Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 apr 2014 21:03

Ik zou 'm gewoon openen in Basecamp i.p.v importeren. Maar waarom wil je dat? Gewoon op de Edge zetten en nafietsen maar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 apr 2014 22:03

Jaeger schreef:De software is allemaal niet zo makkelijk inderdaad, ben ook flink aan het klooien met programma's waar je routes kan maken en Basecamp.

Ik heb het nu voor elkaar om in ridewithgps.com een route te maken en deze heb ik als .GPX in Basecamp gezet. Als TCX. gaat dat waarschijnlijk niet goed omdat de kaart welke ik in Basecamp heb staan niet alle wegen kent.

Morgenavond de route even proberen.
Met gpsies kun je goed tekenen en in elk formaat opslaan.
Ik zelf doe gpx ivm aanwijzingen tijdens het rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 07 apr 2014 22:24

havana schreef:Ik zou 'm gewoon openen in Basecamp i.p.v importeren. Maar waarom wil je dat? Gewoon op de Edge zetten en nafietsen maar.
Ehm, nou dat heeft vooral te maken met gebrek aan kennis denk ik.
Dacht dat importeren in Basecamp nodig is, maar blijkbaar kan ik dat overslaan.

Ga ook dat gpsies eens uittesten binnenkort.

Cronimet
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014 00:11

Cronimet 08 apr 2014 06:51

havana schreef:Heb je de .img file wel in de map "garmin" gezet op de SD-kaart?

Gpx'jes van internet zijn bijna altijd tracks maar zeker weten doe je 't nooit. Vandaar dat ik ze altijd omzet naar TCX dan weet ik tenminste zeker dat 't een track is.

Goede site voor ritjes: gpsies.com


Ja in de map garmin op de sd kaart staat de kaart, en ik zie ze ook in explorer, maar niet op de edge zelf.

Oh ok, en die track zijn die makkelijk om te volgen? Want tracks hebben geen richting aanwijzers dacht ik he?

Cronimet
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014 00:11

Cronimet 08 apr 2014 06:55

nijkie schreef:
Jaeger schreef:De software is allemaal niet zo makkelijk inderdaad, ben ook flink aan het klooien met programma's waar je routes kan maken en Basecamp.

Ik heb het nu voor elkaar om in ridewithgps.com een route te maken en deze heb ik als .GPX in Basecamp gezet. Als TCX. gaat dat waarschijnlijk niet goed omdat de kaart welke ik in Basecamp heb staan niet alle wegen kent.

Morgenavond de route even proberen.
Met gpsies kun je goed tekenen en in elk formaat opslaan.
Ik zelf doe gpx ivm aanwijzingen tijdens het rijden.
Wat bedoel je eigenlijk met tekenen?

Ik heb nog wat leuke ritjes gevonden maar na downloaden blijkt dat het .gdb bestanden zijn.
Kan ik deze ook zo op de edge zetten of wat kan ik hier best mee doen om ze na te rijden?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2014 08:14

Jaeger schreef:Dacht dat importeren in Basecamp nodig is, maar blijkbaar kan ik dat overslaan.
Overtrekken moet alleen als je routes wilt rijden (dus met aanwijzingen).
Cronimet schreef: Wat bedoel je eigenlijk met tekenen?

Ik heb nog wat leuke ritjes gevonden maar na downloaden blijkt dat het .gdb bestanden zijn.
Kan ik deze ook zo op de edge zetten of wat kan ik hier best mee doen om ze na te rijden?
Tekenen = ritjes uitstippelen. Van Gpsies kun je ook kant-en-klare ritten downloaden (door anderen getekend dan wel zelf gereden).

Dat je in GDB downloadt is je eigen "fout", je kunt bij het downloaden namelijk zelf het formaat kiezen. TCX is aan te raden als je graag een track rijdt, wil je routes kies je voor GPX Route. Maar let op: dit bestand moet je vervolgens zelf eerst helemaal nalopen in Basecamp anders krijg je gegarandeerd problemen! Bij een track hoeft dit niet, kun je zo nafietsen (maar je krijgt geen aanwijzingen).

Afbeelding

Cronimet
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014 00:11

Cronimet 08 apr 2014 09:03

havana schreef:
Jaeger schreef:Dacht dat importeren in Basecamp nodig is, maar blijkbaar kan ik dat overslaan.
Overtrekken moet alleen als je routes wilt rijden (dus met aanwijzingen).
Cronimet schreef: Wat bedoel je eigenlijk met tekenen?

Ik heb nog wat leuke ritjes gevonden maar na downloaden blijkt dat het .gdb bestanden zijn.
Kan ik deze ook zo op de edge zetten of wat kan ik hier best mee doen om ze na te rijden?
Tekenen = ritjes uitstippelen. Van Gpsies kun je ook kant-en-klare ritten downloaden (door anderen getekend dan wel zelf gereden).

Dat je in GDB downloadt is je eigen "fout", je kunt bij het downloaden namelijk zelf het formaat kiezen. TCX is aan te raden als je graag een track rijdt, wil je routes kies je voor GPX Route. Maar let op: dit bestand moet je vervolgens zelf eerst helemaal nalopen in Basecamp anders krijg je gegarandeerd problemen! Bij een track hoeft dit niet, kun je zo nafietsen (maar je krijgt geen aanwijzingen).

Afbeelding
Dus als ik een route op Gpsies vind kan ik deze gewoon downloaden en narijden met aanwijzingen? Ik heb net gekeken op gpsies.com en er staan ook wel leuke ritten op, bedankt voor de tip!

Zo een bestand nalopen lijkt me niet simpel dus ik denk dat ik gewoon kant en klare ritten van gpsies ga nafietsen.

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 08 apr 2014 09:17

het beste is garmin course TCX en dan het lijntje volgen. Zonder aanwijzingen. De ervaring leert dat je de aanwijzingen helemaal niet nodig hebt en dit vaak fouten geeft. Je moet nl. exact dezelfde kaarten op je garmin hebben staan als waar de route mee getekend is. Je zult hem dan moeten overtrekken in mapsource.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2014 09:20

Cronimet schreef:
havana schreef:Heb je de .img file wel in de map "garmin" gezet op de SD-kaart?

Gpx'jes van internet zijn bijna altijd tracks maar zeker weten doe je 't nooit. Vandaar dat ik ze altijd omzet naar TCX dan weet ik tenminste zeker dat 't een track is.

Goede site voor ritjes: gpsies.com


Ja in de map garmin op de sd kaart staat de kaart, en ik zie ze ook in explorer, maar niet op de edge zelf.

Oh ok, en die track zijn die makkelijk om te volgen? Want tracks hebben geen richting aanwijzers dacht ik he?
Heb je wel de juiste kaart geselecteerd bij je kaartinstellingen op je Garmin?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 08 apr 2014 10:34

havana schreef:
blabla....

Afbeelding
Zie ik opeens mijn eigen harses langs komen hier op het forum.... Heb je de Joop Zoetemelk Classic gereden Havanna? :D

Maar even on-topic. GPSies is echt aan te raden. Eenvoudig routes tekenen, exporteren als TCX naar je Garmin en gewoon het lijntje volgen. Niets geen geouwehoer met Basecamp oid en je hebt ook mooi direct het hoogteprofiel bij je track (bijvoorbeeld bij de komende Amstel Gold Race wel weer interessant).

Cronimet
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014 00:11

Cronimet 08 apr 2014 10:37

rielplayer schreef:het beste is garmin course TCX en dan het lijntje volgen. Zonder aanwijzingen. De ervaring leert dat je de aanwijzingen helemaal niet nodig hebt en dit vaak fouten geeft. Je moet nl. exact dezelfde kaarten op je garmin hebben staan als waar de route mee getekend is. Je zult hem dan moeten overtrekken in mapsource.
Ok dan ga ik dit weekend eens proberen om een track erop te zetten en te volgen! Merci voor de tip!

Cronimet
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014 00:11

Cronimet 08 apr 2014 10:39

nijkie schreef:
Cronimet schreef:
havana schreef:Heb je de .img file wel in de map "garmin" gezet op de SD-kaart?

Gpx'jes van internet zijn bijna altijd tracks maar zeker weten doe je 't nooit. Vandaar dat ik ze altijd omzet naar TCX dan weet ik tenminste zeker dat 't een track is.

Goede site voor ritjes: gpsies.com


Ja in de map garmin op de sd kaart staat de kaart, en ik zie ze ook in explorer, maar niet op de edge zelf.

Oh ok, en die track zijn die makkelijk om te volgen? Want tracks hebben geen richting aanwijzers dacht ik he?
Heb je wel de juiste kaart geselecteerd bij je kaartinstellingen op je Garmin?
Dat is net het probleem, ik kan deze niet selecteren, ze is niet zichtbaar op de garmin

Plaats reactie