best aardig voor elkaar, maar hoop voor je dat hij niet in de buurt is.
Betere fietsen kun je bij omliggende verhuurders vinden, dacht dat Max Hozler ook prima fietsen had.
Zit er zelf ook de eerste weken van April, maar kies er dit keer weer voor eigen fiets mee te nemen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 mar 2014 23:23

@frank: begin Augustus is te doen maar dan kan het heet zijn dus liever in de ochtend rijden en in de bergen.
Kindvriendelijke hotels zijn er veel maar in het noorden (Alcudia, Platja de Muro) is de hele regio wat meer op kinderen en minder op uitgaan gericht. Ook de zee is daar erg geschikt voor kinderen.
Qua fietsen moet je het daar doen met wat minder keuze maar wel mooi. (Puig major, Coll sa Bataia, Coll de Reis en Formentor en de rest is vrij vlak)

@Robdebruin: In El Arenal zit een tweetal fietsenwinkels vlak bij de boulevard waar je betere huurkeuze hebt dan bij Rompelberg. Je moet dan denken aan een Willier Izoard maar ook Look en dat soort Merken. Max Huerzeler zit over het hele eiland en heeft voornamelijk goede Cube fietsen (ik vind zelf dat die Cube huurfietsen erg zware wielen hebben)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robdebruin
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
Locatie: Hilversum

Gebruikersavatar Robdebruin 19 mar 2014 08:09

Hi, dank Eric voor je reaktie. Gaan we zeker bij de andere winkels eens kijken. Weet jij hoe het zit met de voorraad van ddie verhuurders? Ik kijk altijd liever goed rond dan dat ik vooraf iets vastleg. Gr, Rob
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite

Plaats reactie