Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen

mwouters
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 aug 2010 01:29

mwouters 27 aug 2010 21:43

Ik wil eens kijken voor eventueel een nieuw set wielen. Maar ik wil iets leuks hebben. Ik vind eigenlijk altijd al de "raar" gespaakte wielen mooi. Dus 24 spaken verdeel in 8 groepjes van 3 enz ( zoals hier http://rose.nl/output/importbilder/arti ... 5309_1.jpg). Nu wil ik natuur;ljk niet teveel uitgeven. Het hoeft er alleen leuk uit te zien en hoeven niet beter qua gewicht of dergelijke te zijn als die wat er nu op zitten ( zwarte stalen 32 spaaks meen ik ). Hebben mensen tips voor mij van wielen zoals die campagnolo. Voor een setje goedkope wielen wil k rond de 100 a 150 euro uitgeven

mvg
Giant ocr 3.0

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 28 aug 2010 00:26

rodi airline mss..

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 28 aug 2010 02:34

Campagnolo Khamsin

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 29 aug 2010 00:42

Fulcrum racing 3 achterwiel is 2 to 1 gespaakt ziet ook best apart uit!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2010 01:32

raleighrick schreef:Fulcrum racing 3 achterwiel is 2 to 1 gespaakt ziet ook best apart uit!


TS heeft 100 tot 150 Euro opgegeven als budget.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 aug 2010 02:28

Khamsin is inderdaad de beste keus, ik heb deze al voor 100 Euro gezien, 119 is vrij normaal. Dit zijn heel goede wielen die G3 Spaak patroon hebben, ze zijn alleen wat zwaar maar dat geld niet als je de prijs in ogenschouw neemt. (In Amerika vragen ze daar $325 dollar voor)

Campa Vento is zo een 125 gram lichter maar daar moet je dan 159 (Salden) voor neertellen.

Fulcrum Racing 7 is nagenoeg hetzelfde als de Khamsin maar heeft een iets normaler ogend spaakpatroon maar dan wel weer een rode blinkende naaf. (kan leuk zijn als het bij je fiets past)

Al het andere in die prijsklasse vind ik niet interessant
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 aug 2010 04:18

Hoi,

Wat betreft excentrieke spaakpatronen is Gipiemme sinds jaar en dag heer en meester.

Wat je ziet bij Campa, Bontrager enz, veel er van is ooit eerst door Gipiemme uitgebracht.
Terecht of niet.

Het G3 patroon van Gipiemme/Campa en het 2:1 patroon bij Fulcrum berusten op hetzelfde principe.

Je wil de spaakspanning over het achterwiel zo homogeen mogelijk houden, door nu maar half zoveel spaken aan de niet aandrijfkant te gaan gebruiken moet je om het gebrek aan spaken dit gaan compenseren door de spanning op die spaken te verhogen.

Je spanningen op je wiel zijn hierdoor beter in evenwicht in vergelijk met een 2 maal kruis/radiaal patroon en je wint aan gewicht doordat je minder spaken gebruikt.
Idem ditto voor het minder bekende kraaienpoot patroon. (Enkel met gebogen spaken)
Nadeel is wel dat je wiel lateraal minder stijf is.


Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 aug 2010 10:02

fdegrove schreef:Je wil de spaakspanning over het achterwiel zo homogeen mogelijk houden, door nu maar half zoveel spaken aan de niet aandrijfkant te gaan gebruiken moet je om het gebrek aan spaken dit gaan compenseren door de spanning op die spaken te verhogen.

Contradictio in terminis... ;)

Het gaat er dus niet om om de spaakspanning gelijk te houden aan weerskanten. De crux zit 'm in het verschil in aansluithoek van de spaken op de velg.

De spaken aan de aandrijfzijde sluiten met een kleinere hoek aan en hebben dus loodrecht op het wiel een kleinere krachtcomponent. De spaken aan de andere zijde hebben een gunstigere hoek en die krachtscomponent per spaak is groter (bij gelijke spanning). Daarom kan aan die zijde volstaan worden met minder spaken om de velg toch gelijk te belasten (met krachten!). Daardoor is de spanningsverdeling in de velg evenwichtiger.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 aug 2010 11:45

Hoi,
Contradictio in terminis...
Neen, ik leg alleen even uit wat er gebeurt met de spaakspanning als je van een klassiek 2 kruis DS en radiaal NDS gespaakt wiel vertrekt en dan de spaken die aan de NDS tussen twee kruisingen in zitten wegneeemt.

Nu denk ik niet dat er in praktijk zo'n wielen rondrijden, het was maar om het eenvoudig te houden. :D

Ciao, ;)

P.S. Mocht je je geroepen voelen om het onderlinge verschil tussen G3, 2:1 en crowfoot uit te leggen.....
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 aug 2010 12:19

IMO is het nogal vreemd om het G3/2:1-spaakpatroon te onderbouwen zonder het over de aansluithoek te hebben en het terug te brengen tot het weglaten van spaken...dat is alles.

Wat valt er over het verschil tussen G3 en 2:1 te zeggen...? Het ene is lelijk, het andere mooi? ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2010 12:36

G3 is toch gebaseerd op 't zelfde sprookje als 'paired spokes' zoals Bontrager een paar jaar geleden had. Ze beweren dat het beter is omdat er geen stress in de velg zit op de stukken tussen de spaken. Dat klopt wel, probleem is alleen dat de velg ook niet wordt ondersteund en je dus altijd aan een zwaardere velg vast zit. 2:1 heeft dat nadeel niet. Een achterwiel wordt gewoon veel betrouwbaarder van 2:1 inspaken, zeker als je een licht wiel wilt bouwen. Is gewicht niet zo belangrijk, dan is een andere optie om dikkere spaken aan de DS te gebruiken.
Gelukkig is Campa overigens weer afgestapt van het G3 profiel in de goedkope voorwielen, want dat was wel zo'n ongelooflijk domme actie van ze.

Crowfoot heeft niets overeen met G3 en 2:1. De spaken zijn daar gegroepeerd in groepjes van 3 waarvan de middelste spaak radiaal loopt en de andere 2 gekruist. Het ziet er leuk uit, maar voegt volgens mij niets toe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 29 aug 2010 20:43

Lcsmt schreef:
raleighrick schreef:Fulcrum racing 3 achterwiel is 2 to 1 gespaakt ziet ook best apart uit!


TS heeft 100 tot 150 Euro opgegeven als budget.


Sorry niet gezien!
Mijn excuses

Plaats reactie