Pagina 1 van 3

Tijdritpositie

Geplaatst: 17 jan 2014 19:46
door jordendh
Hallo iedereen,

Ik beschik over een ridley dean maat m.
Ben zelf 1m80
Weet iemand bepaalde formules voor tijdrit posities?
Ik heb namelijk een probleem dat ik met mijn knie tegen elleboog kom.
Mijn stuurpen mag niet langer want ik moet mij houden aan uci regels!

tips aub

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 17 jan 2014 20:30
door Coulthard1984
formules voor tijdritposities, dat moet je me eens uitleggen.

voor de regels UCI:
http://www.knwu.nl/wp-content/uploads/2 ... -20141.pdf
1.3.013 pagina 93; zadel 5 cm achter bracket
1.3.023 pagina 97; stuur max. 75 cm tot hart bracket, of 80 cm om morfologische redenen (voor mensen langer dan 1m 75cm is het al gauw 80 cm)
Van een van beide mag worden afgeweken vanwege morfologische redenen; deze heb jij zeer waarschijnlijk niet als je 1m 80cm lang bent. (ik heb ze tenminste niet en ben 1m 82cm).

Voldoe je aan de hierboven gestelde eisen?

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 17 jan 2014 21:22
door kees0251
jordendh schreef: Ik heb namelijk een probleem dat ik met mijn knie tegen elleboog kom.
Mijn stuurpen mag niet langer want ik moet mij houden aan uci regels!

tips aub
Armen dichter bij elkaar en knieen wat naar buiten.
Zadel zo hoog mogelijk.

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 17 jan 2014 21:37
door AvS
Knieën naar buiten vind ik geen fijn idee. Had zelf ook dat probleem (ben 1.90m, dan zijn de UCI regels wat krap). Uiteindelijk heb ik alléén mijn armsteunen naar voren geplaatst (maar het stuur dus niet), en houd ik het stuur helemaal aan het einde vast (kan net, beetje bij de shifters). En daarnaast zoals Kees0251 zegt, zadel zo hoog mogelijk. Werkt voor mij erg goed.

Maar zit je niet in een ploeg waar ze eea kunnen adviseren?

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 20 jan 2014 15:18
door amclassic-fan
Coulthard1984 schreef:formules voor tijdritposities, dat moet je me eens uitleggen.

voor de regels UCI:
http://www.knwu.nl/wp-content/uploads/2 ... -20141.pdf
1.3.013 pagina 93; zadel 5 cm achter bracket
1.3.023 pagina 97; stuur max. 75 cm tot hart bracket, of 80 cm om morfologische redenen (voor mensen langer dan 1m 75cm is het al gauw 80 cm)
Van een van beide mag worden afgeweken vanwege morfologische redenen; deze heb jij zeer waarschijnlijk niet als je 1m 80cm lang bent. (ik heb ze tenminste niet en ben 1m 82cm).

Voldoe je aan de hierboven gestelde eisen?
De regels zijn voor dit jaar weer wat veranderd. Morfologische gedoe hebben ze afgeschaft, je mag nu je zadel tot 0 cm naar voren schuiven of de extensions tot 80 cm monteren. In het geval dat je 1m80 bent heb je er waarschijnlijk meer aan om de extensions voorbij de 75 (maar dus met als grens 80 cm) te laten steken.

De manier van meten van de extensions is namelijk ook nog veranderd, dat is niet meer het draaipunt van de shifter, maar het uiteinde... :roll:

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 20 jan 2014 21:08
door AvS
De regels zijn voor dit jaar weer wat veranderd. Morfologische gedoe hebben ze afgeschaft, je mag nu je zadel tot 0 cm naar voren schuiven of de extensions tot 80 cm monteren. In het geval dat je 1m80 bent heb je er waarschijnlijk meer aan om de extensions voorbij de 75 (maar dus met als grens 80 cm) te laten steken.
Ja, amclassic-fan, lees het met interesse... Weer veranderde regels :? Toch wordt het langzamerhand lastig goed op je fiets te zitten als je lang bent. Ik gebruikte de shifters al om mijn stuur te verlengen, mag dus niet meer, en ik moet de bars nog zo'n ~60 mm terugschuiven (lengte shifters).

Ga maar weer eens meten...

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 20 jan 2014 21:44
door amclassic-fan
Iedereen langer dan 1m90 komt met deze verandering behoorlijk in de problemen, hetzelfde geldt ook voor personen die in verhouding lange armen en of rug hebben en pak 'm beet langer zijn dan 1m80.

Voor de veiligheid is deze verandering niet best, 't aantal mensen dat de hendel van de shifters beet zal pakken ipv het stuur zal alleen maar groter worden. 1x een gat of hobbel over 't hoofd zien en je hebt geen stuur meer vast.

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 21 jan 2014 00:16
door bert01
Afgelopen jaar de regels omtrend de shifters kunnen omzeilen door de shifters geheel naar beneden te zetten tijdens het meten, dan bespaar je weer een paarcm. Is slechts 0,5cm langer dan vanaf draaipunt gemeten.

Met het model van het stuur zou je nog wat kunnen spelen (door ander handpositie kunt je soms wat lengte winnen) en anders zal te echt je zadel naar achteren of omhoog moeten

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 21 jan 2014 00:17
door bert01
heb je geen foto genomen vanaf de zijkant in tt positie?

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 21 jan 2014 07:49
door amclassic-fan
bert01 schreef:Afgelopen jaar de regels omtrend de shifters kunnen omzeilen door de shifters geheel naar beneden te zetten tijdens het meten, dan bespaar je weer een paarcm. Is slechts 0,5cm langer dan vanaf draaipunt gemeten.

Met het model van het stuur zou je nog wat kunnen spelen (door ander handpositie kunt je soms wat lengte winnen) en anders zal te echt je zadel naar achteren of omhoog moeten
Afgelopen jaar werd er nog gewoon op 't draaipunt van de mechanische shifters gemeten. Voor 2014 staat er duidelijk dat 't uiteinde van de shifter gemeten wordt en dat die maximaal naar voren moet staan.

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 21 jan 2014 08:01
door japiecarbon
Staat er echt het uiteinde van de shifter? Staat er dan ook ergens dat het stuur daar niet voorbij mag komen?

Re: Tijdritpositie

Geplaatst: 21 jan 2014 10:04
door amclassic-fan
Natuurlijk, die regels zijn wel aardig dicht getimmerd door de UCI.