Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 feb 2014 10:15

Hallo,
Ik ben net begonnen met het bouwen van een frame en bedacht me dat het voor sommigen van jullie wellicht interessant is om hier op deze plek een verslag van de bouw bij te houden.

Een beetje achtergrond: Een jaar geleden heb ik mijn eerste frame gebouwd (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=6336). Een moderne stalen racer waar ik sindsdien de nodig kilometers mee heb gemaakt.
Afbeelding
Complete bike, driveside by bart fiets, on Flickr

Framebouwen smaakt naar meer en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de bouw van mijn volgende frame voor te bereiden. Na de nodige experimenten, oefenstukken, etc. en het bouwen van een framemal ben ik nu echt aan mijn frame begonnen.

Het concept: Het wordt een ‘all season racer’. Een racefiets geschikt om het hele jaar mee door te rijden. Zomers kaal met smalle bandjes, in de herfst met een paar kleine aanpassingen geschikt te maken voor een winter vol nattigheid, modder, sneeuw, etc. Ook af en toe een onverhard paadje moet geen probleem zijn. Dus een raceframe met schijfremmen en ruimte voor wat bredere banden en vaste spatborden. Vorige winter reed ik al op een vergelijkbaar concept op basis van een standaard frame. Het concept beviel toen erg goed, het frame een stuk minder. Daarom ga ik er nu zelf een bouwen.

Het frame: STAAL, dat is duidelijk. Staal is het materiaal met het karakter en de technische eigenschappen die mij aanspreken. Daarnaast is het een heel mooi materiaal om mee te bouwen. Klassieke stalen frames zijn niet zo mijn ding dus MODERN moet het zijn: lugless, vloeiende verbindingen dmv fillet brazing, strakke lijnen, compacte geometrie, gebruik van oversized buizen waar zinvol en klaar voor een moderne afmontage.
Het grote voordeel van zelf je eigen frame bouwen is natuurlijk dat je ‘m perfect op maat en naar wens kan bouwen. Dat beperkt zich niet tot de geometrie, maar de keuze aan buizen (maat, vorm, wanddikte, etc.) en andere onderdelen biedt ook de mogelijkheid om de rijeigenschappen en de looks helemaal naar wens te maken. Maar daarover later meer.

Hier zijn alvast de buizen:
Afbeelding
Columbus Zona tube set by bart fiets, on Flickr

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 feb 2014 10:32

Mooi project, ga ik zeker volgen!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 20 feb 2014 11:06

Heel cool! Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 20 feb 2014 11:54

Nice, blijf dit wel volgen. Ben erg benieuwd en respect voor wat je doet!

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 20 feb 2014 13:36

G A A F !

Topic ga ik volgen en veel succes en plezier Bart!
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 feb 2014 14:03

Cool! Ik ga ook volgen ;)

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 20 feb 2014 14:22

Een eigen frame opbouwen is nogwel een stapje verder dan een eigen fiets opbouwen, mooi.

Ben erg benieuwt naar het proces, neem maar voldoende foto's ;)

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 20 feb 2014 18:58

Ik denk dat je een hoop volgers krijgt (hebt)! Ook ik ben zeer benieuwd!
In ieder geval heel veel succes gewenst!

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 20 feb 2014 19:06

Altijd leuk om te volgen! , benieuwd naar de volgende foto,s en succes met het project.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 feb 2014 20:26

Leuk!

Vroeger veel gesoldeerd en kan uit ervaring vertellen dat een frame bouwen één is maar een recht frame nog iets heel anders (zelfs bij bekende framebouwers stonden frames regelmatig uit het lood).

Lugloos is nog iets lastiger en wil je dan echt recht dan zal het maken van de mal om de boel goed in te spannen meer werk zijn dan de eigenlijke productie.

Ben benieuwd.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 20 feb 2014 22:22

Mooi setje buizen zal ie dan een stukje lichter mee worden dan je huidige frame neem ik aan.

Gaaf project! Maar ik zie bij je oude project dat het met je werkplaats wel goed zit. Mooie apparatuur heb je er voor... ;). Fillet brazing ziet er ook erg mooi uit van wat ik heb gezien op de Cyclo Cycles fiets van een fietsmaat...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 feb 2014 22:59

Echt een stoer project!
Ik ben heel benieuwd, dat wordt smullen.
Afbeelding

Plaats reactie