Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband vliegt van carbon velg tijdens dalen

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 12:07

Beste Wielrenners,

Ik zit al een tijdje met een vraag en wellicht dat hij hier beantwoord kan worden. Ik heb 2 jaar geleden bij het dalen van de Stelvio af een klein ongeluk gehad wat eigenlijk heel goed is afgelopen maar sindsdien ben ik geen fan meer van dalen door de angst voor een herhaling. Misschien komt het wellicht door de bochten van de Stelvio omdat die zo stijl zijn, maar wat er dus gebeurt is is het volgende:

Bij het dalen is in de bocht is zowel mijn binnen en buitenband van mijn velg gevolgen met daarvoor een harde knal. Nu heb ik het idee dat de Conti's waar ik overigens zeer tevreden over ben te makkelijk om mijn velg gaan en er dus ook makkelijk weer af kunnen maar misschien is dit mijn fantasie na dit voorval want als ik ze hard heb opgepompt krijg ik ze met geen mogelijkheid van de velg af. Is er een buitenband die nog strakker om de velg gaan als conti's met wel dezelfde kwaliteit? Ik rij nu momenteel met Carbon velgen van Gipiemme.

Ik hoop vooral dat het incident gewoon kwam door samenloop van omstandigheden (stijlen bocht- warm weer - klapband - en daardoor band eraf) maar ik hoop hier gewoon wat duidelijkheid te vinden en gerust gesteld te worden. Wie weet sommige zelfde incident gehad?

Ik hoor graag jullie reacties,

Sportieve groet,
Richard
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 mar 2014 12:10

pina-richard schreef:Beste Wielrenners,

....
Ik hoop vooral dat het incident gewoon kwam door samenloop van omstandigheden (stijlen bocht- warm weer - klapband - en daardoor band eraf) maar ik hoop hier gewoon wat duidelijkheid te vinden en gerust gesteld te worden. Wie weet sommige zelfde incident gehad?

Ik hoor graag jullie reacties,

Sportieve groet,
Richard
Hey Richard,

Welkom maar je vraag staat in een volledig verkeerd topic.
Ik denk dat dit beter is
=> http://www.fiets.nl/forum/viewforum.php?f=12
I know myself like no one else
Nothing to defend

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 12:21

Beste Wielrenners,

Ik zit al een tijdje met een vraag en wellicht dat hij hier beantwoord kan worden. Ik heb 2 jaar geleden bij het dalen van de Stelvio af een klein ongeluk gehad wat eigenlijk heel goed is afgelopen maar sindsdien ben ik geen fan meer van dalen door de angst voor een herhaling. Misschien komt het wellicht door de bochten van de Stelvio omdat die zo stijl zijn, maar wat er dus gebeurt is is het volgende:

Bij het dalen is in de bocht is zowel mijn binnen en buitenband van mijn velg gevolgen met daarvoor een harde knal. Nu heb ik het idee dat de Conti's waar ik overigens zeer tevreden over ben te makkelijk om mijn velg gaan en er dus ook makkelijk weer af kunnen maar misschien is dit mijn fantasie na dit voorval want als ik ze hard heb opgepompt krijg ik ze met geen mogelijkheid van de velg af. Is er een buitenband die nog strakker om de velg gaan als conti's met wel dezelfde kwaliteit? Ik rij nu momenteel met Carbon velgen van Gipiemme.

Ik hoop vooral dat het incident gewoon kwam door samenloop van omstandigheden (stijlen bocht- warm weer - klapband - en daardoor band eraf) maar ik hoop hier gewoon wat duidelijkheid te vinden en gerust gesteld te worden. Wie weet sommige zelfde incident gehad?

Ik hoor graag jullie reacties,

Sportieve groet,
Richard
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 12:22

He Icsmt,

Thnx het is al gelukt ik heb in een andere topic gezet. Bedankt!

Groetjes Richard
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2014 12:45

Er zijn wel meer gevallen van afklappende banden. Conti en schwalbe hebben er last van.
Sommige velg/band combo,s geven problemen. Er zijn nog wel wat topics te vinden hier

Het kan ook een productiefout zijn geweest van band of velg. Verkeer afgestelde remblok, klapband etc.

Ik vind het altijd prettig als banden vrij moeilijk om de velg gaan weet je iig dat het blijft zitten.
Helaas kom ik op de een of ander manier altijd velg band combo,s tegen die je er zo omheen slingert.

Het geeft natuurlijk geen fijn gevoel, zeker op de stelvio zitten er wel wat bochtjes bij wat het gewoon meteen fout af kan lopen. Voor de rest is het nou niet een afdaling die het materiaal dusdanig op de proef stelt dat het daarom mis zou gaan.

Weet je of je eerste een klapband kreeg of de band eraf liep en toen klapte?

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 12:52

Ik dacht eerst ook nog misschien is het de band/velg combo, het voorheen most wielen en moest ik echt moeite doen om de band er om te doen, sinds de carbon velgen gaat dit een stuk makkelijker. En inderdaad ik vind het ook altijd prettig als je met moeite de band om de velg moet doen omdat je dan inderdaad denk hij blijft wel zitten.

Ja het ging zo snel maar ik denk dat ik eerst een klapband kreeg en daardoor eraf vloog maar ja onthou maar eens de juiste stappen, in je achterhoofd hou je toch de band is er af gegaan door de stijle bocht en daardoor knalde hij.

Je zegt conti en swalbe hebben er last van toevallig wou ik de volgende keer schwalbe proberen maar die heeft het dus ook zeg jij, weet jij toevallig welke het minder hebben?
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 06 mar 2014 14:17

Te verwijderen bericht
Laatst gewijzigd door bartg op 06 mar 2014 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 06 mar 2014 14:17

Te verwijderen bericht
Laatst gewijzigd door bartg op 06 mar 2014 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 06 mar 2014 14:19

Zelfde probleem (en ooit nog andere ook) gehad met Schwalbe. Was op een alu Mavic velg. Ben sindsdien overgeschakeld op Vredestein Fortezza Tri Comp. Misschien een paar grammetjes zwaarder, maar in alle omstandigheden betrouwbaar.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 06 mar 2014 17:03

Latex binnenbanden? Die kunnen veel minder goed tegen de hitte die carbonvelgen opbouwen bij lange afdalingen. Het weglaten van een velglint (bij velgen met een dicht velgbed, bijvoorbeeld tubeless velgen) is om die reden ook een heel slecht idee. Dus butyl binnenbandjes nemen en een velglint gebruiken. Of nog beter, maar een stukkie duurder: wielen met velgen met alu remranden gebruiken, met als bijkomend voordeel dat je ook nog kan remmen op de afdaling als je overhoopt in de regen komt te rijden.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 06 mar 2014 17:15

Lek gereden ben je dus niet. Of is je buiten en binnenband open gescheurd waardoor je niet kan achterhalen of de oorzaak een groot stuk glas of iets dergelijks geweest is?
Had je butyl of latex binnenbanden?
Hoeveel graden was het ongeveer en had je veel geremd?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pina-richard
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 apr 2011 15:37

pina-richard 06 mar 2014 18:26

Ik heb geen idee of het latex of butyl binnenbandjes waren, eerlijk gezegt heb ik daar nooit op gelet. Ga mij gelijk daar meer in verdiepen. Ik heb een carbon velgen met alu remrand en had ook een highpress velgenvlint dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Die dag was het wel erg warm maar had nog niet veel geremd, gebeurde 4 a 5 km na de top van stelvio. Ik weet dus niet of ik lek was gereden was moeilijk te achterhalen, achteraf zat er wel een hele scheur in mijn binnenband, buiten band viel mee.
Pinarello
Cinglé du Mont Ventoux

Plaats reactie