Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelpen afgebroken....wat nu?

RWBlackSmith
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2014 21:31

RWBlackSmith 15 feb 2014 20:51

sloeren schreef:Bovendien moet je vreselijk voorzichtig zijn met het aanbevelen van producten van buitelaar, altijd.
had ook van bouwmaat of gamma kunnen zijn, een plaatje is meer dan..

Deze zadelpen breken wel vaker en deze zit om een duistere reden ecccccht vast.
ik zaag deze boven de buis door, en gebruik deze ruimer op een boormachine, heb een kleine verlenger bij zodat ik ook dieper in de buis komt, ik gebruik meestal 2 maten van de 7 die ik heb.
rustig op en neer halen, laatste stukje komt meestal los door de warmte.

mathew
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2013 13:42

mathew 22 feb 2023 20:22

De zadelpen van mijn MTB brak enkele dagen geleden af vlak bij de inklemming. De vraag was hoe het restant van de pen er uit te krijgen. Ik heb diverse forums bezocht, maar uiteindelijk gekozen voor een aanpak die ik nog nergens gevonden heb. Vandaar dat ik hem hier wil documenteren.

Mijn zadelpen was van aluminium en had 27.2 mm diameter. Het frame is van titanium (Airborne). Aluminium en titaan staan bekend voor het aangaan van een corrosieve verbinding die de pen muurvast kan zetten in de zadelbuis. Daarom is een anti-seize vetlaag tussen de twee metalen heel belangrijk. Ik heb het zadel de afgelopen jaren enkele keren in hoogte versteld en dat ging met veel moeite. Van het laatste jaar kan ik me niet herinneren dat ik de zadelpen losgemaakt heb.

Mijn aanpak was het inslaan van een sterretje, zoals je dat gebruikt in een Ahead stuurklem, in het restant van de pen. Daar zijn flinke hamerklappen voor nodig. Om te voorkomen dat de pen door die klappen dieper in de buis zou zakken, heb ik eerst een gaatje in de pen geboord van opzij, door de open sleuf in de kraag van de zadelbuis. Een spijker of schroefje in het gat blokkeert dat de pen dieper zakker (foto 1 ).

Vervolgens plaatste ik een opvulring (28,5 mm inwendig) van 1 cm hoogte bovenop de zadelbuis en daar weer bovenop een afdekkap met een extra lange moer (40 mm). De moer heb ik goed ingevet om te zorgen dat bij de hoge trekkrachten hij toch met weinig frictie door de schroefdraad van het sterretje draait. Het spannenste moment was natuurlijk bij het aandraaien met vraag of er beweging in zou komen. Ik moest de inbussleutel flink aantrekken maar begon de pen omhoog te bewegen. Geleidelijk ging de takelbeweging steeds soepeler. Iedere keer wanneer de pen de hoogte van de opvulring omhoog was gekomen, plaatste ik een nieuwe opvulring bovenop de vorige. Na ca. 6 cm takelen had ik voldoende ruimte om het restant met een waterpomptang omhoog te sjorren.

De foto's maken het verhaal duidelijker (foto's 1 en 2 zijn genomen toen de pen al een centimeter omhoog gekomen was ; het gaatje opzij zat in het begin van de operatie om het onderste punt in de sleuf). De laatste foto toont het gehele instrumentarium en de stukken van de zadelpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 feb 2023 20:38

Ik vind het een creatieve oplossing. Complimenten daarvoor!

Maar ik denk dat ondanks dat de pen gebroken is deze niet echt heel vast heeft gezetten in het frame. Alleen je had er nog nauwelijks houvast op. Als ie echt vast zit dan red je t niet met een dergelijk kleine bout. Die bout of het draad in je stermoer breekt dan gewoon af.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 22 feb 2023 20:39

Ik vind dit behoorlijk briljant.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 feb 2023 22:06

De eerste keer in de geschiedenis van de homo sapiens dat een starnut wordt gebruikt om een zadelpen uit een frame te halen. Slim gedaan !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2023 22:14

Ik ga de starnutoplossing onthouden ;-).

mathew
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2013 13:42

mathew 22 feb 2023 22:17

thestudent schreef: 22 feb 2023 20:38 Maar ik denk dat ondanks dat de pen gebroken is deze niet echt heel vast heeft gezetten in het frame. Alleen je had er nog nauwelijks houvast op. Als ie echt vast zit dan red je t niet met een dergelijk kleine bout. Die bout of het draad in je stermoer breekt dan gewoon af.
Ik denk dat je met deze constructie een enorme verticale kracht op het restant zadelpen kunt uitoefenen. Een inbussleutel met 10 cm arm en een M6 moer met een spoed van 1 mm: daar moet iemand wel aan kunnen rekenen. Ik heb geen idee wanneer het sterretje het begeeft. Gelukkig werkte het bij mij, anders had ik het frame waarschijnlijk moeten weggooien. Laat iemand die een gevalletje 'echt vast' bij de hand heeft , het maar eens uitproberen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 feb 2023 23:02

Inspiratie, dank. Heb nog een mooie Breezer waar de zadelpen in vast zit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 feb 2023 08:34

Een 10cm arm is vrij kort.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mathew
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2013 13:42

mathew 23 feb 2023 10:55

thestudent schreef: 23 feb 2023 08:34 Een 10cm arm is vrij kort.
Onzin student, met een 10 cm arm krijg je al een factor 600 versterking van de kracht op de arm. Dat is meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door mathew op 23 feb 2023 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 feb 2023 11:17

Je moet die energie die je erin stopt wel verdelen op het oppervlak van de hele pen. Hoe verder hij erin zit en hoe vaster hij zich gelast heeft des te lastiger het wordt. Jou grootste probleem was houvast krijgen en dat heb je prima opgelost.

Mijn meest gebruikte methode is zadelpen in de bandschroef en dan het frame gebruiken als arm. Meestal als je de pen gedraaid krijgt gaat hij er daarna ook uit. Maar dan heb je op een gemiddeld frame +-55cm aan heflboom van de pen naar de balhoofdbuis.
En dan nog zijn er in die situatie zadelpennen geweest die niet wilden bewegen. En dan hang ik er met 70kg aan. In die situaties geloof ik niet dat deze methode kan werken. Iets gaat er dan afbreken en dat is waarschijnlijk de kop van je bout. Ik heb wel andere creatieve oplossingen gezien met onder andere stalen pennen waar een m12 bout op gelast werd zodat er dan met een draadeind of balhoofdpers getrokken kan worden.

Mijn last resort is chemisch met NaOH de aluminium zadelpen oplossen. Alleen in stalen/titanium en carbon frames. En je lak gaat er mogelijk aan. En t is redelijk gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door thestudent op 23 feb 2023 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 feb 2023 11:19

Prima, slimme oplossing!
Is het niet een idee om bij titanium koper pasta te gebruiken?

Ik doe dat vaak met titanium.

Plaats reactie