Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 12:51

Je hebt gelijk dat het verwarrend is, want wat Strava een route noemt is altijd een route. Wat Strava een route noemt zouden wij in gewoon Nederlands een "rit" noemen. Ik zie dat je tijdens het exporteren kunt kiezen tussen een GPX (route) en een TCX (course). Als je kiest voor de GPX dan is dat vragen om problemen aangezien de rit dan op de Edge opnieuw berekend zal worden o.b.v. een andere kaart (Google is immers geen optie op de Edge) en dan krijg je gegarandeerd afwijkingen en dus aanwijzingen die niet kloppen.

Overigens knap waardeloos dat je in Strava geen OSM kunt gebruiken (of zie ik iets over het hoofd?).
Laatst gewijzigd door havana op 24 feb 2014 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 24 feb 2014 12:59

codex schreef:In Strava maak je geen routes, maar courses (tracks). En dat is inderdaad kinderlijk eenvoudig.
Leuk in theorie, maar het werkt niet zoals ik dat graag zou willen. Misschien in Nederland, maar op de meeste wegen hier werkt het niet.

Voorbeeld:

De route via Garmin Connect:
Afbeelding

De interpretatie van Strava:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Oké, Strava kiest er voor om een doodlopend bospad te nemen terwijl er een prima stuk asfalt ligt richting het dorpje Farena (hoe krijgen die gasten anders hun bier?), en met GEEN mogelijkheid was ik in staat die weg te nemen terwijl Garmin Connect dat wel meteen deed.
Kortom, de Strava course/route builder mag nog wel de nodige updates krijgen voor het een tool is waar we wat aan hebben :mrgreen: :mrgreen:

Tenzij je altijd CX doet, en een zandpad geen probleem is....

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 feb 2014 13:07

havana schreef:Allereerst: een waypoint is een favoriet, ik denk dat je viapunt of routepunt bedoelt.

Ten tweede: Je hebt gelijk dat het verwarrend is, want wat Strava een route noemt is geen route. Wat Strava een route noemt zouden wij in gewoon Nederlands een "rit" noemen. "Teken nieuwe rit". Wat Strava vervolgens doet is een course maken, ofwel een vaststaand parcours bestaande uit viapunten.
zo is het precies Havanna.Ik begin in mij zelf ook al te praten over een rit maken.

en ik heb ook nooit geweten dat een waypoint een favorietpunt is .Ik heb het altijd gezien als een route punt.(of viapunt).

Ik zal nu op weg met mijn eerste gemaakte course :)
In elk geval vergroot een Garmin en de mogelijkheden daarmee, mijn fietsplezier.
en daar gaat het om.

Ik gebruik hem ook wel als gewone topografie kaart.Dan fiets ik langs onbekende poelen(kleine meertjes hier) en vaarten en dan denk ik : "Hoe zou de vaarten en poelen/meertjes heten"?... en dan kan je dat zo zien op je Garmin.

En hoogtemeters geven soms heel verassende dingen aan hier in Friesland.Fiets je opeens 6m! onder zee niveau.Blijkt dat er vroeger een diepe dijkdoorbraak is geweest en heel veel ingepolderde meren, welke nu weilanden zijn en waar het niveau ver onder zee niveau zit.
(al is het jammer dat de hoogtemeter zo "fragiel" is in gebruik.Je moet hem steeds afstellen.)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 feb 2014 13:11

Een waypoint is OOK een routepunt (of viapunt) maar niet ieder routepunt/viapunt is een waypoint. Het kenmerkende verschil is dat je een waypoint los kunt opzoeken in de Garmin (en er bijvoorbeeld naartoe kunt navigeren of zien hoe ver het nog is). Routepunten/viapunten zijn onderdeel van de route maar kun je niet los opzoeken.

Mijn ervaring met de hoogtemeter is dat deze vooral heel gevoelig is voor wind. Op een winderig ritje zoals gisteren kom ik zo maar thuis met 200 hm :D

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 feb 2014 13:42

Ik begon gisteren op 116 meter boven NAP. In Drenthe is dat toch echt een vliegende start 8-)

Ik heb de Garmin gisteren ook als gewone topokaart gebruikt. Er was een weg geblokkeerd (verboden toegang voor alle verkeer), dus ja, omrijden dan maar. Er stond nog een fietser op zijn telefoon te zoeken :lol:

Ik kon redelijk makkelijk, dus zonder constant mijn blik op de kaart te houden, zoveel mogelijk parallel aan mijn course blijven rijden tot ik er na +/- 10 km weer op weer op was en klaar.
older Budweiser

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 feb 2014 13:57

havana schreef: Overigens knap waardeloos dat je in Strava geen OSM kunt gebruiken (of zie ik iets over het hoofd?).
De maker van Veloviewer heeft een hack gemaakt met een link die je in je favorieten kunt zetten, die laad OSM als je er op drukt ipv de standaard kaart in Strava. Alleen met in- en uitzoomen hapert 't soms nogal irritant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jv13
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 19:34

Jv13 24 feb 2014 18:20

Is er een manier om deze POI's te installeren op de Garmin Edge 800? Wanneer ik het installeer kan ik ze niet op de Garmin zien.
Ik heb wel al gevonden dat een garmin geen custom poi's kan (gpi-files) lezen. Is er toch een manier om POI's op de Edge 800 te zetten?

djtj
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:53

djtj 24 feb 2014 21:49

Ik had in het vorige deel al eens gepost over het uitvallen van mijn Garmin 800. Na tips van forumleden heb ik een andere SD-kaart geïnstalleerd en de Garmin gereset.

Dat ging een tijdje goed, maar vanavond viel hij weer uit. Na meer dan 10 seconden de power-knop inhouden ging hij wel weer aan, maar ik vergat natuurlijk om de timer weer aan te zetten :oops: .

Zijn er nog andere oplossingen naast de hierboven genoemde (naast het opsturen voor garantie en hem heel lang kwijt zijn)?
Oh why fear death, be scared of living.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 24 feb 2014 23:02

jsprbcn schreef:
codex schreef:In Strava maak je geen routes, maar courses (tracks). En dat is inderdaad kinderlijk eenvoudig.
Leuk in theorie, maar het werkt niet zoals ik dat graag zou willen. Misschien in Nederland, maar op de meeste wegen hier werkt het niet.

<voorbeeld>
Oké, Strava kiest er voor om een doodlopend bospad te nemen terwijl er een prima stuk asfalt ligt richting het dorpje Farena (hoe krijgen die gasten anders hun bier?), en met GEEN mogelijkheid was ik in staat die weg te nemen terwijl Garmin Connect dat wel meteen deed.
Kortom, de Strava course/route builder mag nog wel de nodige updates krijgen voor het een tool is waar we wat aan hebben :mrgreen: :mrgreen:

Tenzij je altijd CX doet, en een zandpad geen probleem is....
In Strava kun je toch aangeven dat je een heatmap/segmenten laat zien. Volgens mij pakt hij dan alleen de stukken wegen die in de heatmap voorkomen. of heb ik bij m'n strava routes gewoon toevallig geluk gehad?
accepteren kun je leren!

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 25 feb 2014 08:26

pwaverijn schreef:In Strava kun je toch aangeven dat je een heatmap/segmenten laat zien. Volgens mij pakt hij dan alleen de stukken wegen die in de heatmap voorkomen. of heb ik bij m'n strava routes gewoon toevallig geluk gehad?
Klopt, ik heb alle opties geprobeerd, maar ik pas er voor om hele stukken manueel te tekenen met die kronkel wegen terwijl Garmin Connect het wel in 1 keer pakt.

Ik wil dus die weg in naar Farena, en niet een zandweg op door de bergen zoals op mijn eerdere voorbeeld of de afbeelding hier onder.
Afbeelding

Dit is wat Strava er van maakt met heatmap en segment explorer.... lijkt dus helemaal nergens op terwijl er een segment ligt naar Farena.
Afbeelding

Ik wil dolgraag de Strava route builder gebruiken, maar dit soort dingen houden mij tegen omdat het super frustrerend is.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 feb 2014 08:38

djtj schreef:Ik had in het vorige deel al eens gepost over het uitvallen van mijn Garmin 800. Na tips van forumleden heb ik een andere SD-kaart geïnstalleerd en de Garmin gereset.

Dat ging een tijdje goed, maar vanavond viel hij weer uit. Na meer dan 10 seconden de power-knop inhouden ging hij wel weer aan, maar ik vergat natuurlijk om de timer weer aan te zetten :oops: .

Zijn er nog andere oplossingen naast de hierboven genoemde (naast het opsturen voor garantie en hem heel lang kwijt zijn)?
Als je hem binnen de garantie direct naar Garmin terug stuurt, dus niet via de verkoper, staat er max. 10 werkdagen voor. En een grote kans op een nieuw/refurbished apparaat. Dus dat is wel te overzien. Eerst ff bellen naar de Garmin website voor instructie. Kost je 1x verzendkosten (aangetekend)".

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 feb 2014 08:52

jsprbcn schreef:
pwaverijn schreef:In Strava kun je toch aangeven dat je een heatmap/segmenten laat zien. Volgens mij pakt hij dan alleen de stukken wegen die in de heatmap voorkomen. of heb ik bij m'n strava routes gewoon toevallig geluk gehad?
Klopt, ik heb alle opties geprobeerd, maar ik pas er voor om hele stukken manueel te tekenen met die kronkel wegen terwijl Garmin Connect het wel in 1 keer pakt.

Ik wil dus die weg in naar Farena, en niet een zandweg op door de bergen zoals op mijn eerdere voorbeeld of de afbeelding hier onder.
Afbeelding

Dit is wat Strava er van maakt met heatmap en segment explorer.... lijkt dus helemaal nergens op terwijl er een segment ligt naar Farena.
Afbeelding

Ik wil dolgraag de Strava route builder gebruiken, maar dit soort dingen houden mij tegen omdat het super frustrerend is.
Strava route builder is nog steeds beta. Wellicht een mailtje hun kant op? Heb je niet per ongeluk running aan staan ipv cycling?
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de combi edge, ofm benelux /strava route (alleen in NL gereden).
older Budweiser

Plaats reactie