Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Allochtone wielrenner

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 09 apr 2014 12:00

derosa schreef:Ik ben -vies woord- allochtoon...
Ik ook officieel: Niet in NL geboren, en ten minste 1 niet-NL ouder. Dus in de statistieken van het CBS sta ik als allochtoon te boek. Alleen ben ik zo blond / blank / 1.80m als het maar kan, en dus 'ziet' niemand mij als allochtoon (ik zie er meer uit als de gemiddelde nederlander dan veel nederlanders :D ).
Om een nog veel viezer woord aan te halen: De TS is denk ik op zoek naar een niet-westerse allochtoon... :shock:

En gezien de reacties in dit topic is dit nog steeds een prikkelend onderwerp. Zie de contradictie van de mensen die hier reageren met de mededeling dat het niet boeiend is. De titel van de topic is redelijk helder, ze hebben de reacties van alle andere mensen erover gelezen, nemen de tijd om zelf te reageren met de mededeling dat het ze niet boeit :D

Even terug naar het onderwerp: Ik vind het juist een hele goede vraagstelling. Het is in de sportwereld en in de journalistiek altijd een interessant onderwerp geweest, en dat blijft de komende jaren nog wel zo (kijk maar naar de film '42'... die trok in de VS toch redelijk volle zalen)

Het is jammer dat het woord allochtoon redelijk beladen is, maar als ik zie dat bijna alle marathons gewonnen worden door afrikanen uit de driehoek kenia / ethiopie / somalie, en de 100 m sprint virtueel enkel door athleten uit de caribische eilanden wordt gewonnen, dan is er wel degelijk een boeiende vraag te beantwoorden: Is het cultureel bepaald (ieder jongetje in Jamaica heeft een poster van Usain Bolt in zijn slaapkamer, en traint in zijn achtertuin eindeloos sprints met zijn vriendjes) of physiologisch (in de hoorn van afrika heeft men gemiddeld een andere onderbeen / bovenbeen vehouding waardoor je efficienter lange afstanden kan lopen). Beide antwoorden zijn even boeiend, en rechtvaardigen best een journalistiek stukje.

Vragen over afkomst / ras / andere etnische eigenschap en aanleg dan wel interesse of motivatie in een bepaalde sport, zijn zeer interessant, en moeten vooral niet meteen in het Geert Wilders hoekje gedrukt worden...

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 09 apr 2014 14:39

Tsja, ik vind het verbazingwekkend. Ik kan de keren dat ik een neger of mediterane afrikaan op een racer tegenkwam niet heugen.

Als Bijlmerbewoner ben ik geintrigeerd :D

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 09 apr 2014 15:38

Iets opmerken of afvragen is ook helemaal niks mee.

De opmerkingen die sommigen echter denken te "moeten" maken zijn soms echter wel verbazingwekkend :shock:

Tijdens aantal Nederlandse evenementen tegen flink wat "simpele" opmerkingen aangelopen, ervaar ik in Belgie vreemd genoeg minder. Op de mountainbike ook nooit meegemaakt maar dat kan zomaar toeval zijn, zegt uiteindelijk niks over mensen gelukkig.

Mooiste ervaring was tijdens de Tour Versie Amstel Gold Race, samen met een Marokkaanse vriend in een beklimming een hele reeks mensen inhalen en in "onverstaanbaar brabants" als compliment naar je hoofd geslingerd krijgen dat die veel te dure fietsen van die buitenlanders wel gestolen moeten zijn, hilarisch :mrgreen:

couldnt-care-less :lol:
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Plaats reactie