Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 feb 2014 13:30

@legrimpeur: Er is hier inderdaad sprake van een doorontwikkelde hobby, hoewel de doorontwikkeling eigenlijk nog volop gaande is.

@oldandslow: Vlakdraaien op de draaibank had ook gekund. Met de handfrees was in dit geval wat sneller en ik wilde gewoon mijn nieuwe frees even uitproberen ;) .

@retour: De belasting van de zadelpen en zadelpenklemming heb ik nooit doorgerekend, maar ik rijd er al een paar jaar mee op m’n MTB (waar de pen zelfs nog iets verder uitsteekt) en dat gaan probleemloos.
Een freesbank heb ik (nog) niet. Het is inderdaad allemaal mooi speelgoed, maar op het moment concentreer ik me zoveel mogelijk op de essentie van het bouwen van een goed frame (daar waar mogelijk met handgereedschap) en probeer ik me niet teveel te verliezen in complexe apparatuur.
Ik heb dit frame niet digitaal uitgetekend. Er is hiervoor zelfs speciale software verkrijgbaar (oa BikeCad en Rattlecad), maar dat had in dit geval weinig toegevoegde waarde. Uittekenen in 1:1 maakt het voor mij toch net wat inzichtelijker, oa omdat je (frame)onderdelen etc. direct op de tekening kan plaatsen.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 21 feb 2014 13:47

Interessantste topic in tijden! Eens wat anders als FR3 vs handgespaakt..

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 21 feb 2014 13:49

Eens wat anders als FR3 vs handgespaakt..
+1

Of lichte frames :mrgreen:
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 21 feb 2014 15:10

Zo, weer een illusie armer.
Die droom van mij gaat dus nooit uitkomen.
Ik zou dit alleen onder strikte begeleiding, ahum curatele kunnen.

Maarre, die droom van jou heb ik alle vertrouwen in.
Ziet er erg profi uit, allemaal!
Schitterende foto's als je doorklikt!
Afbeelding

JvdHurk
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:24
Locatie: Oss

JvdHurk 21 feb 2014 17:53

@ Bart, ik weet niet of je hier wat aan hebt.
Dit is een programma op tube notches op papier uit te kunnen printen en vervolgens af te tekenen.
Ik heb het gebruikt voor de rolkooi in mijn auto, en daar werkte het eigenlijk perfect.
http://www.cobratorch.net/ttn_dxf/

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 23 feb 2014 13:12

@ JvdHurk: Bedankt voor de tip. Dat soort programma's bestaan ook specifiek voor fietsframebouw. In de eerder genoemde fietsframetekensoftware zit dit zelfs geïntegreerd. Voor mijn eerste frame heb ik dergelijke papieren malletjes gebruikt. Op zich is het een handig hulpmiddel, maar ik heb toen vastgesteld dat ze er toch vaak net even naast zaten en dan alsnog op 't oog moeten corrigeren/finetunen. Zonder malletje gaat eigenlijk ook best goed. Een grote halfrondvijl met een diameter die past bij die van de aansluitende buis helpt hier ook.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 feb 2014 00:54

Erg leuk om te volgen. Lang leve de ambachten!

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 25 feb 2014 11:33

Een freesmachine, een draaibank, een Tig en 2 rechtse handen. Zo bouw je het perfecte frame!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 feb 2014 12:18

Ik ga je zeker volgen en veel succes en met de bouw.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Schum
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:22

Schum 25 feb 2014 13:01

bartv schreef:Hallo,
Ik ben net begonnen met het bouwen van een frame en bedacht me dat het voor sommigen van jullie wellicht interessant is om hier op deze plek een verslag van de bouw bij te houden.

Een beetje achtergrond: Een jaar geleden heb ik mijn eerste frame gebouwd (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=6336). Een moderne stalen racer waar ik sindsdien de nodig kilometers mee heb gemaakt.
Afbeelding
Complete bike, driveside by bart fiets, on Flickr

Framebouwen smaakt naar meer en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de bouw van mijn volgende frame voor te bereiden. Na de nodige experimenten, oefenstukken, etc. en het bouwen van een framemal ben ik nu echt aan mijn frame begonnen.

Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.

Het frame: STAAL, dat is duidelijk. Staal is het materiaal met het karakter en de technische eigenschappen die mij aanspreken. Daarnaast is het een heel mooi materiaal om mee te bouwen. Klassieke stalen frames zijn niet zo mijn ding dus MODERN moet het zijn: lugless, vloeiende verbindingen dmv fillet brazing, strakke lijnen, compacte geometrie, gebruik van oversized buizen waar zinvol en klaar voor een moderne afmontage.
Het grote voordeel van zelf je eigen frame bouwen is natuurlijk dat je ‘m perfect op maat en naar wens kan bouwen. Dat beperkt zich niet tot de geometrie, maar de keuze aan buizen (maat, vorm, wanddikte, etc.) en andere onderdelen biedt ook de mogelijkheid om de rijeigenschappen en de looks helemaal naar wens te maken. Maar daarover later meer.

Hier zijn alvast de buizen:
Afbeelding
Columbus Zona tube set by bart fiets, on Flickr
mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 26 feb 2014 10:02

Schum schreef:mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?
Als je overweegt zelf een titanium frame te lassen terwijl je niet weet waar je de buizen kunt kopen kun je waarschijnlijk ook niet lassen. Je kan dan beter een los titanium frame kopen.
Buizen kun je gewoon kopen bij een ijzerhandelaar.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 26 feb 2014 10:26

deijn schreef:
Schum schreef:mag ik vragen waar je die buizen dan kunt kopen, en bestaan er ook titanium exemplaren?
Als je overweegt zelf een titanium frame te lassen terwijl je niet weet waar je de buizen kunt kopen kun je waarschijnlijk ook niet lassen. Je kan dan beter een los titanium frame kopen.
Buizen kun je gewoon kopen bij een ijzerhandelaar.
mss kan Bart wel een frame voor je maken, hij is nu toch bezig...

:D
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie