Re: tubeless banden installeren - hel
Geplaatst: 25 jun 2022 18:03
...
Fiets - Race en MTB website voor wielrenners, sportieve fietsers, mountainbikers
https://www.fiets.nl/forum/
Ja.KvdK schreef: ↑25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,
Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.
Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groet,
Koen
Haha, knap dat dat jullie lukt, mij is het al die jaren nooit gelukt zo snel het binnenventiel te plaatsen en aan te draaien dat er nog voldoende druk in de band blijft om deze op zijn plaats te houden, maar wie weet lukt het . . . . dan zou het zelfs nog eens onderweg kunnen lukken met een CO2 patroon.hayes schreef: ↑25 jun 2022 18:47Ja.KvdK schreef: ↑25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,
Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.
Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groet,
Koen
Oppompen (compressor/tyre booster) zonder ventielkern. Daarna heel snel je vinger op het gaatje en daarna de kern er heel snel indraaien. Dan verlies je ca. 1-2 bar max. Normaal blijft hij dan mooi zitten. Ik heb net hetzelfde probleem met de One TLE. Die gaat altijd terug naar het midden van de velg.
Wat ook betekent dat je onderweg nooit meer de band kan opblazen.
Ik beken dat ik soms ook een poging of drie nodig heb.Orlok schreef: ↑25 jun 2022 19:17Haha, knap dat dat jullie lukt, mij is het al die jaren nooit gelukt zo snel het binnenventiel te plaatsen en aan te draaien dat er nog voldoende druk in de band blijft om deze op zijn plaats te houden, maar wie weet lukt het . . . . dan zou het zelfs nog eens onderweg kunnen lukken met een CO2 patroon.hayes schreef: ↑25 jun 2022 18:47Ja.KvdK schreef: ↑25 jun 2022 17:46 Hi Allemaal,
Ik hoop dat iemand hier de goude tip heeft om mijn tubeless banden op mijn velg geinstalleerd te krijgen.
Ik heb tubless ready velgen van Rose (19mm binnen maat) en probeer schwalbe one TLE 28mm erop te krijgen.
Het probleem zit hem in het oppompen van de band zonder tyre booster.
Wanneer ik de ventielkern eruit haal en met een schwalbe tire booster de band oppomp, blijft hij zonder problemen de hele nacht hard.
Wanneer ik hem echter leeg laat lopen ´ontplopt´zo ongeveer de hele band, terug het gootje in. Dien ten gevolgen krijg ik hem vervolgens met ventielkern erin en een gewone voetpomp nooit hard. Bij mijn gravel bike verloopt dezelfde procedure altijd vlekkenloos.
Heeft iemand weleend een vergelijkbaar probleem gehad? Hoe hebben jullie het toen opgelost?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groet,
Koen
Oppompen (compressor/tyre booster) zonder ventielkern. Daarna heel snel je vinger op het gaatje en daarna de kern er heel snel indraaien. Dan verlies je ca. 1-2 bar max. Normaal blijft hij dan mooi zitten. Ik heb net hetzelfde probleem met de One TLE. Die gaat altijd terug naar het midden van de velg.
Wat ook betekent dat je onderweg nooit meer de band kan opblazen.
+1Orlok schreef: ↑25 jun 2022 19:13 Dat de tubeless band terug springt naar het midden komt doordat de speling tussen velg en band te groot is. Om dat te proberen op te lossen zou je kunnen volstaan met een of meer extra laag tubeless tape rondom te leggen met een breedte van interne velgbreedte + 5 mm zodat deze over de richel van de tubeless ready velg valt.! Verder zou ook een luchtcompressor met minimaal 24ltr. tankinhoud gebruikt kunnen worden om de band met binnenventiel weer gemonteerd te kunnen krijgen al is dat niet altijd een garantie dat dat lukt omdat een gemonteerd binnenventiele nou eenmaal een weerstand geeft in de luchtstroom.
Prima !! Het is wel een band die wat meer latex nodig had dan de Schwalbe Pro One maar qua comfort en rijgedrag overtreft deze zeker de Schwalbe. De band is met 320tpi gewoon veel soepeler.
Dit doet extreem veel met het rijgevoel, Misschien wel meer dan de soepelheid.rene schreef: ↑28 jun 2022 12:20
Wat wel een beduidend verschil is tussen de Schwalbe en de Veloflex: De Veloflex is gewoon een veel mooier ronde band dan de Schwalbe. De Schwalbe is meer een “spitse band” . Het valt me ook op bij mijn zoon zijn fiets. 28mm Schwalbe Pro One tubeless op Bontrager 21mm intern. Dit mooie “ronde” profiel zal ook wellicht veroorzaakt worden door de soepele zijwangen van de Veloflex, die de Schwalbe dus minder heeft.
Tot dusver mijn korte review @Philippos.