Pagina 1 van 2
Buitenband plaatsen niet te doen
Geplaatst: 30 aug 2010 19:02
door stoempert
Vandaag een paar nieuwe buitenbanden gekocht, te weten de Conti 4000s.
Deze probeer ik om een paar Easton Vista SL te monteren maar dit gaat in mijn beleving zo abnormaal moeizaam dat ik hier maar eens te rade ga.
Ik ben altijd gewoon de banden met de hand om te leggen maar dat is in dit geval onmogelijk. Er blijft wel een stuk van 25 cm over die onder extreme spanning omgelegd moet worden. Met een bandenlichter is het uiteindelijk, na een biba om zeep te hebben geholpen, wel gelukt. Van het vooruitzicht om onderweg lek te rijden en deze operatie nogmaals uit te voeren wordt ik niet blij.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Evt. met deze specifieke buba biba combinatie?
Geplaatst: 30 aug 2010 19:05
door amclassic-fan
De buitenband rekt wel op als die even op druk gestaan heeft. Het is trouwens vrij normaal bij die combi dat 't lastig gaat, niet een combinatie als je niet zo handig bent met bandjes wisselen.
Geplaatst: 30 aug 2010 19:08
door eelcoz
Die ervaring heb ik ook met de combinatie Easton Vista SL en de Conti 4000s. Erg irritant. Bij mij lukte het uiteindelijk met bandenlichters, maar toen was ik wel een beschadigde velg en een paar bloedende vingers verder.
Het schijnt dat je met een bandenknecht zonder problemen alle bandjes om alle velgen krijgt. Heb 'm zelf nog niet gekocht of gebruikt omdat ik er pas vorige week van hoorde.
Geplaatst: 30 aug 2010 19:28
door rafc
Tipje: Leg de buitenband een tijdje in de zon. Hierdoor wordt deze soepeler en is makkelijker op de het wiel te leggen.
Geplaatst: 30 aug 2010 19:57
door daniel1975
Beetje dreft op de velgrand wil ook nog wel eens helpen.
Maar als je techniek niet juist is lukt het nooit.
Geplaatst: 30 aug 2010 20:04
door peteri200
Ik heb inderdaad de indruk dat de nieuwe conti's 4000s nog strakker zijn dan de vorige serie's. ik heb ook even moeten prutsen om ze gemonteerd te krijgen rond mijn mavic carbon wielen. Beetje dreft helpt inderdaad wel, maar alleen aan de band/velgrand en niet te veel anders is alles glibberig en lukt het helemaal niet meer.
En inderdaad op het juiste punt beginnen met opleggen en dan langzaam naar elkaar toe werken.
Als ze een weekje gemonteerd op druk zitten dan de- en monteer je ze met gemak.
succes!
Geplaatst: 30 aug 2010 20:18
door vigoroso
Eerst ff die conti om een makkelijke velg leggen en hard oppompen. Daarnaast werkt een dun velglint (bv van bbb) ook er goed. Op die manier gaan GP4000s makkelijk om mijn Kuiper FCC50.
Geplaatst: 30 aug 2010 20:21
door stoempert
Goede tips allemaal, het voorwiel moet nog dus gelijk even proberen.
Blijft voor mij wel de vraag waarom het nou zo verrekte lastig moet zijn om een bandje om te leggen.
Geplaatst: 30 aug 2010 20:25
door perrush
easton en GP4000 (s) is een ramp. Zelf meer dan een jaar zitten klooien. Enkel met trekkers kon ik de band erop krijgen.
Dan overgeschakelt naar fulcrum en nu gaat de GP 4000 er zonder trekkers en zelfs makkelijk op.
Geplaatst: 30 aug 2010 20:41
door iron2man
Easton EA 50 Sl met de Conti GP 4000 s is gewoon een drama en aan mijn techniek ligt het zeker niet aan
Het is een van de reden waarom ik nu een set Mavic Ksyrium Elite heb en daar leg ik ze ook als ze nieuw zijn zo met mijn handen erop en ook eraf als het moet
Ik ben zeker geen type bodybuilder
Zelfde buitenband heb ik ook op de Shimano WH 7850 C 24 CL en daar lukt het ook zonder hulpmiddelen de buitenband erop te krijgen
Eastons zijn goede wielen maar dit geklooi nee dank je
Geplaatst: 30 aug 2010 21:00
door daniel1975
Moet je ook de Campa Neutron eens proberen.... of de Proton..... minstens zijn fijn

Geplaatst: 30 aug 2010 21:08
door horzel
Op de DT-Swiss 1900 wielen van mijn zoon waren ze zo omheen gelegd.