Hay mede lot genoten
Als nieuweling hier(fietser)heb ik wat vragen(zoek functie al gedaan! ? ?)
Ik ben op zoek naar vervanging voor de Supra´s die standaard onder mijn Sensa Fermo 2014 crosser zitten.
Ik heb voor een crosser gekozen omdat ik óók graag aanmodderen wil in het bos(begin dat ook steeds leuker te vinden,de vrouw minder) Helaas heeft mijn rijstijl ervoor gezorgd dat ik wat sneller aan vervanging toe ben dan geplant (moet een helm gaan dragen )
Voor het "gewone" heb ik een 2éhandse Mavic Ksyrium SLS Hiermee ga ik strak ! Zeer tevree.
De vraag is, voor niet verharde weg, welk set en waarom.Want, ik ben natuurlijk aan het twijfelen !
Na wat onderzoek en met wat ik uit mijn pinpasje nog kan/mag wringen ,kom ik ± op o.a. dit setje : Fulcrum Racing Quattro CX En dat is denk ik wel goed genoeg ! Hoef geen world champ te rijden.
Waar moet ik/je op letten buiten het gewicht ,mijn gewicht, het rol vermogen, prijs en duurzaamheid. Hoe kan ik ong. weten of ik langer met een wiel kan,en dus ook hoe makkelijk kan ik onderdelen vinden en vervangen .(bv: De Mavic heeft al weer ander spaakspanner nodig dan dat ik al heb)
Kan men ook op gewone roadset met cross bandje erop het betere van de weg af werk gaan doen. Hoe gedraagt een fiets zich met zo'n combi. Doet het aantal spaken er toe,afdichting van naaf ,stijfheid of juist niet, of zijn het de soort bandjes die het doen?
Net als ik denk dat ik een geschikte heb gevonden. Lees ik steeds net iets negatiefs erover dat setje, ook die in deze forum voorbij komen,...
Ja ,ik weet, het zijn veel vragen. Maar volgens mij zijn bij deze Forum genoeg wijzen (uit oosten ) die hierover wat zinnigs kunnen vertellen. Ik zou het enorm waarderen ,alles is welkom!
Oja ,een 29er /twentyniner heeft toch ook maat ♀622 /28" , vanaf 23mm<> velg? Waarom wordt deze niet gebruikt in het veldfietsen ? Hierin is toch redelijk wat keuze te maken.
Of ben ik nu een oud verwarde man ?
Hoop dat ik hiermee een fijne discussie op gang krijg.Want ik weet het echt niet ! a Newbee.
Hiervoor is deze forum er ,Toch?
Alvast bedankt
Een tevree Sensa rijder
cx wielset
over alle wielen is wel wat negatiefs te zeggen echter zijn de R4 heel erg goed.
De CX versies zijn beter afgedicht dan de normale versies dus zeker bij een crosser doe je daar goed aan om die te pakken
De CX versies zijn beter afgedicht dan de normale versies dus zeker bij een crosser doe je daar goed aan om die te pakken
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik sluit me bij bovenstaande opmerking aan.
Je kunt bij crossfietsen gewone wegwielen gebruiken. In feite is de Fulcrum Quattro dat ook. Maar, door er een cx op te zetten (en natuurlijk afgedichte lagers te gebruiken) geeft men bij Fulcrum aan dat deze wielen specifiek geschikt zijn voor het veldrijden.
Voor het grootste deel gewoon een manier om er meer van te verkopen.
Maar, neemt niet weg dat het hele fijne wielen zijn. Ik heb ze zelf ook onder mijn crosser.
Ik fiets met deze wielen ook gewoon mijn clubritten op de weg. Gewoon racebandjes er op, en gaan.
Uitwringen dus dat pinpasje!!!!
Je kunt bij crossfietsen gewone wegwielen gebruiken. In feite is de Fulcrum Quattro dat ook. Maar, door er een cx op te zetten (en natuurlijk afgedichte lagers te gebruiken) geeft men bij Fulcrum aan dat deze wielen specifiek geschikt zijn voor het veldrijden.
Voor het grootste deel gewoon een manier om er meer van te verkopen.
Maar, neemt niet weg dat het hele fijne wielen zijn. Ik heb ze zelf ook onder mijn crosser.
Ik fiets met deze wielen ook gewoon mijn clubritten op de weg. Gewoon racebandjes er op, en gaan.
Uitwringen dus dat pinpasje!!!!
Al je crosser gewoon velgremmen heeft gaat een mtb discwiel sowieso niet lukken. Maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen qua maat dan. Ik ken juist mountainbikers, die hun racefietswielen aanpassen om ze in een mountainbikeframe met velgremmen te plaatsen voor hun strandfiets... Dus maken van een 130mm achterwiel een 135mm achterwiel. Voorwielen zijn altijd wel 100mm....yurley schreef: Oja ,een 29er /twentyniner heeft toch ook maat ♀622 /28" , vanaf 23mm<> velg? Waarom wordt deze niet gebruikt in het veldfietsen ? Hierin is toch redelijk wat keuze te maken.
Of ben ik nu een oud verwarde man ?
Maar misschien is dat gelijk je antwoord op je vraag. Een 130mm is soms aan te passen naar 135mm (om in een mtb-frame te kunnen monteren). Een 135mm achterwiel kun je niet altijd smaller maken naar 130mm. Of dat in in de toekomst nog gaat veranderen, geen idee. Maar veel schijfrem crossers hebben nu meestal een 135mm achterwiel (en niet de racefietsstandaard van 130mm).
Je hebt het over de as breedte, om het wiel in het frame te kunnen hangen ? zo ja, dan kan ik zeggen dat het begrijp ,eindelijk !
Zo niet , dan graag iets meer info . want waarom kan het wel van 130mm > 135mm . en niet eraf ,wordt er dan stukje bij gebreeien. Of heb je het over de naaf breedte
Idd ik heb velg remmen
Zo niet , dan graag iets meer info . want waarom kan het wel van 130mm > 135mm . en niet eraf ,wordt er dan stukje bij gebreeien. Of heb je het over de naaf breedte
Idd ik heb velg remmen
!35 naar 130 kan best.
As inkorten en spacertje weghalen, en opnieuw centreren.
Geen werkje voor beginners.
Van 130 naar 135 moer er uiteraard een langere as gemonteerd worden en ook weer opnieuw gecentreerd.
As inkorten en spacertje weghalen, en opnieuw centreren.
Geen werkje voor beginners.
Van 130 naar 135 moer er uiteraard een langere as gemonteerd worden en ook weer opnieuw gecentreerd.
Cheap light strong, choose two
Ik had het inderdaad over de breedte van de naaf. Bij mountainbikes is de normale breedte 135mm, bij racefietsen en cyclocrossers 130mm. Echter doordat cyclocrossers met discwielen vaak mtb naven zijn gaan gebruiken wijkt de frame-breedte bij cyclocrossers met disc weer af. Momenteel is die ook 135mm, wat ook geldt voor racefietsen met schijfremmen, maar dat komt eigenlijk omdat voor schijfremmen veel techniek uit de mtb-wereld is overgenomen.
Maar jouw crosser heeft dus gewoon een 130mm frame voor een 130mm naaf. Hetzelfde als een standaard racefietswiel. Sommige systeem naven zijn dan wel weer heel makkelijk om converteren door de end-caps te vervangen, maar in veel gevallen kan dat niet (of het is ingewikkeld). In het slechte geval moet inderdaad je velg opnieuw uitgelijnd worden, omdat bij 5mm smaller of breder maken de afwijking van de velg 2.5mm zal zijn.
Maar jouw crosser heeft dus gewoon een 130mm frame voor een 130mm naaf. Hetzelfde als een standaard racefietswiel. Sommige systeem naven zijn dan wel weer heel makkelijk om converteren door de end-caps te vervangen, maar in veel gevallen kan dat niet (of het is ingewikkeld). In het slechte geval moet inderdaad je velg opnieuw uitgelijnd worden, omdat bij 5mm smaller of breder maken de afwijking van de velg 2.5mm zal zijn.
Dank. Jullie zijn verhelderend .Ik snap het !
Ik ben even de schuur ingedoken.De schuifmaat er bij en idd is het de naaf breedte wat het verschil maakt, ong. 4.5mm tussen de crosser en de mtb. met smaller eindcap en iets stretchen zou het kunnen. Er zijn toch ook Twentyniners met velg rem?
Ik heb mijn tour fiets al 2x moeten centreren, het lastig maar te doen.
Ik ben even de schuur ingedoken.De schuifmaat er bij en idd is het de naaf breedte wat het verschil maakt, ong. 4.5mm tussen de crosser en de mtb. met smaller eindcap en iets stretchen zou het kunnen. Er zijn toch ook Twentyniners met velg rem?
Ik heb mijn tour fiets al 2x moeten centreren, het lastig maar te doen.
Voor jouw crosser kun je gewoon een degelijke racefiets wielsetje monteren, want die is gewoon 130mm breed. Daar zou ik niet moeilijk voor doen om naar een 29er velg voor velgremmen te gaan zoeken, die je vervolgens nog om een naaf moet laten bouwen.
Dus die Fulcrum Racing Quattro CX is prima voor wat je zoekt...
Dus die Fulcrum Racing Quattro CX is prima voor wat je zoekt...
Serieuze mountainbikes hebben allemaal schijfremmen tegenwoordig.yurley schreef:Er zijn toch ook Twentyniners met velg rem?
Er zijn wel 28" (ETRO 622) 'trekking' wielsetjes voor velgremmen, die kosten enorm weinig trouwens.
Maar gewoon een race setje werkt ook.
Als het goedkoop en serviceable moet zijn en gewicht geen issue is kun je ook nog zoiets kopen: http://www.rose.nl/artikel/atb-wielset- ... aid:640688
1 spacertje aan de linkerkant van de as eraf, paar mm van de as afzagen, wiel opnieuw centeren en je hebt voor minder dan € 100 een bombproof setje
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Maar als newbee lijkt me dat nou niet de meest voor de hand liggende weg, al zegt yurley dat hij een wiel (velg dus) zelf kan richten. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijkker kan.scepticus schreef:1 spacertje aan de linkerkant van de as eraf, paar mm van de as afzagen, wiel opnieuw centeren en je hebt voor minder dan € 100 een bombproof setje
Voor yurley lijkt me verstandiger gewoon een velgrem racefietswielsetje die al 130mm breed is of dat Fulcrum CX setje (al is dat niet heel veel anders) aan te schaffen waar je verder niets aan hoeft te doen (misschien alleen even de remblokken opnieuw afstellen omdat de velg iets breder of smaller is). Crossbandje monteren en klaar.