Schwalbe one 23 of 25 mm
-
GoldenRatio
- Forum-lid
Je kunt ook 25 mm achter nemen en 23 voor.
De trend is bredere banden, dit kan iets meer comfort geven.
Veel mensen pompen echter 23 banden op tot maximale druk en vinden het dan gek dat ze zo stuiteren.
Je kunt bij je keus voor jezelf nog allerlei dingen inbrengen:
je gewicht
je doel
het soort fiets
je verwachting
persoonlijke voorkeuren
en alles wat je zelf nog kan verzinnen
De trend is bredere banden, dit kan iets meer comfort geven.
Veel mensen pompen echter 23 banden op tot maximale druk en vinden het dan gek dat ze zo stuiteren.
Je kunt bij je keus voor jezelf nog allerlei dingen inbrengen:
je gewicht
je doel
het soort fiets
je verwachting
persoonlijke voorkeuren
en alles wat je zelf nog kan verzinnen
-
materialist
- Forum-lid
23mm banden stuiteren meer. Ik heb duidelijk het idee dat ik in de bocht met 25mm banden een betere grip heb dan met 23mm banden.
De rolweerstand is gemeten lager bij 25mm banden maar wat moet je je voorstellen bij 3 watt of zo verschil?
Heel praktisch: mijn zwager trapt ook 260watt, zou ik hem eraf rijden met 25mm banden?
De rolweerstand is gemeten lager bij 25mm banden maar wat moet je je voorstellen bij 3 watt of zo verschil?
Heel praktisch: mijn zwager trapt ook 260watt, zou ik hem eraf rijden met 25mm banden?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik vind 25mm een stuk fijner rijden en op de meeste wielen staat het wat beter.
Maar ik merk niet dat ik er op strak wegdek harder mee een bocht door kan
25 rijd ik op 6.5 23mm op 7.5
Maar ik merk niet dat ik er op strak wegdek harder mee een bocht door kan
25 rijd ik op 6.5 23mm op 7.5
- boswielrenner
- Forum-lid
23mm bij Schwalbe is wellicht wel 24mm. Een 25mm band is feitelijk breder dus wellicht te breed voor je fiets. Kijk ook ff welke velgen je gebruikt en wat het meest ideaal is.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Idd eea hangt behoorlijk af van welke velg je gebruikt.
-
jeroenhuizinga
- Forum-lid
Ik ben dit jaar voor het eerst op een 25 mm band gaan rijden, ik ga niet meer terug naar 23 mm. Het is merkbaar comfortabeler en geeft niet meer weerstand. Een aanrader wat mij betreft. Het moet wel ik je fiets passen, bij mijn Cannondale is er niet veel ruimte meer over.
Laatst gewijzigd door jeroenhuizinga op 15 jan 2014 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Inderdaad! Bij mijn Planet X frame is achter bij gebruik van 23 mm banden al weinig ruimte meer over en voor hangt het van de vork af. Met de EC70 vork die ik gemonteerd heb, is er voor ook bijna geen speling. D.w.z. elk steentje dat aan je banden blijft plakken zorgt voor beschadigingen aan de remmen en de binnenzijde van de vork. Maar ik zie ook wel frames waarbij er nog 'een zee aan ruimte' tussen de (23 mm) banden en de remmen/vork is...jeroenhuizinga schreef:...Het moet wel in je fiets passen, bij mijn Cannondale is er niet veel ruimte meer over.
En dan te bedenken dat, 'héél' lang geleden
60 x Ventoux
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik kan het in mijn litening ook net kwijt vooral voor als mijn remkabel een keer breekt heb ik nog steeds een voorrem 
Al een tijdje rijd ik ook met een 25mm achter, voor nog 23mm. Maar denk dat ik binnenkort voor ook een 25mm monteer. Overigens rijd ik ze met dezelfde druk als wasbeer2006. Normaal reed ik altijd een bar hoger, maar heb gemerkt dat het met minder hoge druk veel lekkerder rijdt, terwijl het niet langzamer aan voelt ofzo...
Overigens gebruik ik Panaracers Race Type A's met een Vredestein latex biba op Kinlin XR270 velgen. Banden zijn daardoor maar 22.3mm (23mm band) en 24.4mm (25mm band) breed, opgemeten met schuifmaat. Met een bredere velg zullen je banden nog beter bollen en zal de band ook iets breder zijn.
Het extra comfort komt inderdaad door de lagere bandendruk en de grotere wielomtrek. Enige nadeel is het extra gewicht, maar dat is minimaal en is eigenlijk niet te merken...
. Ook zul je vermogen beter op de weg kunnen zetten door minder wielspin... 
Lees overigens niet dat de TS te weinig ruimte zou hebben voor een 25mm bandje.
Overigens gebruik ik Panaracers Race Type A's met een Vredestein latex biba op Kinlin XR270 velgen. Banden zijn daardoor maar 22.3mm (23mm band) en 24.4mm (25mm band) breed, opgemeten met schuifmaat. Met een bredere velg zullen je banden nog beter bollen en zal de band ook iets breder zijn.
Het extra comfort komt inderdaad door de lagere bandendruk en de grotere wielomtrek. Enige nadeel is het extra gewicht, maar dat is minimaal en is eigenlijk niet te merken...
Lees overigens niet dat de TS te weinig ruimte zou hebben voor een 25mm bandje.