Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 20 feb 2014 23:07

Mooi handwerk!
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 feb 2014 09:51

Wow, wat een enthousiaste reacties! Dan zal ik hier maar meteen verder gaan met deel 2.

HET ONTWERP: Als eerste moet het ontwerp natuurlijk worden uitgewerkt en de definitieve maten bepaald. Omdat de geometrie van het vorige frame al goed was heb ik deze als uitgangspunt genomen, met een paar kleine aanpassingen: Om ruimte voor de bredere banden en spatborden te scheppen wordt de liggende achtervork wat langer (15mm) en komt er een hogere voorvork in. Ter compensatie wordt de balhoofdbuis dan een stuk korter (30mm). Verder wordt de zithoek een graadje steiler om het zadel helemaal mooi met het midden van de brug op de zadelpen aan te laten sluiten en wordt de bovenbuis iets korter (10mm, icm een iets langere stuurpen). Ik heb het frame 1:1 uitgetekend op een plaat MDF (een stuk strakker als op papier).

Afbeelding
Finishing the frame design by bart fiets, on Flickr

Dit uittekenen helpt om alles goed te overzien en is straks een nuttige referentie voor het op maat vijlen van de buizen. Naast de basisgeometrie moeten hier ook de overige details uitgewerkt worden (oa keuze van dropouts, kabelvoering, plaatsing van remmen, details van de achtervork, etc.) tot en met de uiteindelijke afmontage. Maar daarover later meer.

DE BUIZEN: Ik heb gekozen voor Columbus Zona. Dit is een bekende, veelgebruikte set met een goede balans tussen stevigheid, gewicht, en prijs. Hij is vooral bedoeld voor de wat stevigere frames (MTB, trekking, etc.) en past zodoende ook goed bij mijn lengte en gewicht (beide XL). Mede daarom heb ik de buizen voor het hoofdframe oversized gekozen (waarbij oversized staal nog steeds relatief slank oogt). De onderbuis is een ‘megatube’ met een eivormige doorsnede. Dit geeft een flinke onderbuis die toch mooi aansluit op de balhoofdbuis (een ronde is al snel te breed).

VOORBEREIDINGEN: Na ontvangst van de buizen heb ik ze als eerst goed schoongemaakt en nagekeken. Daarna alle buizen gelabeld en de dikwandige uiteindes gemarkeerd (met rood) aan de hand van de specificaties van Columbus (de zit-, schuine-, en bovenbuis zijn dunwandig (0,5mm) in het middendeel en wat dikwandiger op de uiteinden (0,7-0,8mm)).

Afbeelding
Tubes cleaned, checked, labeled, and marked by bart fiets, on Flickr

Daarna de buizen voor het voorframe voorzien van een centerlijn die oa zal dienen als referentie bij het vijlen van de ‘miters’ (de aansluitingen op de aangrenzende buizen) en het uitlijnen van de buizen in de framemal.

Afbeelding
Centerlining by bart fiets, on Flickr

Ook de balhoofdbuis heb ik alvast op maat gezaagd en vlak gefreesd.

Afbeelding
Facing the head tube by bart fiets, on Flickr

TUBE MITERING: Dan is het tijd om de buizen op maat te maken en de miters te vijlen. Dit doe ik aan de hand van de bouwtekening en met de buizen op hun plek in de framemal. Met een beetje oefening is dit goed met de hand te vijlen en vooral een kwestie van passen, bijvijlen, passen, bijvijlen, etc. totdat hij mooi aansluit, in het midden valt (aansluitende centerlijnen), de juiste hoek heeft, en de complete buis precies de juiste lengte heeft. Dit laatste geldt voor de onderbuis en bovenbuis die op beide uiteinden een miter hebben).

Afbeelding
Filing, fitting, filing, fitting, etc. by bart fiets, on Flickr

Zo, dat lijkt me voor nu wel even voldoende. Laat maar weten als er dingen onduidelijk zijn of als jullie specifieke vragen hebben.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 feb 2014 09:56

@Sharkman113: Een recht frame bouwen is inderdaad niet zo makkelijk. Een goede framemal en/of vlakplaat is daarvoor erg belangrijk. Daarom heb ik ook eerst de tijd genomen om een goede framemal te bouwen.

Afbeelding
Framejig complete by bart fiets, on Flickr

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 feb 2014 10:03

Erg fraaie update, we hebben hier te maken met een iemand met kennis van zaken, zoveel is duidelijk !

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 21 feb 2014 10:07

Jaloers op zoveel kunde! Ga dit met plezier volgen.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 feb 2014 10:35

rielplayer schreef:Jaloers op zoveel kunde! Ga dit met plezier volgen.
+1!!! Bart, komen deze kennis en handvaardigheden alleen voort uit een goed doorontwikkelde hobby, of is het een uitvloeisel van je professionele activiteiten? Hoe dan ook, reuze interessant om hier mee te kunnen kijken 8-) !
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 feb 2014 10:42

Zo'n Gamma waterpas heb ik ook :P maar de rest van het gereedschap kan ik alleen maar jaloers op zijn. Op de vijlen na dan, daar heb ik altijd een gruwelijke hekel aan gehad op de MTS destijds. Mooi gereedschap is bijna net zo leuk als een mooie fiets. Waarom heb je de balhoofdsbuis niet vlak gedraaid in de draaibank Bart?

Geweldig project, super dat je zoiets aandurft!!
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 21 feb 2014 11:43

Met het gereedschap zit het wel goed zo te zien . Mooi om te volgen, kijk nu al uit naar de volgende update!!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 feb 2014 12:13

Leuk.
Dit ga ik zeker volgen.
Maar toen ik vroeger in mijn opleiding 'bijvijlen' zei, kon ik een slag voor mijn haren krijgen. ;)

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 21 feb 2014 12:33

JALOERS op zoveel vakmanschap.
Leuk om te zien, maar ook tamelijk ontnuchterend voor mijn wilde plannen ooit eens mijn eigen baanframe te bouwen. Gaat nog even duren ben ik bang, zeker voor iemand zoals ik die nooit iets aan metaalbewerking heeft gedaan.
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 21 feb 2014 12:47

Wauw, wat gaaf! Ook ik zal dit topic zeker blijven volgen. Ben benieuwd naar het resultaat :)

retour
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2014 15:11

retour 21 feb 2014 12:55

Heb jij ooit doorgerekend wat de krachten op jou verbinding aan de zadelpen zijn met zo`n lange zadelpen?
Ik zie ook een draaibank staan wellicht ook nog een freesbank?
Heb je ook een model gemaakt (tekening) van je frame in NX of Soldiworks etc..?

Plaats reactie