Alles over vakanties op én met de fiets

Mallorca

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 09 jan 2023 16:49

Perfect artikel, helemaal eens met je bevindingen en conclusies :like:

Enige aanvulling uit eigen ervaring is dat Mallorca in het voorjaar erg druk kan zijn met wielrenners. Zowel op de boulevards aan de noordkust als op de bekende beklimmingen (Formentor, Puig Major, Calobra) waande ik me soms in een drukke toertocht. Dit had volgens de locals deels te maken met het 'herontwaken' van het eiland post-COVID, dus ik weet niet of dat 'normaal gesproken' ook zo is.

Het heeft voordelen, maar mij bekroop ook dikwijls plaatsvervangende schaamte voor de filevorming in de bergen (pelotons van 4 man breed in de klim die de weg voor het autoverkeer blokkeren) en de manier waarop er werd huisgehouden op de provinciale wegen (waaiervorming etc.). Voor mij geen show-stopper, maar voor mij wel reden om zoveel mogelijk buiten de vakanties te boeken.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 jan 2023 21:13

Plannetje opgevat om een keer het eiland rond te fietsen in een paar etappes. Als basis heb ik het parcours van Senses 6Points genomen. Zij doen het in drie etappes, ik maak er waarschijnlijk vier of vijf van. Vraag me alleen af of de route langs de noord- en oostkust de moeite waard is?

Etappe 1
Etappe 2
Etappe 3

Tips voor alternatieve routes/wegen welkom.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 10 jan 2023 07:18

Ze hebben allemaal wel wat, maar etappe 1 is bij droog weer de mooiste. Persoonlijk vindt ik de zuid-oost kant duidelijk wat minder leuke/uitdagend, sommige stukken zijn gewoon saai.
Bij wind uit noordwest is etappe 1 zwaar als je tegen de wind in gaat fietsen, dus hou rekening met het weer en de richting van de wind.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 jan 2023 10:18

Ik vind de zuidelijke helft van het eiland minder interessant en dan heb je het eigenlijk over etappe 2+3, zonde dus wat mij betreft. Als je als standplaats Port de Soller of Port de Pollenca kiest kun je prachtige dagtochten maken door de bergen (etappe 1) en er vlak onderlangs weer terug oid.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 jan 2023 19:49

@Joseba: De noordwestkust van Mallorca is inderdaad het aantrekkelijkst. Bij de 1e etappe zouden evenwel nog diverse mooie heen-en-weertjes – inclusief fraaie panorama's (!) – toegevoegd kunnen worden, zoals die naar Sa Calobra, Port de Valldemossa, Port des Canonge en Alto des Verger. Met name als je toch van plan bent om er 4 of 5 dagen te gaan fietsen. Ter illustratie zijn de laatste drie h-e-w'tjes opgenomen in onderstaande route...
  • Port de Sóller – Port de Valldemossa (107 km, 2400 hm). Aantrekkelijk rondje met 'en passant' drie mooie heen-en-weertjes...
    💥 Alto de Bleda: 4 km à 5%
    💥 Alto de Sa Torre: 6 km à 5%
    ↩️ Port de Valldemossa: 5 km à 7%
    💥 Coll d'en Claret: 3 km à 5%
    ↩️ Port des Canonge: 5 km à 6%
    ↩️ Alto des Verger: 5 km à 5,5%
    💥 Alto de Bunyola: 2 km à 3%
    💥 Coll de Sóller (Z): 7,5 km à 5%
    💥 Coll d'en Marquès: 2 km à 7%
Bij jouw 2e en 3e etappe zouden ook nog een paar mooie heen-en-weertjes, die eveneens rijkelijk voorzien zijn van fraaie vergezichten, toegevoegd kunnen worden, zoals...
  1. Coll des Pescadors. Vanuit Artà direct omhoog over de mooie zuidflank van Coll des Pescadors (374m) en aansluitend in dalende lijn naar het klooster Ermita de Betlem (275m). Vervolgens dezelfde weg retour...
    💥 Coll des Pescadors (Z): 6 km à 5%
    ↩️ Ermita de Betlem
    💥 Coll des Pescadors (N): 1,5 km à 6% (max 12%)

    Coll des Pescadors...
    Afbeelding
    Afbeelding

    Ermita de Betlem...
    Afbeelding
    ...
  2. Puig de Sant Salvador. Even ten zuidoosten van Felanitx slingert de fraaie Puig de Sant Salvador overwegend gelijkmatig omhoog. In de laatste 3,5 km zijn welgeteld 18 haarspeldbochten opgenomen, inclusief een paar korte steile trajecten (max 15%). Op de top kan het klooster Sant Salvador aangetikt worden. Vervolgens omdraaien en dezelfde weg retour...
    ↩️ Puig de Sant Salvador: 5 km à 7% (max 15%)

    Puig de Sant Salvador...
    Afbeelding
    Afbeelding
    ...
  3. Puig de Randa. Mooie, aantrekkelijke beklimming vanuit Llucmajor! De eerste 2 km à 2% kunnen op het buitenblad. Aansluitend een straffe km à 8,5%, inclusief maar liefst 16 haarspeldbochten. Overigens is deze km alleen in klimmende richting toegestaan. Je hoeft dus niet bang te zijn voor tegemoetkomend verkeer. In principe. 😉

    Daarna is het nog 4,5 km à 5% (max 12%) naar de top. Bij de finish staat het klooster Santuari de Cura en is er enige horeca met bijbehorend panoramaterras. Vervolgens dezelfde weg retour. Althans, na de eerste 3 km afdalen, mag je nog wel even linksaf naar het fotogenieke klooster Santuari de Gràcia, maar – vanwege het eenrichtingsverkeer – verder niet! Afdalen over de MA-5018 richting Randa is dan ook de enige mogelijkheid...
    ↩️ Puig de Randa: 7 km à 6% (max 12%)

    Puig de Randa...
    Afbeelding

    Santuari de Gràcia...
    Afbeelding
Voorts lijkt het raadzaam om even in te zoomen op de 3e etappe. In het traject langs de kust van Palma zitten namelijk diverse doodlopende lusjes/rondjes en wordt er ook een paar keer 'spookgereden' over een doorgaande verkeersweg. Overigens zou ik met een grote boog om Palma heen rijden, bijvoorbeeld vanaf Llucmajor. De route wordt dan uiteraard een stuk langer, maar dan kan er nog wel enig klimwerk meegepikt worden, zoals bij deze variant...
Laatst gewijzigd door buzz op 13 jan 2023 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2023 20:33

Thanks Buzz!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 jan 2023 12:29

Bij bovenstaande drie 'solitaire' beklimmingen zijn nog een paar sfeerplaatjes toegevoegd om te illustreren dat ze (ook letterlijk) als hoogtepunten kunnen fungeren bij nogal vlakkere routes in het zuiden/oosten van Mallorca. :winkthumb:

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 jan 2023 20:14

Gisteren mijn vluchten geboekt. Ik ben van 3 tot 29 maart maart op mallorca, om precies te zijn in Alaró. Dat is een km of 15 van Inca af.

Dit leek mij wel een mooie uitvalsbasis waarbij er vlak gefietst kan worden maar waarbij ik vrij eenvoudig de heuvels/bergen in kan.

Het idee is om de eerste 2 weken nog wat te werken maar dan toch al zoveel mogelijk op de fiets te zitten. De laatste 2 weken is echt vakantie 🙂.

Ik heb er al zin in! Bedankt voor de tips hier. In eerste instantie wilde in naar gran canaria maar na wat in gelezen te hebben lijkt mij Mallorca toch net wat relaxter.
Hopelijk heb ik een beetje geluk met het weer. In maart kan het zelfs in mallorca alle kanten op.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jan 2023 21:00

Gaaf. Wij zitten er van 15 tm 22 maart met onze ploeg.

Benieuwd hoe het je bevalt in Alaro. Ik en mijn vrouw kijken nog voor mei 2 weken.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 jan 2023 00:22

Was toch weleens benieuwd om een XL-route uit te stippelen, inclusief de nodige hoogtepunten en mooie panorama's die Mallorca rijk is. Gewoon om even te kijken hoeveel km's en hm's er dan zouden uitrollen. Aldus geschiedde. Het liep alleen ietwat uit de hand... 😊

Afbeelding

  • Mallor©a – The Ride (520 km, 9000 hm). Aantrekkelijke route met vele hoogtepunten en mooie panorama's die Mallorca rijk is. De 33 beklimmingen zijn bovendien rijkelijk voorzien van vriendelijke stijgingspercentages, waarbij opgemerkt dat er 6 zeer fraaie 'doodlopers' zijn opgenomen. Voorts verlopen de wat vlakkere trajecten veelal over rustige landwegen en idyllische binnenwegen. Kortom, een route die je nagenoeg alle mooie hoeken van Mallorca laat zien. 🧐

    De start/finish is in Port de Sóller. Uiteraard is een dergelijk aantal km's & hm's nogal veel voor één dag. Opdelen in meerdere etappes is dan ook toegestaan, deze ene keer... 😉

    💥 Coll d'en Marquès: 3 km à 5,5%
    💥 Puig Major (W): 14 km à 6%
    💥 Coll dels Reis (Z): 3 km à 6%
    ↩️ Sa Calobra
    💥 Coll dels Reis (N): 10 km à 6,5%
    💥 Mirador de Sa Casa Nova: 2 km à 4%
    💥 Coll de Femenia: 3 km à 3%
    💥 Coll de la Creueta (W): 3 km à 6%
    💥 Cap de Formentor (W): 7 km à 3,5%
    ↩️ Far de Formentor
    💥 Cap de Formentor (O): 3 km à 4%
    💥 Coll de la Creueta (O): 3,5 km à 5%
    💥 Alto de Maria de la Salut: 1,5 km à 3%
    💥 Moli d'en Malinero: 1,5 km à 4%
    💥 Alto de Sa Vall: 2 km à 4%
    💥 Alto del Aubons: 20 km à 1% 👻
    💥 Coll des Pescadors (Z): 6 km à 5%
    ↩️ Ermita de Betlem
    💥 Coll des Pescadors (N): 1,5 km à 6%
    💥 Alto de Son Negre: 2 km à 4%
    💥 Alto de Sa Bastida: 3 km à 3%
    ↩️ Puig de Randa: 7 km à 6%
    💥 Alto de Son Brondo: 1 km à 3%
    💥 Coll de Tofla: 3 km à 4%
    💥 Coll d'Orient: 6 km à 5%
    💥 Coll d'Honor: 2,5 km à 5,5%
    💥 Coll des Grau: 11 km à 3%
    💥 Coll des Moli de Vent: 3 km à 5,5%
    💥 Coll de n'Esteve: 2 km à 5%
    💥 Coll de Sa Gramola: 5 km à 5%
    💥 Mirador Ricardo Roca: 3 km à 4%
    💥 Coll des Vent: 6 km à 4%
    ↩️ Port des Canonge
    💥 Coll d'en Claret: 9 km à 5,5%
    ↩️ Port de Valldemossa
    💥 Alto de Sa Torre: 7,5 km à 6%
    💥 Alto de Deià: 1 km à 4,5%
    💥 Coll de Can Bleda: 3 km à 3,5%
Krijg er toch wel een beetje zin in, eigenlijk. :mrgreen:

Port de Sóller...
Afbeelding

Sa Calobra ~> Coll dels Reis...
Afbeelding
Afbeelding

Cap de Formentor...
Afbeelding

Port de Valldemossa...
Afbeelding


==============================================
Edit: Versie 2.0 ietsje langer, nóg aantrekkelijker. 😎
Laatst gewijzigd door buzz op 31 jan 2023 12:16, 3 keer totaal gewijzigd.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 jan 2023 07:15

:winkthumb: :D Wordt een aardig klusje om deze toch zonder verlichting te fietsen, sterkte

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 feb 2023 00:00

Ik stond vandaag voor een wegafsluiting. Op de weg naar Sa Calobra heeft een aardverschuiving een stuk weg weggeslagen of vernield. Voorlopig zal Sa Calobra dus niet te bereiken zijn. De weg is al afgesloten vanaf de splitsing naar Sa Calobra.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie