Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

i-mac

i-mac 27 dec 2016 22:51

indewind schreef:Ha, I-Mac is ook een Squirt gebruiker, maar een ultrasoon reiniger aanschaffen, zo ver ben ik nog niet..Ben benieuwd hoe dat bevalt. Wil graag weten tzt welk apparaat je hebt gekocht en hoe het bevalt.
En ja, ik vind fietspoetsen en onderhoud ook wel aardig voor een regenachtige middag, maar nog gebruik ik de fiets waar die voor bedoeld is.
Zodra het toestel ten huize aankomt, ga ik alles ten gronde testen. Je kan zo een toestel wel voor meer zaken gebruiken. Ook juweliers, tandartsen, tattoo shops, ziekenhuizen, enz ... gebruiken zo een ultrasoon toestel. Of bv. voor het grondig reinigen van een douchekop. Alleen heb je veel verschillende soorten. Vooral de inhoud van de tank is belangrijk als je wat grotere spullen wil wassen.

Fiets poetsen, daar maak ik graag tijd voor. Daar laat ik aan avond voor de buis zitten graag voor ... staan. Met wat goede muziek erbij :-)

Ik gebruik nu al meer dan een jaar Squirt Wax en ben daar zeer tevreden over. Wel volgens de instructies gebruiken. Er zijn trouwens al mensen die wax smelten en dan de ketting in zo een wax bad leggen. De resultaten zouden nog beter zijn dan de squirt wax. Maar dat ga ik (nog) niet doen. Want op de lange duur heb je een extra kast nodig voor alle toestellen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 dec 2016 23:06

Kaarsvet smelten kan gewoon in een groenteblikkie in een pan heet water op het fornuis....niet bepaald een kast vol high tech apparatuur.... :)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

i-mac

i-mac 28 dec 2016 09:31

Keezx schreef:Kaarsvet smelten kan gewoon in een groenteblikkie in een pan heet water op het fornuis....niet bepaald een kast vol high tech apparatuur.... :)
:-) Ik ga het niet doen, want dat zootje kan vanaf een bepaalde temperatuur (±150°) in de fik schieten. De Squirt Wax is voldoende voor mij :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 dec 2016 12:21

Je kent de au bain Marie opstelling?
De inhoud van het groenteblik kan nooit de 100 graden overstijgen. Echt geen argument.
Het enige probleem met kaarsvet (paraffine) is dat de viscositeit te hoog is, het vloeit niet terug waar het moet zodat de smerende werking na 2 ritten te wensen overlaat. Voor de rest is het perfect.
Na een aantal jaren klooien en expirimenteren ben ik er achter dat kettingsmering dikvloeibaar moet zijn en niet vast zoals was (wax voor de alleen jargon verstaander)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

i-mac

i-mac 28 dec 2016 15:38

Net een mail ontvangen dat het ultrasoon toestel,pas binnen een paar maanden terug kan geleverd worden. Ik kan wel bij conrad bestellen, maar dat kost dan wel bijna €50 meer. Dan wacht ik wel even. Met een nieuwe cessette en nieuwe kettingen kan ik wel even wachten.

indewind
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 nov 2006 21:32

indewind 28 dec 2016 20:58

sluitschakel heb ik nooit probleem mee gehad. Mijn 16.000 km ketting is er verschillende keren af geweest en steeds gebruikte ik hetzelfde KMC sluitinkje. Werkt perfect. Ik vind juist die Shimano afbreekpennetjes vreselijk. Die zijn voor mij de enige reden dat ik geen Shimano kettingen gebruik. it als reactie op Keezx.

Het grote voordeel van Squirt is en blijft voor mij dat de ketting mooi schoon blijft. Met wat voor ander smeervet ook, het wordt altijd zwart en vies.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 dec 2016 21:02

Shimano kettingen sluiten ook prima met SRAM of KMC hoor....maar wel extra dokken voor die dingen..
Een een 16000 km ketting is dood, wat iemand ook moge beweren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 28 dec 2016 21:28

indewind schreef:sluitschakel heb ik nooit probleem mee gehad. Mijn 16.000 km ketting is er verschillende keren af geweest en steeds gebruikte ik hetzelfde KMC sluitinkje. Werkt perfect. Ik vind juist die Shimano afbreekpennetjes vreselijk. Die zijn voor mij de enige reden dat ik geen Shimano kettingen gebruik. it als reactie op Keezx.

Het grote voordeel van Squirt is en blijft voor mij dat de ketting mooi schoon blijft. Met wat voor ander smeervet ook, het wordt altijd zwart en vies.
Ik gebruik ook steeds hetzelfde sluitschakeltje (KMC en/of Connex) bij het om en om rijden met 2 kettingen. Gaat met alle merk kettingen prima zolang je maar zorgt dat je dezelfde (x)speedsluiting met dezelfde (x)speedketting gebruikt.
Of een ketting mooi schoon is totaal onbelangrijk zolang je niet met licht gekleurde kleding met de ketting in aanraking komt. Een extra reden om die niet te dragen. Het gaat om de effectieve smering c.q.om zo weinig mogelijk slijtage.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 dec 2016 12:36

Zijn er hier ook die de Sram Powerlock 11speed meerder keren gebruiken?
...

indewind
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 nov 2006 21:32

indewind 29 dec 2016 21:09

Quarantanove schrijft: Of een ketting mooi schoon is totaal onbelangrijk zolang je niet met licht gekleurde kleding met de ketting in aanraking komt.

Maar een smetteloze fiets en een mooi schoon ketting, dat is voor mij juist een lust voor het oog. Schoon ketting dat mooi stil draait, glimmende spaken in de zon en alleen het geluid van de bandjes op het asfalt. Was het maar weer zomer.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 30 dec 2016 08:51

indewind schreef:Quarantanove schrijft: Of een ketting mooi schoon is totaal onbelangrijk zolang je niet met licht gekleurde kleding met de ketting in aanraking komt.

Maar een smetteloze fiets en een mooi schoon ketting, dat is voor mij juist een lust voor het oog. Schoon ketting dat mooi stil draait, glimmende spaken in de zon en alleen het geluid van de bandjes op het asfalt. Was het maar weer zomer.
En het geluid van de wind niet vergeten. Nee inderdaad. Ik verschoot eerlijk gezegd heel hard, toen ik de eerste keer met mijn racefiets reed... ik was gewoon van altijd wel iets te horen, maar enkel het gezoem van de bandjes. Leuk.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 30 dec 2016 11:21

indewind schreef:Quarantanove schrijft: Of een ketting mooi schoon is totaal onbelangrijk zolang je niet met licht gekleurde kleding met de ketting in aanraking komt.

Maar een smetteloze fiets en een mooi schoon ketting, dat is voor mij juist een lust voor het oog. Schoon ketting dat mooi stil draait, glimmende spaken in de zon en alleen het geluid van de bandjes op het asfalt. Was het maar weer zomer.
Voor mij is bij het fietsen zowel onverhard als op de weg toerend belangrijk dat de omgeving waardoor ik rijd een lust voor het oog is. De fiets is het gebruiksmiddel daartoe en hoe die er uit ziet boeit me helemaal niets. Onderhoud er aan is om het functioneren zo doelmatig te doen zijn. Als ik eens met een groepje rijd vind ik het leukst als er iemand bij is die met een fiets rijdt die er zoals sommigen zeggen ''er niet uit ziet'' maar wel als men elkaar eens uitprobeert iedereen er uit fietst.

Plaats reactie