Power2Max type S
Geplaatst: 23 feb 2014 20:46
Een vermogensmeter staat al heel erg lang op mijn verlanglijstje. Niet omdat ik een serieuze wedstrijdrijder ben en ook niet omdat ik van plan ben een strikt trainingsschema te volgen; wel omdat het mij de ultieme gadget leek. Daarnaast misschien ook een stukje beroepsdeformatie (ik ben bewegingswetenschapper).
Fabrikant power2max maakt al een tijdje relatief betaalbare vermogensmeters. Helaas in eerste instantie niet geschikt voor mijn Cannondale crankstel. Totdat ze de type S op de markt brachten. Vanaf december (toen de pre-orders open gingen) heb ik er eentje in bestelling staan, en afgelopen vrijdag stond dan eindelijk de postbode met het langverwachte pakketje voor de deur. Het zou zomaar kunnen dat ik de eerste in Nederland met een P2m type S ben . Voor wie dat leuk vindt, hieronder mijn eerste ervaringen:
in de doos
Ik had een 110 mm spider besteld, die wordt dus zonder cranks en zonder tandbladen geleverd. In het pakketje verder een p2m sticker die je op de spider kunt plakken (als introductie-aktie gratis, wow...) en een linkje met webadres waar de gebruikershandleiding te vinden is. Power2max levert in principe altijd ZONDER computer. Elke fietscomputer met ANT+ aan boord is geschikt (alle garmins bijvoorbeeld). Om de spider los of vast van de cranks te maken is een speciaal tooltje nodig. Die moet je apart bijbestellen. Kost 30 euro (ook intro-prijs, normaal 60E. Volgens p2m althans)
installatie
Installeren is doodsimpel. Crankstel losmaken, tandbladen overzetten, spider losmaken van crank (hiervoor is naast het speciale tooltje een bankschroef aan te raden), batterij installeren, vermogensmeter vastmaken aan de crank (wederom met behulp van tooltje en bankschroef), crank weer installeren aan trapas en klaar! Vervolgens aan mijn Garmin 705 vertellen dat er een vermogensmeter op mijn fiets zit, en het pairen gebeurt daarna vanzelf. Al met al 20 minuten werk.
looks
De spider ziet er bescheiden uit, veel minder massief dan het oude model. Er had wat mij betreft wel wat minder tekst op de spider gemogen, maar het stoort me niet echt. Het meten van de cadans gebeurt in de spider zelf. Dat heeft twee voordelen: doordat de omwentelingssnelheid 100x per seconde wordt gemeten is de bepaling van het geleverde vermogen veel nauwkeuriger. Dit geldt met name voor situaties waar de cranksnelheid niet constant is (accelereren, klimmen met lage cadans, niet ronde tandwielen bijvoorbeeld). Het tweede voordeel is dat er geen magneetje + externe sensor meer nodig is om cadans te meten. Op mijn fiets ziet het er zo uit:
Ik twijfel nog over het plaatsen van de p2m sticker. Hij is wel "cannondale-groen", maar ik vind zonder mooier geloof ik.
gebruik
Vanmorgen meteen uitproberen uiteraard. Wat valt op: Ik heb de updatefrequentie op eens per omwenteling staan; waardes fluctueren wat, maar niet hinderlijk. Opvallend vond ik vooral dat vermogen de snelheid vrijwel onmiddelijk vervangt als waarde waar ik het meeste naar kijk. De snelheid is ineens bijzaak geworden, ik ben veel meer bezig om het vermogen rond bijv. de 230W te houden dan om de snelheid op bijv. 30 km/u te houden. Het valt ook meteen op hoe veel een beetje wind scheelt. Bij lichte tegenwind lever je zo 270 Watt; draait het windje mee, dan zakt het vermogen als je net oplet naar 150-160W. Alleen daarom al is trainen met zo'n ding efficienter denk ik. Ik ben het dus ook totaal niet eens met mensen die stellen dat je pas profijt van een vermogensmeter hebt als je jezelf echt in de materie verdiept; geleverd vermogen is m.i. veel meer straight-forward dan snelheid (maar misschien heb ik als bew. wetenschapper makkelijk praten?).
Ik moet zeggen dat de meter wel motiveert om eens wat gerichter te gaan trainen (intervalletjes ofzo) en misschien om zelfs de hartslagband weer eens op te doen.
Op strava: http://www.strava.com/activities/115381906
Fabrikant power2max maakt al een tijdje relatief betaalbare vermogensmeters. Helaas in eerste instantie niet geschikt voor mijn Cannondale crankstel. Totdat ze de type S op de markt brachten. Vanaf december (toen de pre-orders open gingen) heb ik er eentje in bestelling staan, en afgelopen vrijdag stond dan eindelijk de postbode met het langverwachte pakketje voor de deur. Het zou zomaar kunnen dat ik de eerste in Nederland met een P2m type S ben . Voor wie dat leuk vindt, hieronder mijn eerste ervaringen:
in de doos
Ik had een 110 mm spider besteld, die wordt dus zonder cranks en zonder tandbladen geleverd. In het pakketje verder een p2m sticker die je op de spider kunt plakken (als introductie-aktie gratis, wow...) en een linkje met webadres waar de gebruikershandleiding te vinden is. Power2max levert in principe altijd ZONDER computer. Elke fietscomputer met ANT+ aan boord is geschikt (alle garmins bijvoorbeeld). Om de spider los of vast van de cranks te maken is een speciaal tooltje nodig. Die moet je apart bijbestellen. Kost 30 euro (ook intro-prijs, normaal 60E. Volgens p2m althans)
installatie
Installeren is doodsimpel. Crankstel losmaken, tandbladen overzetten, spider losmaken van crank (hiervoor is naast het speciale tooltje een bankschroef aan te raden), batterij installeren, vermogensmeter vastmaken aan de crank (wederom met behulp van tooltje en bankschroef), crank weer installeren aan trapas en klaar! Vervolgens aan mijn Garmin 705 vertellen dat er een vermogensmeter op mijn fiets zit, en het pairen gebeurt daarna vanzelf. Al met al 20 minuten werk.
looks
De spider ziet er bescheiden uit, veel minder massief dan het oude model. Er had wat mij betreft wel wat minder tekst op de spider gemogen, maar het stoort me niet echt. Het meten van de cadans gebeurt in de spider zelf. Dat heeft twee voordelen: doordat de omwentelingssnelheid 100x per seconde wordt gemeten is de bepaling van het geleverde vermogen veel nauwkeuriger. Dit geldt met name voor situaties waar de cranksnelheid niet constant is (accelereren, klimmen met lage cadans, niet ronde tandwielen bijvoorbeeld). Het tweede voordeel is dat er geen magneetje + externe sensor meer nodig is om cadans te meten. Op mijn fiets ziet het er zo uit:
Ik twijfel nog over het plaatsen van de p2m sticker. Hij is wel "cannondale-groen", maar ik vind zonder mooier geloof ik.
gebruik
Vanmorgen meteen uitproberen uiteraard. Wat valt op: Ik heb de updatefrequentie op eens per omwenteling staan; waardes fluctueren wat, maar niet hinderlijk. Opvallend vond ik vooral dat vermogen de snelheid vrijwel onmiddelijk vervangt als waarde waar ik het meeste naar kijk. De snelheid is ineens bijzaak geworden, ik ben veel meer bezig om het vermogen rond bijv. de 230W te houden dan om de snelheid op bijv. 30 km/u te houden. Het valt ook meteen op hoe veel een beetje wind scheelt. Bij lichte tegenwind lever je zo 270 Watt; draait het windje mee, dan zakt het vermogen als je net oplet naar 150-160W. Alleen daarom al is trainen met zo'n ding efficienter denk ik. Ik ben het dus ook totaal niet eens met mensen die stellen dat je pas profijt van een vermogensmeter hebt als je jezelf echt in de materie verdiept; geleverd vermogen is m.i. veel meer straight-forward dan snelheid (maar misschien heb ik als bew. wetenschapper makkelijk praten?).
Ik moet zeggen dat de meter wel motiveert om eens wat gerichter te gaan trainen (intervalletjes ofzo) en misschien om zelfs de hartslagband weer eens op te doen.
Op strava: http://www.strava.com/activities/115381906