hoeveel rust nemen voor alp d'huZES?
Collega sporters,
in de eerste week van juni ga ik meedoen met alp d'huzes. enorm veel zin in, ben al maanden aan het trainen. Komende maanden staan er allerlei tochten op het programma als extra training (joop zoetemelk, ronde van vlaanderen, amstel gold om er maar een paar te noemen).
Nu zeggen verschillende mensen dat je niet teveel moet trainen in de week/weken hiervoor.
Maar wat is nu wijsheid? de een zegt dat je een week moet nietsdoen, de ander zegt lichtjes trainen en de meest extreme: een maand niks doen... (lijkt mij zelfs beetje dom)
mijn regulier training bestaat uit spinnen, hardlopen en fietsen in het weekend.
ik kom er niet uit. Mijn plan is om de week ervoor nog de klimclassic te doen en daarna dus rust nemen, misschien ene beetje herstel training.
Is dit nu wijs of niet?
alvast bedankt voor de tips
in de eerste week van juni ga ik meedoen met alp d'huzes. enorm veel zin in, ben al maanden aan het trainen. Komende maanden staan er allerlei tochten op het programma als extra training (joop zoetemelk, ronde van vlaanderen, amstel gold om er maar een paar te noemen).
Nu zeggen verschillende mensen dat je niet teveel moet trainen in de week/weken hiervoor.
Maar wat is nu wijsheid? de een zegt dat je een week moet nietsdoen, de ander zegt lichtjes trainen en de meest extreme: een maand niks doen... (lijkt mij zelfs beetje dom)
mijn regulier training bestaat uit spinnen, hardlopen en fietsen in het weekend.
ik kom er niet uit. Mijn plan is om de week ervoor nog de klimclassic te doen en daarna dus rust nemen, misschien ene beetje herstel training.
Is dit nu wijs of niet?
alvast bedankt voor de tips
- robbebopper
- Forum-lid HC
Een week is normaal gesproken meer dan genoeg om van een inspanning te hertellen.
Ik zou me niet te druk maken.
Als je trainingen en toertochten nu goed verlopen, dan kan het de komende tijd alleen maar beter gaan.
Ik zou me niet te druk maken.
Als je trainingen en toertochten nu goed verlopen, dan kan het de komende tijd alleen maar beter gaan.
Hoe meer je hebt getraind, hoe meer vermoeidheid je hebt 'opgespaard' dus hoe belangrijker taperen is.
Als je 4 keer per week traint hoef je niet extreem te taperen voor een piek, gewoon een paar dagen rustig aan, koolhydraten stapelen en knallen.
Als je 4 keer per week traint hoef je niet extreem te taperen voor een piek, gewoon een paar dagen rustig aan, koolhydraten stapelen en knallen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
euh, wat is taperen?scepticus schreef:Hoe meer je hebt getraind, hoe meer vermoeidheid je hebt 'opgespaard' dus hoe belangrijker taperen is.
Dit is wel een klassiek voorbeeld om de laatste weken voor een zware tocht te trainen:
AHuz6 6 week-6 Zeer zware trainingsweek
AHuz6 6 week-5 rustige trainingsweek
AHuz6 6 week-4 zware trainingsweek
AHuz6 6 week-3 zware trainingsweek
AHuz6 6 week-2 zeer zware trainingsweek
AHuz6 6 week-1 Heel erg rustige traininsweek
AHuz6! SUPERBENEN
AHuz6 6 week-6 Zeer zware trainingsweek
AHuz6 6 week-5 rustige trainingsweek
AHuz6 6 week-4 zware trainingsweek
AHuz6 6 week-3 zware trainingsweek
AHuz6 6 week-2 zeer zware trainingsweek
AHuz6 6 week-1 Heel erg rustige traininsweek
AHuz6! SUPERBENEN
Live fast; die young. mijn blog
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Als je veel traint, is je herstelvermogen ook verbeterd. Zeker met al die tochten in de benen. Het mooiste is denk ik toch wel om al paar dagen in de bergen te zitten. Ook om alvast wat klimritme op te doen. En je kan prima na de klimclassic met 2 dagen rust nemen. Dan in frankrijk nog 1 dag wat meer doen (bijv 2 of 3 beklimmingen). En dan laatste 2 of 3 dagen voor het evenement nog korte stukjes fietsen (uurtje of anderhalf, niet teveel hoogtemeters).
Voordeel van daar zijn is dat je waarschijnlijk verder niks doet, dus je rust megaveel uit. anderhalf uur fietsen, verder is het eten, slapen en je fiets poetsen
Voordeel van daar zijn is dat je waarschijnlijk verder niks doet, dus je rust megaveel uit. anderhalf uur fietsen, verder is het eten, slapen en je fiets poetsen
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC