Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 6600 + 5700

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 08 dec 2013 23:00

Mijn Ultegra 6600 shifters waren stuk/op.. die heb ik nu vervangen door een setje 5700 shifters.
Wat ik al wel gelezen had op internet, is dat ze volgens shimano niet compatible zijn, maar dat het verschil zo klein is dat het in de praktijk prima werkt..
Nu heb ik misschien een van de zeldzame onwaarheden op internet gevonden ;)
Ik heb een klikje van shifter over zoals het nu functioneert, dus met 8 klikjes van het kleinste naar het grootste kransje, terwijl het er toch 10 zijn, en uiteraard een 10sp shifter.
Lijkt er dus toch op, voor zover ik nu kan analyseren, dat er een aanzienlijk verschil zit in de 6600 en 5700 shifters.

Kan een kenner dit bevestigen? (voor ik een nieuwe derailleur bestel)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 dec 2013 02:14

Er moeten 9 klikjes zijn voor 9 maal schakelen, niet 10. In derailleur kan het probleem niet zitten, die doet wat hem wordt opgedragen.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 09 dec 2013 09:14

Ja uiteraard.. het zijn 10 kransjes bedoelde ik, de shifter kan ik uiteraard 9 keer verstellen tot het eind..

Vanaf klein gaan nu de eerste 3 kransjes (vrij) goed, daarna begint de boel te ratelen. Dan halverwege doet ie ergens een stap van 2 kransjes in 1x, en dan bij de grootste lijkt het weer redelijk te werken, zij het dat ik dan dus ergens een dubbele stap er in had zitten...

Als ik het zo met mijn beperkte kennis bekijk, lijken de stapjes van de 5700 shifter rond de 10% groter dan die van de oude 6600 shifter. Dat kan uiteraard, dan bestel ik er een compatible derailleur bij.

Zou echter jammer zijn dat het toch aan mij ligt en ik iets (doms) verkeerd doe :)

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 09 dec 2013 10:16

Volgens mij doe jij toch echt iets verkeerd, ik zeg niet dat het dom is, aangezien ik zelf ook heel slecht ben in het afstellen van derailleurs.

Hij slaat ergens een kransje over, dit betekent dat jou derailleur niet de juiste kabel spanning krijgt. Dit zou je moeten afstellen met het stelschroefje. Echter kan het probleem ook in de kabel zelf zitten. Op youtube staan genoeg filmpje die kunnen helpen met het afstellen van je derailleur.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 09 dec 2013 10:30

Het is geen kwestie van afstelling. Het totale bereik van de derailleur+shifter is nu gewoon groter dan de breedte van de cassette. Dus kan ik draaien wat ik wil aan de stelschroef, maar gaat dat toch nooit goed komen.

Als de boel wel gewoon compatibel is met elkaar, moet ik haast wel de kabel verkeerd gemonteerd hebben bij de derailleur. Dat is het enige logische wat ik kan bedenken.
Als de kabel zo aan de derailleur vast is gezet dat het bevestigingspunt dichter bij het scharnierpunt zit dan normaal, maakt de derailleur een iets grotere slag lijkt me..

Ik ga nog maar even goed nakijken of ik toch niet iets fout gedaan heb.
Is er nog iemand die een vlekkeloze samenwerking van deze groepen kan bevestigen? Zodat ik zeker weet dat het aan mij ligt?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 dec 2013 13:09

de kabel moet in een rechte lijn onder het plaatje met boutje vastgezet worden en dus geen bocht voorlangs (of achterlangs) maken. Dat heeft inderdaad het effect van meer beweging bij dezelfde kabeltrek.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 09 dec 2013 14:10

Ik adviseer je op de shimano tech docs erbij te zoeken en daarbij op youtube naar filmpjes voor de afstelling te zoeken. Hier zijn er genoeg van, die erg leerzaam zijn.

Groeten, Diederik

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 09 dec 2013 14:22

Dat is sowieso een goed advies.
Ik kan echter bij shimano wel een compatibility chart vinden, maar dat lijkt wat oudere informatie. Hier: http://www.shimano.com/publish/content/ ... _tips.html staat wel informatie, maar niet over de ST-5700 in combinatie met achterderailleurs.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 09 dec 2013 15:02

For what it's worth:
ik rij nu twee jaar met 6703 shifters icm 6603 derailleurs. De voorderailleur schakelt beter/directer imo, lijkt een kortere slag om de ketting op een groter blad te gooien, altijd 100% raak. De achterderailleur schakelt minder goed dan met de originele shifter, heeft onderdanks de goede afstelling af en toe een "extra zetje" nodig naar een lichter verzet.
Kabelbevestiging bij de achterderailleur kan idd kritisch zijn, Heb ooit wel eens het borgringetje ("cable fixing plate") onder de bout 90 graden verdraaid gemonteerd en toen wilde eea niet goed naar de 12. Na aanpassing wilde de ketting wel foutloos terug naar de 12.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

sheep
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:46

sheep 09 dec 2013 20:34

Ruim 2 jaar met 5700 shifters en 6600 voor en achter derailleur gefietst. Geen enkel probleem. Dus denk dat het moet lukken. De problemen die je schetst herken ik niet.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 09 dec 2013 22:46

Nou... nog even kritisch gekeken, en ik had de kabel toch wat scheef vastgeschroefd..
Nu zit alles netjes recht, en krijg ik alles wel goed afgesteld. Ik had nooit gedacht dat een scheef kabeltje zoveel verschil zou maken..
Bedankt voor alle feedback :) gewoon knullig gemonteerd door ondergetekende dus..

Mocht er nog iemand weten waar ik een compatibility chart van shimano kan vinden waar ook de nieuwste groepen op vermeld staan.. dan hou ik me wel nog steeds aanbevolen.

Plaats reactie