Pagina 29 van 552
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 08:46
door JM_H
Orlok schreef:Om z'n rol in te snijden heb ik het mesje van een stanleymes gemonteerd middels een 3mm boutje op een houten lat met een tussenruimte van 4mm met daarboven de rol tape op een ronde houten schijf. Door nu de rol met de hand te draaien en gelijktijdig het mesje tegen de rol aan te draaien en te drukken kan je de rol tape vrij precies insnijden.
Klinkt creatief en goed!
Orlok schreef:
Die ventielen worden geleverd met extra rubbers om grotere ronde gaten te dichten en kunnen uiteraard met een mesje worden afgesneden. Maar waarom zou je dat willen?
Omdat het ventiel anders niet in de velg tussen de banden past.
Orlok schreef:
En waarom geen latex erin doen, als je lek rijdt wordt dit tenminste meteen gedicht anders moet je het als nog doen, wat een gedoe langs de kant van weg, toch?

Ehm, ik wist niet zeker of de banden er nog vaker af zouden moeten, vandaar de latex nog even achterwege gelaten. Gaat er nu snel in.
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:03
door JoostG
JM_H, je zegt dat het ventiel anders niet tussen velg en banden past. Duw je het losse ventiel wel weer helemaal terug (van het velgbed af) wanneer je de tweede helft van de band oplegt?
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:10
door JM_H
Eerst geprobeerd om te laten zitten; vervolgens terugduwen en later op de plaats. Beide lukte (mij) niet.
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:19
door JoostG
Overigens vind ik met getto ventielen (geknipt uit oude binnenband) fijner werken, omdat je daar zelf de breedte van het ventiel kan bepalen. Die losse ventielen hebben er namelijk behoorlijke knoppen op zitten.
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:20
door JM_H
Volgende keer maar eens proberen dan!
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:20
door Orlok
JM_H schreef:Orlok schreef:
Die ventielen worden geleverd met extra rubbers om grotere ronde gaten te dichten en kunnen uiteraard met een mesje worden afgesneden. Maar waarom zou je dat willen?
Omdat het ventiel anders niet in de velg tussen de banden past.
Dat is nou juist waarom ik die van Effetto Mariposa heb genomen omdat die een rubber hebben die één zijde net ietsje breder is dan het ventiel en aan de andere zijde ong. 5mm uitsteken om het ronddraaien te voorkomen en door die extra ronde rubbers om grotere ronde gaten af te dichten eigenlijk een combinatie is van Joe No Flat en Stan's Notube ventielen, ajbwikb. Dat probleem heb ik dus ook bij mijn 20,5mm brede C38 carbonwielen gehad met een binnenmaat van 13mm, waar dus die grote ventielen niet passen vandaar de beste optie om zelf ventielen te knippen uit Schwalbe binnenbanden maar ook vanwege de benodigde ventiellengte.
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:24
door Orlok
JoostG schreef:JM_H, je zegt dat het ventiel anders niet tussen velg en banden past. Duw je het losse ventiel wel weer helemaal terug (van het velgbed af) wanneer je de tweede helft van de band oplegt?
Dat is inderdaad
de methode om op smalle velgen een tubelessband te monteren.

Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 10:33
door Orlok
JoostG schreef:Overigens vind ik met getto ventielen (geknipt uit oude binnenband) fijner werken, omdat je daar zelf de breedte van het ventiel kan bepalen. Die losse ventielen hebben er namelijk behoorlijke knoppen op zitten.
Dat klopt, tot nog toe met "getto"

ventielen het beste resultaat behaald, maar omdat het die ene keer niet lukte - teflontape, vulkaniseertape, extra rubber van een oude binnenband eronder, O-ring, extra velgtape etc. etc. - heb ik uiteindelijk maar eens losse ventielen geprobeerd. Daarmee is het voor die ene keer wel het beste gelukt.

Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 15:58
door JM_H
Vraagje; is CO2 wel/geen optie om onderweg bij te pompen indien nodig?
Ik overweeg deze dan te bestellen:
http://www.mantel.com/pro-co2go
Re: Tubeless
Geplaatst: 13 aug 2014 16:11
door Orlok
Ja hoor, zelf heb ik
deze al een paar jaar en bevalt goed omdat je ook nog de druk (als hij niet is gecondenseerd) kan aflezen. Je pompt anders de band te hard op. Alleen heb ik hem dus maar één maal gebruikt dit jaar. Heb hem
gemonteerd achter op de staande zitbuis net tussen de twee staande buizen naar het achterwiel.

Re: Tubeless
Geplaatst: 14 aug 2014 13:46
door JM_H
Dank!
Re: Tubeless
Geplaatst: 16 aug 2014 16:40
door bepe
Orlok schreef:
Btw, voor die te korte ventielen is er als oplossing een 60mm ventiel van een (kapotte) Schwalbe binnenband daarvoor te gebruiken, doe ik ook en zie ook dit topic.

@orlok, is er een reden waarom dat dat Schwalbe binnenbanden moeten zijn waar ik de ventielen uitknip? Net twee keer lek gereden met andere merken, dus heb wel ventielen over. Waarom zouden deze nietbruikbaar kunnen zijn?