Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 dec 2016 12:35

Voor iemand die WD40 voor zowat alles gebruikt en voor wie dit altijd super goed werkt maakt het allemaal niet uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 26 dec 2016 12:43

Keezx schreef:Voor iemand die WD40 voor zowat alles gebruikt en voor wie dit altijd super goed werkt maakt het allemaal niet uit.
Voor iemand die veel commentaar geeft, zeg je wel weinig nuttig... :o :dislike:
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2016 10:36

WD40 is rommel wat alles een beetje kan en nergens in uitblinkt. Dat de merknaam nu ook voor wat andere producten ingezet wordt maakt het er niet bepaald duidelijker op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 dec 2016 10:53

indewind schreef:Dank voor jullie reacties. Ik heb dit topic een doorgenomen, maar wat een gedoe allemaal. Werken met verschillende kettingen en die om de 1000 km of zo vervangen, elke 3000km een nieuw ketting? Dat wil je toch niet.
De ketting gaat er bij mij toch regelmatig af (elke 2.000km zeker wel 1 of 2 keer). Kleine moeite om er dan even een andere op te leggen, heb er altijd een paar binnen handbereik liggen. Hou het ook niet methodisch bij hoeveel km elke ketting gedraaid heeft. Bij een wissel meet ik ze beide even en bij 0.75% gaan ze naar de versleten onderdelen.

Voordeel, de enige keren dat ik een nieuwe cassette koop is als ik een andere vertanding wil of nieuwe wielset heb.
indewind schreef:Daarna doorgereden tot ruim 25.000 nu en het spul ... schakelde niet meer lekker.
Nog nooit last van gehad. Behalve dan door versleten kabels.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 27 dec 2016 18:18

indewind schreef:Dank voor jullie reacties. Ik heb dit topic een doorgenomen, maar wat een gedoe allemaal. Werken met verschillende kettingen en die om de 1000 km of zo vervangen, Dat wil je toch niet.
Ik gebruik Campagnolo C-10 kettingen in combinatie met een powerlinksluiting en dan is het een fluitje van een cent.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 27 dec 2016 18:31

amclassic-fan schreef:WD40 is rommel wat alles een beetje kan en nergens in uitblinkt
Valt wel mee hoor, je moet alleen weten wáár je het voor gebruikt

i-mac

i-mac 27 dec 2016 20:14

indewind schreef:Dank voor jullie reacties. Ik heb dit topic een doorgenomen, maar wat een gedoe allemaal. Werken met verschillende kettingen en die om de 1000 km of zo vervangen, elke 3000km een nieuw ketting? Dat wil je toch niet.
Gedoe? Elke keer ik mijn poets gaat de ketting er af. Dat werkt net iets gemakkelijker.

Ik heb nu nieuwe cassettes (2) en kettingen (4) besteld voor mijn 2 fietsen. Ik ga die elke maand wisselen. Ik ga me ook een ultrasoon reiniger aanschaffen om die zaken mee te onderhouden. Dat ultrasoon reinigen duurt maar een goeie 5 minuten. Nadien goed laten drogen en Squirt wax gebruiken om de ketting weer in te smeren (3 maal herhalen voor een optimaal resultaat).

Als ik dat iedere maand 1 keer doe is dat niet veel werk. En dan zou 5000 km met 1 ketting moeten haalbaar zijn.


Bij de MTB zal ik waarschijnlijk naargelang de omstandigheden de kettingen meer un de ultrasoon plaatsen


Ik besef echter dat niet iedereen dat wil doen. Maar ik hou ervan om aan mijn fietsen te onderhouden.

indewind
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 nov 2006 21:32

indewind 27 dec 2016 21:21

Ha, I-Mac is ook een Squirt gebruiker, maar een ultrasoon reiniger aanschaffen, zo ver ben ik nog niet..Ben benieuwd hoe dat bevalt. Wil graag weten tzt welk apparaat je hebt gekocht en hoe het bevalt.
En ja, ik vind fietspoetsen en onderhoud ook wel aardig voor een regenachtige middag, maar nog gebruik ik de fiets waar die voor bedoeld is.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 27 dec 2016 21:26

Een domme vraag, maar kan je een ketting dan zo vaak helemaal afnemen? Ik dacht dat sommige kettingen zodanig gemaakt waren dat je ze niet meer kon "opnieuw" opleggen. Of zijn dit kettingen met schuifslotje?
Laatst gewijzigd door svvander op 27 dec 2016 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 dec 2016 21:42

Inderdaad quicklinkje aka snelschakel aka missing link...

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 27 dec 2016 22:21

theodorocampagnolo schreef:
amclassic-fan schreef:WD40 is rommel wat alles een beetje kan en nergens in uitblinkt
Valt wel mee hoor, je moet alleen weten wáár je het voor gebruikt
Sommige zweren bij WD40 omdat ze denken dat bij slijtage gevoelige onderdelen de slijtage kan verhelpen. En spuiten maar raak met die troep op alles wat los en vast zit. Hoe naief kan je wezen. Keesx heeft gewoon gelijk.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 dec 2016 22:28

Ik zie maar 1 zinnige toepassing bij fietsen: ketting op de camping even snel schoonspuiten.
Thuis gebruik ik ut nooit..
Het vaker dan 1 keer gebruiken van een sluitschakel is enigszins omstreden en wordt door de fabrikanten bij de meeste types afgeraden, waarschijnlijk om zich in te dekken.
Na 1 slechte ervaring met KMC gebruik ik alleen nog SRAM links 9 speed en ik rommel ook wel eens wat met 10 speed (officieel niet >1x te gebruiken) en nooit 1 probleem mee gehad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie